Suomi tähtää maailman johtavaksi kestävän matkailun kohteeksi. Se edellyttää matkailuviennin eli Suomeen suuntautuvan ulkomaisen matkailun ja siitä saatavien tulojen kasvattamista, huomioiden matkailulliset kilpailuetumme sekä pitkän tähtäimen ympäristö- ja sosiokulttuuriset vaikutukset. Matkailun Pulssi -sivu kokoaa ajankohtaista tietoa Suomen matkailun kehityksestä. Tiedot päivitetään kuukausittain.
Rekisteröidyt yöpymiset kokonaisuutena lisääntyivät huhtkuussa kolme prosenttia edellisvuoden huhtikuuhun verrattuna. Suomessa rekisteröityjä ulkomaisia yöpymisiä kertyi 14 prosenttia edellisvuotta enemmän, kun taas kotimaisia yöpymisiä kirjattiin kertyi saman verran kuin vuoden 2024 huhtikuussa.
Ulkomaisten yöpymisten määrä kasvoi huhtikuussa kaikilla matkailun suuralueilla; Pääkaupunkiseudulla 16 %, Lapin suuralueella 20 %, Rannikko-saariston alueella 7 % ja Järvi-Suomessa 2 % edellisvuoden huhtikuuhun verrattuna.
Eniten rekisteröityjä ulkomaisia yöpymisiä Suomessa kirjattiin huhtikuun aikana Ruotsista, Saksasta, Yhdysvalloista, Iso-Britanniasta sekä Norjasta saapuneille matkailijoille.
Tammi-huhtikuun 2025 aikana ulkomaiset rekisteröidyt yöpymiset Suomessa ylsivät lähes 2,3 miljoonaan yöpymisvuorokauteen, mikä oli 11 % enemmän kuin edellisvuonna sekä myös 3 % enemmän kuin vuonna 2019.
Alkuvuoden ulkomaisista yöpymisistä puolet kirjattiin Lapin suuralueelle ja kasvua siellä kertyi 6 % edellisvuoteen sekä 29 % vuoden 2019 alkuun verrattuna. Muillakin matkailun suuralueilla ulkomaiset yöpymiset lisääntyivät edellisvuoteen verrattuna, mutta vain Helsingin suuralueella ne ylsivät alkuvuoden 2019 lukemiin.
Tammi-huhtikuun aikana eniten yöpymisiä koko Suomessa kertyi Saksasta, Ranskasta, Iso-Britanniasta sekä Alankomaista.
Rekisteröityjen yöpymisten kehitystä Pohjoismaissa voit tarkastella Nordic-raportiltamme.
Kuva: Ulkomaiset yöpymiset majoitusliikkeissä vuosina 2019 sekä 2024-2025. Tilastopalvelu Rudolf Power BI -raportti.
Matkailu toi Suomen talouteen 3,8 miljardin euroa vientituloja toukokuu 2024 - huhtikuu 2025 välisenä aikana, kun Suomessa vieraili yhteensä yli 4,9 miljoonaa matkailijaa.
Kuva: Ulkomainen matkailu Suomeen viimeisen 12 kuukauden aikana, Matkailijamittari Power BI -raportti.
Tammi-huhtikuun 2025 aikana Suomessa vieraili lähes 1,5 miljoonaa matkailijaa 91 eri maasta. Rahaa ulkomaiset matkailijat jättivät Suomeen yli 1,2 miljardia euroa, mikä oli 2 % edellisvuotta enemmän.
Eniten matkailijoita saapui alkuvuoden aikana Suomeen Virosta, Saksasta, Iso-Britanniasta, Ranskasta sekä Ruotsista. Vapaa-ajan matkailijoista eniten rahaa matkaa kohden käyttivät kiinalaiset, australialaiset, yhdysvaltalaiset sekä ranskalaiset.
Lomamatkailijoiden suosiossa olivat erityisesti Helsinki ja Rovaniemi sekä Kittilä-Levi, Inari-Saariselkä, Kolari-Ylläs ja Ruka-Kuusamo. Lomamatkailijoiden mediaaniviipymä oli 4 yötä, kun se edellisvuonna oli päivän enemmän. 44 % matkusti yhdessä perheen tai ystävien kanssa ja 37 % kumppaninsa kera.
Kestävä matkailun kehitys edellyttää paitsi talouden kasvua, myös ekologisten ja sosiaalisten tekijöiden huomioimista. Toimet hiilijalanjäljen pienentämiseksi, matkailijoiden pidemmät viipymät Suomessa sekä matkailun jakautuminen ympärivuotisesti eri sesongeille edistävät kestävää matkailua.
Visit Finland tukee matkailuyrityksiä ja -alueita kestävän kasvun polulla tarjoamalla niille kattavan kestävän matkailun Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelman. Vuoden 2025 kesäkuuhun mennessä STF-merkin on saavuttanut 481 yritystä ja 11 matkailualuetta.
Kiinnostus Suomen matkailua kohtaan on jatkunut maailman kriiseistä huolimatta. Suomen matkailua koskevia ulkomaisia verkkohakuja oli vuonna 2024 yli 8,5 miljoonaa. Määrä on ollut jatkuvassa kasvussa, ja suuntaus jatkui edelleen vuonna 2024, jolloin verkkohakujen määrä kasvoi edellisvuoteen verrattuna 15 %. Suomea koskevia verkkohakuja tehdään kuitenkin edelleen muita Pohjoismaita vähemmän.
Suosituimmat matkailuun liittyvät verkkohaut olivat sauna, hotellit, joulupukki sekä revontulet ja nämä suosituimmat hakuteemat kiinnostivat myös edellisvuotta enemmän.
Kuva: Ulkomaisten suosituimmat teemat Suomen matkailuun liittyvissä verkkohauissa vuonna 2024 (Digital Demand, Bloom Consulting).
Digitalisaatio on yksi Suomen matkailuyritysten kilpailueduista Pohjoismaissa. Visit Finlandin digitaalisen kehityksen palvelut ja toimenpiteet auttavat matkailutoimijoita pysymään mukana digikehityksen vauhdissa. Vuoden 2025 kesäkuuhun mennessä Visit Finlandin matkailun tuotetietokanta DataHubissa on julkaistu lähes 10 900 matkailutuotetta yli 3 000 suomalaiselta matkailuyritykseltä.
DataHubissa olevista matkailutuotteista 12 % on kestävän matkailun STF-merkin saaneiden yritysten tuotteita. DataHubin yritys- ja tuotetietoja käyttää yli 50 eri julkaisukanavaa, joilla markkinoidaan suomalaisia matkailutuotteita ulko- ja kotimaisille matkailijoille.
Lentovarauksia on kesän huippusesongille (kesä-elokuu) 2025 tehty kesäkuun alkuun mennessä 6 prosenttia edellisvuotta enemmän. Varausmäärät jäävät kuitenkin 14 prosenttia vähäisemmiksi kuin vuonna 2019. Eniten lentovarauksia Suomeen on kesäksi tehty Saksasta, Iso-Britanniasta sekä Yhdysvalloista.
Oxford Economicsin ennusteen mukaan Suomeen suuntautuvan matkailun (rahankäyttö, yöpymiset) ennustetaan elpyvän pandemiaa edeltävälle tasolle kuluvan vuoden aikana.
Lue Visit Finlandin ajankohtaiset uutiset, tiedotteen, tapahtumat, blogit ja caset.