Suomi tähtää maailman johtavaksi kestävän matkailun kohteeksi. Se edellyttää matkailuviennin eli Suomeen suuntautuvan ulkomaisen matkailun ja siitä saatavien tulojen kasvattamista, huomioiden matkailulliset kilpailuetumme sekä pitkän tähtäimen ympäristö- ja sosiokulttuuriset vaikutukset. Matkailun Pulssi -sivu kokoaa ajankohtaista tietoa Suomen matkailun kehityksestä. Tiedot päivitetään kuukausittain.
Rekisteröidyt yöpymiset kokonaisuutena lisääntyivät kesäkuussa prosentin verran edellisvuoden kesäkuuhun verrattuna. Suomessa rekisteröityjä ulkomaisia yöpymisiä kertyi 13 prosenttia edellisvuotta enemmän, kun taas kotimaisten matkailijoiden yöpymismäärät majoitusliikkeissä jäivät kaksi prosenttia edellisvuotta alhaisemmiksi.
Ulkomaisten yöpymisten määrä kasvoi kesäkuussa lähes kaikilla matkailun suuralueilla; Pääkaupunkiseudulla 17 %, Järvi-Suomessa 39 % ja Lapin suuralueella 8 % edellisvuoden kesäkuuhun verrattuna. Rannikko-saariston alueella ulkomaiset yöpymiset vähenivät vuoden takaisesta 11 %.
Eniten yöpymisiä Suomen majoitusliikkeissä kirjattiin kesäkuun aikana Saksasta, Yhdysvalloista, Isosta-Britanniasta sekä Ruotsista saapuneille matkailijoille.
Vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla ulkomaisia yöpymisiä Suomen majoitusliikkeissä kertyi yli 3,3 miljoonaa, mikä oli 14 % enemmän kuin edellisvuonna sekä myös prosentin verran enemmän kuin vastaavana aikana vuonna 2019.
Tammi-kesäkuun 2025 ulkomaisista yöpymisistä 42 % kirjattiin Pääkaupunkiseudulle ja kasvua siellä kertyi 22 % edellisvuoteen verrattuna. Lapin suuralueen osuus ulkomaisista yöpymisistä oli 38 % ja kasvua oli 8 % edellisvuoteen verrattuna. Myös Rannikko-saariston sekä Järvi-Suomen suuralueilla kasvua kertyi edellisvuoteen verrattuna (+4 % sekä +18 %).
Vuoden 2025 alkupuoliskon aikana eniten yöpymisiä Suomen majoitusliikkeissä kirjattiin Saksasta, Ranskasta, Isosta-Britanniasta, Yhdysvalloista, Alankomaista sekä Ruotsista saapuville matkailijoille.
Kuva: Ulkomaiset yöpymiset majoitusliikkeissä vuosina 2019 sekä 2024-2025. Tilastopalvelu Rudolf Power BI -raportti.
Rekisteröityjen yöpymisten kehitystä Pohjoismaissa voit tarkastella Nordic-raportiltamme.
Matkailu toi Suomen talouteen 3,7 miljardin euroa vientituloja heinäkuu 2024 - kesäkuu 2025 välisenä aikana, kun Suomessa vieraili jo lähemmäs 5 miljoonaa matkailijaa.
Kuva: Ulkomainen matkailu Suomeen viimeisen 12 kuukauden aikana, Matkailijamittari Power BI -raportti.
Vuoden 2025 ensimmäisen puoliskon aikana Suomessa vieraili lähes 2,4 miljoonaa matkailijaa 107 eri maasta. Rahaa ulkomaiset matkailijat jättivät Suomeen noin 1,8 miljardia euroa, mikä oli prosentin verran vähemmän kuin vuoden 2024 alkupuolella.
Eniten matkailijoita saapui alkuvuoden aikana Suomeen Virosta, Saksasta, Ruotsista, Isosta-Britanniasta sekä Ranskasta. Vapaa-ajan matkailijoista eniten rahaa matkaa kohden käyttivät itävaltalaiset, kiinalaiset, ranskalaiset, sveitsiläiset sekä australialaiset.
Lomamatkailijoiden suosiossa olivat erityisesti Helsinki ja Rovaniemi sekä Kittilä-Levi, Inari-Saariselkä, Kolari-Ylläs, Ruka-Kuusamo ja Turku. Lomamatkailijoiden mediaaniviipymä oli edellisvuoden tapaan 4 yötä. 41 % matkusti yhdessä perheen tai ystävien kanssa, 37 % kumppaninsa kera ja 18 % yksin.
Kestävä matkailun kehitys edellyttää paitsi talouden kasvua, myös ekologisten ja sosiaalisten tekijöiden huomioimista. Toimet hiilijalanjäljen pienentämiseksi, matkailijoiden pidemmät viipymät Suomessa sekä matkailun jakautuminen ympärivuotisesti eri sesongeille edistävät kestävää matkailua.
Visit Finland tukee matkailuyrityksiä ja -alueita kestävän kasvun polulla tarjoamalla niille kattavan kestävän matkailun Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelman. Vuoden 2025 elokuuhun mennessä STF-merkin on saavuttanut 514 yritystä ja 11 matkailualuetta.
Kiinnostus Suomen matkailua kohtaan on jatkunut maailman kriiseistä huolimatta. Suomen matkailua koskevia ulkomaisia verkkohakuja oli vuonna 2024 yli 8,5 miljoonaa. Määrä on ollut jatkuvassa kasvussa, ja suuntaus jatkui edelleen vuonna 2024, jolloin verkkohakujen määrä kasvoi edellisvuoteen verrattuna 15 %. Suomea koskevia verkkohakuja tehdään kuitenkin edelleen muita Pohjoismaita vähemmän.
Suosituimmat matkailuun liittyvät verkkohaut olivat sauna, hotellit, joulupukki sekä revontulet ja nämä suosituimmat hakuteemat kiinnostivat myös edellisvuotta enemmän.
Kuva: Ulkomaisten suosituimmat teemat Suomen matkailuun liittyvissä verkkohauissa vuonna 2024 (Digital Demand, Bloom Consulting).
Digitalisaatio on yksi Suomen matkailuyritysten kilpailueduista Pohjoismaissa. Visit Finlandin digitaalisen kehityksen palvelut ja toimenpiteet auttavat matkailutoimijoita pysymään mukana digikehityksen vauhdissa. Vuoden 2025 elokuuhun mennessä Visit Finlandin matkailun tuotetietokanta DataHubissa on julkaistu lähes 11 200 matkailutuotetta yli 3 100 suomalaiselta matkailuyritykseltä.
DataHubissa olevista matkailutuotteista 12 % on kestävän matkailun STF-merkin saaneiden yritysten tuotteita. DataHubin yritys- ja tuotetietoja käyttää yli 50 eri julkaisukanavaa, joilla markkinoidaan suomalaisia matkailutuotteita ulko- ja kotimaisille matkailijoille.
Ennuste kesä-elokuun lentomatkustuksessa kääntyi negatiivisempaan suuntaan, mihin vaikutti mm. työtaistelutoimien vuoksi tehdyt useat lentojen peruutukset. Matkojen ennuste kesäsesongille oli elokuun alussa kaksi prosenttia edelliskesää heikompi. Varausmäärät jäävät noin viidenneksen pienemmiksi kesään 2019 verrattuna.
Eniten lentovarauksia kesäsesongille on tehty Saksasta, Isosta-Britanniasta sekä Yhdysvalloista.
Oxford Economicsin ennusteen mukaan Suomeen suuntautuvan matkailun (rahankäyttö, yöpymiset) ennustetaan elpyvän pandemiaa edeltävälle tasolle kuluvan vuoden aikana. Nykyisillä oletuksilla ulkomaisten yöpymisten ennustetaan kasvavan reilu 60 % vuodesta 2024 vuoteen 2034 ja kokonaisrahankäytön ennustetaan samassa ajassa lähes tuplaantuvan.
Lue Visit Finlandin ajankohtaiset uutiset, tiedotteen, tapahtumat, blogit ja caset.