Siirry sisältöön

Matkailun Pulssi

Suomi tähtää maailman johtavaksi kestävän matkailun kohteeksi. Se edellyttää matkailuviennin eli Suomeen suuntautuvan ulkomaisen matkailun ja siitä saatavien tulojen kasvattamista, huomioiden matkailulliset kilpailuetumme sekä pitkän tähtäimen ympäristö- ja sosiokulttuuriset vaikutukset. Matkailun Pulssi -sivu kokoaa ajankohtaista tietoa Suomen matkailun kehityksestä. Tiedot päivitetään kuukausittain.

Ulkomaiset yöpymiset lisääntyivät 11 prosenttia maaliskuussa sekä myös vuoden 2025 ensimmäisen kvartaalin aikana

Rekisteröidyt yöpymiset kokonaisuutena vähenivät maaliskuussa neljä prosenttia edellisvuoden maaliskuuhun verrattuna. Vaikka Suomessa rekisteröityjä ulkomaisia yöpymisiä kertyi 11 prosenttia edellisvuotta enemmän, niin kotimaisia yöpymisiä kirjattiin peräti 10 prosenttia edellisvuotta vähemmän. 

Ulkomaisten yöpymisten määrä kasvoi maaliskuussa kaikilla matkailun suuralueilla; Lapissa 1 %, Helsingissä 22 %, Rannikko-saariston alueella 27 % ja Järvi-Suomessa 15 % edellisvuoden maaliskuuhun verrattuna.

Eniten rekisteröityjä ulkomaisia yöpymisiä Suomessa kirjattiin maaliskuun aikana Saksasta, Ranskasta, Alankomaista sekä Yhdysvalloista saapuneille matkailijoille.

Vuoden 2025 ensimmäisen kvartaalin aikana ulkomaiset rekisteröidyt yöpymiset Suomessa saavuttivat uuden ennätystasonsa, 2,0 miljoonaa yöpymisvuorokautta, mikä oli 10 % enemmän kuin edellisenä vuonna sekä myös 6 % enemmän kuin vuonna 2019. 

Alkuvuoden ulkomaisista yöpymisistä 56 % kirjattiin Lapin suuralueelle ja kasvua siellä kertyi 4 % edellisvuoteen sekä peräti 30 % vuoden 2019 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna. Muillakin matkailun suuralueilla ulkomaiset yöpymiset lisääntyivät edellisvuoteen verrattuna, mutta vain Helsingin suuralueella ne ylsivät myös alkuvuotta 2019 korkeammalle tasolle.

Lapin talvimatkailun suosio on jatkanut vahvaa kasvuaan ulkomaisten matkailijoiden keskuudessa, joten alkuvuoden ulkomaisten yöpymisten osuus kaikista rekisteröidyistä yöpymisissä oli Lapin maakunnassa yli 70 prosenttia, kun niiden osuus vuoden 2019 ensimmäisellä kvartaalilla oli vajaa puolet. 

Tammi-maaliskuun aikana eniten yöpymisiä koko Suomessa kertyi Saksasta, Ranskasta, Isosta-Britanniasta, sekä Alankomaista. Nämä lähtömarkkinat olivat suurimpia myös Lapin suuralueella, vaikkakin siellä Ranska oli selkeä ykkönen

Rekisteröityjen yöpymisten kehitystä Pohjoismaissa voit tarkastella Nordic-raportiltamme.

imagetieil.png
Kuva: Ulkomaiset yöpymiset majoitusliikkeissä vuosina 2019 sekä 2024-2025. Tilastopalvelu Rudolf Power BI -raportti.

Matkailusta 3,7 miljardin euron vientitulot viimeisen 12 kuukauden aikana

Matkailu toi Suomen talouteen 3,7 miljardin euroa vientituloja huhtikuu 2024 - maaliskuu 2025 välisenä aikana, kun Suomessa vieraili yhteensä lähes 4,9 miljoonaa matkailijaa. 

imagezjy2c.png
Kuva: Ulkomainen matkailu Suomeen huhtikuu 2024 - maaliskuu 2025, Matkailijamittari Power BI -raportti.

Vuoden 2025 ensimmäisen kvartaalin aikana Suomessa vieraili yli 1,1 miljoonaa matkailijaa 86 eri maasta. Rahaa ulkomaiset matkailijat jättivät Suomeen miljardi euroa, mikä oli 0,5 % edellisvuotta enemmän.

Eniten matkailijoita saapui alkuvuoden aikana Suomeen Virosta, Saksasta, Ranskasta, ja Isosta-Britanniasta. Vapaa-ajan matkailijoista eniten rahaa matkaa kohden käyttivät kiinalaiset, yhdysvaltalaiset sekä ranskalaiset.

Lomamatkailijoiden suosiossa olivat erityisesti Helsinki ja Rovaniemi sekä muut Lapin matkailukohteet. Lomamatkailijoiden mediaaniviipymä on pisimmillään nimenomaan alkuvuoden aikana ja se oli edellisvuoden tapaan 5 yötä. Vajaa puolet matkusti yhdessä perheen tai ystävien kanssa ja lähes 40 % kumppaninsa kera.

Kestävä matkailun kehitys edellyttää paitsi talouden kasvua, myös ekologisten ja sosiaalisten tekijöiden huomioimista. Toimet hiilijalanjäljen pienentämiseksi, matkailijoiden pidemmät viipymät Suomessa sekä matkailun jakautuminen ympärivuotisesti eri sesongeille edistävät kestävää matkailua. 

Visit Finland tukee matkailuyrityksiä ja -alueita kestävän kasvun polulla tarjoamalla niille kattavan kestävän matkailun Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelman. Vuoden 2025 toukokuuhun mennessä STF-merkin on saavuttanut 508 yritystä ja 11 matkailualuetta. 

Suomi kiinnostaa matkakohteena maailmalla

Kiinnostus Suomen matkailua kohtaan on jatkunut maailman kriiseistä huolimatta. Suomen matkailua koskevia ulkomaisia verkkohakuja oli vuonna 2024 yli 8,5 miljoonaa. Määrä on ollut jatkuvassa kasvussa, ja suuntaus jatkui edelleen vuonna 2024, jolloin verkkohakujen määrä kasvoi edellisvuoteen verrattuna 15 %. Suomea koskevia verkkohakuja tehdään kuitenkin edelleen muita Pohjoismaita vähemmän.

Suosituimmat matkailuun liittyvät verkkohaut olivat sauna, hotellit, joulupukki sekä revontulet ja nämä suosituimmat hakuteemat kiinnostivat myös edellisvuotta enemmän. 

imagemnnb4.png

Kuva: Ulkomaisten suosituimmat teemat Suomen matkailuun liittyvissä verkkohauissa vuonna 2024 (Digital Demand, Bloom Consulting).

Digitalisaatiosta kilpailukykyä Suomelle

Digitalisaatio on yksi Suomen matkailuyritysten kilpailueduista Pohjoismaissa. Visit Finlandin digitaalisen kehityksen palvelut ja toimenpiteet auttavat matkailutoimijoita pysymään mukana digikehityksen vauhdissa. Vuoden 2025 toukokuuhun mennessä Visit Finlandin matkailun tuotetietokanta DataHubissa on julkaistu yli 10 600 matkailutuotetta lähes 3 000 suomalaiselta matkailuyritykseltä

DataHubissa olevista matkailutuotteista 12 % on kestävän matkailun STF-merkin saaneiden yritysten tuotteita. DataHubin yritys- ja tuotetietoja käyttää yli 50 eri julkaisukanavaa, joilla markkinoidaan suomalaisia matkailutuotteita ulko- ja kotimaisille matkailijoille.

Kesän lentovarauksissa kasvua edellisvuoteen verrattuna

Lentovarauksia on kesän huippusesongille (kesä-elokuu) 2025 tehty 2 prosenttia edellisvuotta enemmän. Varausmäärät jäävät kuitenkin 17 prosenttia vähäisemmiksi kuin vuonna 2019. Eniten lentovarauksia Suomeen on kesäksi tehty Saksasta, Isosta-Britanniasta sekä Yhdysvalloista.

imagebk69q.png


Oxford Economicsin ennusteen mukaan Suomeen suuntautuvan matkailun (rahankäyttö, yöpymiset) ennustetaan elpyvän pandemiaa edeltävälle tasolle kuluvan vuoden aikana.

Tulevat päivitykset

  • 9.6.2025

Kuukausiraportti

Visit Finland kokoaa kuukausittain raportin tärkeimpien matkailun mittarien kehityksestä. 

Maaliskuu ja Q1-2025

Vuosiraportti

2024

Tiesitkö, että

  • Gini-kerroin on mittari, joka kuvaa matkailun ympärivuotisuutta rekisteröityjen yöpymisten osalta. Sen arvo on välillä 0-1. Mitä lähempänä nollaa luku on, sitä tasaisemmin yöpymiset ovat jakautuneet eri kuukausille. Koko Suomen gini-kerroin vuonna 2024 oli 0,13, mikä on oikein hyvä tulos. Heinäkuu on erityisesti kotimaanmatkailun ansiosta suosituin yksittäinen matkailukuukausi, vaikkakin ulkomaisten matkailijoiden suosituimmaksi kuukaudeksi on koronavuosien jälkeen noussut joulukuu.
  • Ulkomaisen matkailijan hiilijalanjälki päivää kohden on keskimäärin 48 kg co2, kun keskivertosuomalaisen päiväkohtainen hiilijalanjälki vuonna 2019 oli 28 kg co2. Suurin osa matkailijan hiilijalanjäljestä syntyy meno-paluumatkasta Suomeen.
  • Tyypillisin ulkomaisen matkailijan viipymä Suomessa on 4 yötä. Pidempi viipymä pienentää päiväkohtaista hiilijalanjälkeä, tuo vientituloja ja työllisyyttä matkakohteeseen.
  • Kestävän matkailun STF-ohjelmassa mukana olevista, kyselyyn vastanneista yrityksistä lähes kaikki toteuttavat aktiivisesti ilmastonmuutosta hillitseviä toimia, kuten ilmoittaa asiakkaille palveluiden hiilijalanjäljet ja kompensoi hiilijalanjälkeä luotettavasti.

Lue lisää: Matkailijamittari ja Kestävän matkailun tila 2023 -raportit.

Hyödyllisiä linkkejä

Visit Finlandin ajankohtaiset

Lue Visit Finlandin ajankohtaiset uutiset, tiedotteen, tapahtumat, blogit ja caset.