Siirry sisältöön

Matkailun Pulssi

Suomi tähtää maailman johtavaksi kestävän matkailun kohteeksi. Se edellyttää matkailuviennin eli Suomeen suuntautuvan ulkomaisen matkailun ja siitä saatavien tulojen kasvattamista, huomioiden matkailulliset kilpailuetumme sekä pitkän tähtäimen ympäristö- ja sosiokulttuuriset vaikutukset. Matkailun Pulssi -sivu kokoaa ajankohtaista tietoa Suomen matkailun kehityksestä. Tiedot päivitetään kuukausittain.

Ulkomaiset yöpymiset lisääntyivät 9 prosenttia tammi-syyskuussa 2024

Rekisteröidyt yöpymiset kokonaisuutena olivat tammi-syyskuussa jotakuinkin edellisvuoden tasolla (-2 %). Suomeen suuntautuva ulkomainen matkailu kasvoi vuoden 2023 vastaavaan ajankohtaan verrattuna 9 prosenttia. Kotimaiset yöpymiset puolestaan vähenivät 5 prosenttia.

Ulkomaisten yöpymisten määrä kasvoi tammi-syyskuussa Lapin (+14 %), Helsingin (+13 %) ja rannikko-saariston (+3 %) suuralueilla. Järvi-Suomessa ulkomaiset yöpymiset vähenivät 10 % edellisvuodesta. Eniten ulkomaisia yöpymisiä Suomeen tuli tammi-syyskuussa Saksasta, Ruotsista ja Yhdysvalloista.

Suomen osuus pohjoismaisista yöpymisistä tammi-elokuussa 2024 oli 10 %.

2024_11 Yöpymiset Pulssi.PNG

Kuva: Tilastopalvelu Rudolf Power BI -raportti

Matkailusta 2,8 miljardin euron vientitulot tammi-syyskuussa 2024

Matkailu toi Suomen talouteen 2,8 miljardin euron vientitulot tammi-syyskuussa. Kestävän matkailun kehitys edellyttää paitsi talouden kasvua, myös ekologisten ja sosiaalisten tekijöiden huomioimista. Toimet hiilijalanjäljen pienentämiseksi, matkailijoiden pidemmät viipymät Suomessa sekä matkailun jakautuminen ympärivuotisesti eri sesongeille edistävät kestävää matkailua.

2024_11 Matkailijamittari Pulssi.PNG

Kuva: Matkailijamittari Power BI -raportti

Visit Finland tukee matkailuyrityksiä ja -alueita kestävän kasvun polulla tarjoamalla niille kattavan kestävän matkailun Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelman. Vuoden 2024 marraskuussa STF-ohjelmassa on mukana yli 1400 suomalaista yritystä ja 70 Suomen matkailualuetta, joista STF-merkin on saavuttanut yli 476 yritystä ja 5 matkailualuetta.

Suomi kiinnostaa matkakohteena maailmalla

Kiinnostus Suomen matkailua kohtaan on jatkunut maailman kriiseistä huolimatta. Suomen matkailua koskevien ulkomaisten verkkohakujen määrä on vuositasolla kasvanut koko ajan, ja määrä kasvoi edelleen tammi-syyskuussa 2024 (+18 %). Suomea koskevia verkkohakuja tehdään kuitenkin muita Pohjoismaita vähemmän.

Digitalisaatiosta kilpailukykyä Suomelle

Digitalisaatio on yksi Suomen matkailuyritysten kilpailueduista Pohjoismaissa. Visit Finlandin digitaalisen kehityksen palvelut ja toimenpiteet auttavat matkailutoimijoita pysymään mukana digikehityksen vauhdissa. Marraskuussa 2024 Visit Finlandin matkailun tuotetietokanta DataHubissa on julkaistu yli 9 500 matkailutuotetta yli 2 700 suomalaiselta matkailuyritykseltä.

Jo liki viidennes (17 %) DataHubissa olevista matkailutuotteista on kestävän matkailun STF-merkin saaneiden yritysten tuotteita. DataHubin yritys- ja tuotetietoja käyttää noin 50 eri julkaisukanavaa, joilla markkinoidaan suomalaisia matkailutuotteita ulko- ja kotimaisille matkailijoille.

Talven lentovarauksissa kasvua 

Ulkomaisten lentovarausten määrä talvelle 2024-2025 on kasvussa. Talveksi (joulu-helmikuu) varauksia on tehty liki neljännes edellisvuotta enemmän (+42 % vs. 2019). Matkailun kasvua viime vuoteen verrattuna on lentovaraustietojen perusteella odotettavissa suurimmista markkinoista Saksasta, Britanniasta, Yhdysvalloista ja Sveitsistä.

2024_11 Forward Keys Pulssi.PNG

Suomeen suuntautuvan matkailun (rahankäyttö, yöpymiset) ennustetaan elpyvän pandemiaa edeltävälle tasolle tämänhetkisen tiedon mukaan vuonna 2025.

Tulevat päivitykset

12/2024

Kuukausiraportti

Visit Finland kokoaa kuukausittain raportin tärkeimpien matkailun mittarien kehityksestä. 

Syyskuu 2024

Vuosiraportti

2023

Tiesitkö, että

  • Gini-kerroin on mittari, joka kuvaa matkailun ympärivuotisuutta rekisteröityjen yöpymisten osalta. Sen arvo on välillä 0-1. Mitä lähempänä nollaa luku on, sitä tasaisemmin yöpymiset ovat jakautuneet eri kuukausille. Koko Suomen gini-kerroin vuonna 2023 oli 0,12, mikä on oikein hyvä tulos ja kehittynyt positiiviseen suuntaan. Heinäkuu on erityisesti kotimaanmatkailun ansiosta suosituin yksittäinen matkailukuukausi.
  • Ulkomaisen matkailijan hiilijalanjälki päivää kohden on keskimäärin 43 kg co2, kun keskivertosuomalaisen päiväkohtainen hiilijalanjälki vuonna 2019 oli 28 kg co2. Suurin osa matkailijan hiilijalanjäljestä syntyy meno-paluumatkasta Suomeen.
  • Tyypillisin ulkomaisen matkailijan viipymä Suomessa on 4 yötä. Pidempi viipymä pienentää päiväkohtaista hiilijalanjälkeä, tuo vientituloja ja työllisyyttä matkakohteeseen.
  • Kestävän matkailun STF-ohjelmassa mukana olevista, kyselyyn vastanneista yrityksistä lähes kaikki toteuttavat aktiivisesti ilmastonmuutosta hillitseviä toimia, kuten ilmoittaa asiakkaille palveluiden hiilijalanjäljet ja kompensoi hiilijalanjälkeä luotettavasti.

Lue lisää: Matkailijamittari ja Kestävän matkailun tila 2023 -raportit.

Hyödyllisiä linkkejä

Visit Finlandin ajankohtaiset

Lue Visit Finlandin ajankohtaiset uutiset, tiedotteen, tapahtumat, blogit ja caset.