Suomi tähtää maailman johtavaksi kestävän matkailun kohteeksi. Se edellyttää matkailuviennin eli Suomeen suuntautuvan ulkomaisen matkailun ja siitä saatavien tulojen kasvattamista, huomioiden matkailulliset kilpailuetumme sekä pitkän tähtäimen ympäristö- ja sosiokulttuuriset vaikutukset. Matkailun Pulssi -sivu kokoaa ajankohtaista tietoa Suomen matkailun kehityksestä. Tiedot päivitetään kuukausittain.
Rekisteröidyt yöpymiset kokonaisuutena lisääntyivät heinäkuussa prosentin verran edellisvuoden heinäkuuhun verrattuna. Suomessa rekisteröityjä ulkomaisia yöpymisiä kertyi 9 prosenttia edellisvuotta enemmän, kun taas kotimaisten matkailijoiden yöpymismäärät majoitusliikkeissä jäivät prosentin edellisvuotta alhaisemmiksi.
Ulkomaisten yöpymisten määrä kasvoi heinäkuussa lähes kaikilla matkailun suuralueilla; Pääkaupunkiseudulla 14 %, Järvi-Suomessa 7 % ja Lapin suuralueella 14 % edellisvuoden heinäkuuhun verrattuna. Rannikko-saariston alueella ulkomaiset yöpymiset vähenivät vuoden takaisesta prosentin verran.
Eniten yöpymisiä Suomen majoitusliikkeissä kirjattiin heinäkuun aikana Ruotsista, Saksasta ja Yhdysvalloista saapuneille matkailijoille.
Tammi-heinäkuun 2025 aikana ulkomaisia yöpymisiä Suomen majoitusliikkeissä kertyi 4,0 miljoonaa, mikä oli 13 % enemmän kuin edellisvuonna, mutta prosentin verran vähemmän kuin vastaavana aikana vuonna 2019.
Tammi-heinäkuun ulkomaisista yöpymisistä 44 % kirjattiin Pääkaupunkiseudulle ja kasvua siellä kertyi 20 % edellisvuoteen verrattuna. Lapin suuralueen osuus ulkomaisista yöpymisistä oli 33 % ja kasvua oli 8 % edellisvuoteen verrattuna. Myös Rannikko-saariston sekä Järvi-Suomen suuralueilla kasvua kertyi edellisvuoteen verrattuna (+3 % sekä +16 %).
Tammi-heinäkuun aikana eniten yöpymisiä Suomen majoitusliikkeissä kirjattiin Saksasta, Ruotsista, Ranskasta, Isosta-Britanniasta, Yhdysvalloista sekä Alankomaista saapuville matkailijoille.
Kuva: Ulkomaiset yöpymiset majoitusliikkeissä vuosina 2019 sekä 2024-2025. Tilastopalvelu Rudolf Power BI -raportti.
Rekisteröityjen yöpymisten kehitystä Pohjoismaissa voit tarkastella Nordic-raportiltamme.
Matkailu toi Suomen talouteen 3,7 miljardin euroa vientituloja elokuu 2024 - heinäkuu 2025 välisenä aikana, kun Suomessa vieraili noin 5 miljoonaa matkailijaa.
Kuva: Ulkomainen matkailu Suomeen viimeisen 12 kuukauden aikana, Matkailijamittari Power BI -raportti.
Tammi-heinäkuun 2025 aikana Suomessa vieraili yli 2,9 miljoonaa matkailijaa 113 eri maasta. Rahaa ulkomaiset matkailijat jättivät Suomeen noin 2,1 miljardia euroa, mikä oli puoli prosenttia edellisvuotta vähemmän.
Eniten matkailijoita saapui alkuvuoden aikana Suomeen Virosta, Ruotsista, Saksasta, Isosta-Britanniasta, Ranskasta sekä Yhdysvalloista. Vapaa-ajan matkailijoista eniten rahaa matkaa kohden käyttivät kiinalaiset, itävaltalaiset, ranskalaiset, sveitsiläiset, australialaiset sekä hollantilaiset.
Lomamatkailijoiden suosiossa olivat erityisesti Helsinki ja Rovaniemi. Lomamatkailijoiden mediaaniviipymä oli 4 yötä, mikä oli yhden yön verran pidempi kuin edellisvuonna. 42 % matkusti yhdessä perheen tai ystävien kanssa, 36 % kumppaninsa kera ja 17 % yksin.
Kestävä matkailun kehitys edellyttää paitsi talouden kasvua, myös ekologisten ja sosiaalisten tekijöiden huomioimista. Toimet hiilijalanjäljen pienentämiseksi, matkailijoiden pidemmät viipymät Suomessa sekä matkailun jakautuminen ympärivuotisesti eri sesongeille edistävät kestävää matkailua.
Visit Finland tukee matkailuyrityksiä ja -alueita kestävän kasvun polulla tarjoamalla niille kattavan kestävän matkailun Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelman. Vuoden 2025 syyskuuhun mennessä STF-merkki oli 496 yrityksellä sekä 11 matkailualueella.
Kiinnostus Suomen matkailua kohtaan on jatkunut maailman kriiseistä huolimatta. Suomen matkailua koskevia ulkomaisia verkkohakuja oli vuonna 2024 yli 8,5 miljoonaa. Määrä on ollut jatkuvassa kasvussa, ja suuntaus jatkui edelleen vuonna 2024, jolloin verkkohakujen määrä kasvoi edellisvuoteen verrattuna 15 %. Suomea koskevia verkkohakuja tehdään kuitenkin edelleen muita Pohjoismaita vähemmän.
Suosituimmat matkailuun liittyvät verkkohaut olivat sauna, hotellit, joulupukki sekä revontulet ja nämä suosituimmat hakuteemat kiinnostivat myös edellisvuotta enemmän.
Kuva: Ulkomaisten suosituimmat teemat Suomen matkailuun liittyvissä verkkohauissa vuonna 2024 (Digital Demand, Bloom Consulting).
Digitalisaatio on yksi Suomen matkailuyritysten kilpailueduista Pohjoismaissa. Visit Finlandin digitaalisen kehityksen palvelut ja toimenpiteet auttavat matkailutoimijoita pysymään mukana digikehityksen vauhdissa. Vuoden 2025 syyskuuhun mennessä Visit Finlandin matkailun tuotetietokanta DataHubissa on julkaistu yli 11 300 matkailutuotetta lähes 3 200 suomalaiselta matkailuyritykseltä.
DataHubissa olevista matkailutuotteista 12 % on kestävän matkailun STF-merkin saaneiden yritysten tuotteita. DataHubin yritys- ja tuotetietoja käyttää yli 50 eri julkaisukanavaa, joilla markkinoidaan suomalaisia matkailutuotteita ulko- ja kotimaisille matkailijoille.
Ennuste kesä-elokuun lentomatkustuksessa kääntyi negatiivisempaan suuntaan, mihin vaikutti mm. työtaistelutoimien vuoksi tehdyt useat lentojen peruutukset. Matkojen ennuste kesäsesongille oli elokuun lopussa selvästi edelliskesää heikompi.
Kesäsesongille lentovarauksia on tehty eniten Saksasta, Isosta-Britanniasta sekä Yhdysvalloista.
Oxford Economicsin ennusteen mukaan Suomeen suuntautuvan matkailun (rahankäyttö, yöpymiset) ennustetaan elpyvän pandemiaa edeltävälle tasolle kuluvan vuoden aikana. Nykyisillä oletuksilla ulkomaisten yöpymisten ennustetaan kasvavan reilu 60 % vuodesta 2024 vuoteen 2034 ja kokonaisrahankäytön ennustetaan samassa ajassa lähes tuplaantuvan.
Lue Visit Finlandin ajankohtaiset uutiset, tiedotteen, tapahtumat, blogit ja caset.