Ulkomaiset yöpymiset lisääntyivät 10 prosenttia talven huippukuukausina edellisvuoteen verrattuna
Matkailun Pulssissa seurataan vuoden 2024 alusta kuukausittain matkailun kehitystä edellisvuoteen verrattuna. Rekisteröidyt yöpymiset kokonaisuutena olivat talvikautena (joulukuu 2023-helmikuu 2024) hieman edellisvuotta korkeamalla (+2 %). Suomeen suuntautuva ulkomainen matkailu kasvoi edellisvuoteen verrattuna 10 prosenttia. Ulkomaisten yöpymisten määrä kasvoi talvikaudella Lapin (+12 %), Helsingin (+11 %) ja rannikko-saariston (+4 %) suuralueilla. Järvi-Suomessa yöpymiset vähenivät 10 % edellisvuodesta. Eniten ulkomaisia yöpymisiä talvikaudella tuli Iso-Britanniasta, Ranskasta ja Saksasta. Suurimmista lähtömarkkinoista kasvua saatiin talvikaudella eniten Kiinasta, Yhdysvalloista sekä Espanjasta. Pohjoismaisessa vertailussa Suomen markkinaosuus on talvikaudella toiseksi suurin, heti Ruotsin jälkeen.
Kuva: Tilastopalvelu Rudolf Power BI -raportti
Matkailusta 1,1 miljardia euroa vientituloa talvikaudella
Matkailu toi Suomen talouteen 1,1 miljardin euron vientitulot kuluneella talvikaudella. Kestävän matkailun kehitys edellyttää paitsi talouden kasvua, myös ekologisten ja sosiaalisten tekijöiden huomioimista. Toimet hiilijalanjäljen pienentämiseksi, matkailijoiden pidemmät viipymät Suomessa sekä matkailun jakautuminen ympärivuotisesti eri sesongeille edistävät kestävää matkailua. Visit Finland tukee matkailuyrityksiä ja -alueita kestävän kasvun polulla tarjoamalla niille kattavan kestävän matkailun Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelman. Vuoden 2024 huhtikuussa STF-ohjelmassa on mukana yli 1200 suomalaista yritystä ja lähes 70 Suomen matkailualuetta, joista STF-merkin on saavuttanut 420 yritystä ja 5 matkailualuetta.
Kuva: Matkailijamittari Power BI -raportti
Suomi kiinnostaa matkakohteena maailmalla
Kiinnostus Suomen matkailua kohtaan on jatkunut maailman kriiseistä huolimatta. Suomen matkailua koskevien ulkomaisten verkkohakujen määrä on vuositasolla kasvanut koko ajan, ja määrä kasvoi edelleen 15 % edellisvuodesta vuonna 2023, jolloin hakuja tehtiin 7,5 miljoonaa. Suomea koskevia verkkohakuja tehdään kuitenkin muita Pohjoismaita vähemmän.
Digitalisaatiosta kilpailukykyä Suomelle
Digitalisaatio on yksi Suomen matkailuyritysten kilpailueduista Pohjoismaissa. Visit Finlandin digitaalisen kehityksen palvelut ja toimenpiteet auttavat matkailutoimijoita pysymään mukana digikehityksen vauhdissa. Huhtikuuhun 2024 mennessä Visit Finlandin matkailun tuotetietokanta DataHubissa on julkaistu yli 8 200 matkailutuotetta lähes 2 400 suomalaiselta matkailuyritykseltä. Jo liki viidennes (18 %) DataHubissa olevista matkailutuotteista on kestävän matkailun STF-merkin saaneiden yritysten tuotteita. DataHubin yritys- ja tuotetietoja käyttää 41 eri julkaisukanavaa, joilla markkinoidaan suomalaisia matkailutuotteita koti- ja ulkomaisille matkailijoille.
Kevään lentovarauksissa kasvua
Kevään (maalis-toukokuun) 2024 ulkomaiset lentovaraukset ovat samalla tasolla verrattuna pandemiaa edeltäneeseen vuoteen 2019. Viime vuoteen 2023 verrattuna varauksia on tehty lähes viidennes enemmän eli suuntaus on positiivinen. Kasvua on näkyvissä kevääksi etenkin Saksasta, mutta myös muun muassa Yhdysvalloista ja Ranskasta.
Suomeen suuntautuvan matkailun (rahankäyttö, yöpymiset) ennustetaan elpyvän pandemiaa edeltävälle tasolle tämänhetkisen tiedon mukaan vuonna 2025.