Siirry sisältöön

Visit Finlandin online kanavat

Visit Finland tekee digitaalista markkinointia valituilla markkinoilla vahvistaakseen Suomen ja suomalaisten matkailutuotteiden digitaalista löydettävyyttä. Lisäksi tuotamme sisältöä omissa digitaalisissa kanavissa.

Visit Finlandilla on käytössä sekä B2B että B2C kanavia. Kohdeyleisöjä palvellaan kanavasta riippuen suomeksi ja osittain myös kohdemarkkinoiden kielillä.

B2C kanavat

Visit Finland julkaisee ja jakaa sisältöjä omalla verkkosivullaan Visitfinland.com sekä lukuisissa sosiaalisen median kanavissa (englanti, japani, kiina, venäjä (venäjä tällä hetkellä tauolla).

Visit Finlandin kansainvälisille matkailijoille kohdennettujen sosiaalisen median kanavien tavoitteena on kasvattaa Suomen tunnettuutta matkailukohteena, inspiroida Suomesta kiinnostuneet ja tukea suomalaisia matkailuyrityksiä kansainvälisessä markkinoinnissa.

VISITFINLAND.COM 

VisitFinland.com on moderni ja asiakaskeskeinen verkkosivu, joka auttaa kansainvälisiä matkailijoita unelmoimaan, inspiroitumaan ja suunnittelemaan oleskeluaan Suomessa. Vuonna 2022 uudistetulla verkkosivulla Suomi esitellään ainutlaatuisena, ympärivuotisena ja kestävänä matkailukohteena.

Verkkosivu yhdistää matkailijat ja matkailutuotteet aiempaa suoremmin ja tarjoaa paljon käytännöllistä tietoa Suomesta ja sen eri alueista. Visitfinland.comissa on sisältöosioita artikkeleista valmiiksi suunniteltuihin reittiehdotuksiin ja suomalaisia matkailutuotteita esitteleviin osioihin. Tuotetiedot haetaan DataHub-tietokannasta. 

Sivusto julkaistaan kahdeksalla kielellä: englanniksi, espanjaksi, italiaksi, japaniksi, kiinaksi, ranskaksi, ruotsiksi ja saksaksi

Sivuston suunnittelussa on otettu laajasti huomioon niin kansainvälisesti kiinnostavat sisällöt, visuaalisuus, käytettävyys – erityisesti mobile-first – kuin saavutettavuus (tasot A ja AA). Suunnittelun perustana käytettiin asiakaskeskeistä digitaalisen brändikokemuksen muotoilua, joka aloitettiin kansainvälisellä Traveller Mindsets -tutkimuksella. Sivuston prototyyppejä testattiin Visit Finlandin kohdemarkkinoiden asiakkailla.

Visitfinland.comia kehitetään datan ja käyttäjäpalautteen perusteella jatkuvasti. Tulevaisuudessa se sisältää myös esimerkiksi personoitua sekä lokalisoitua sisältöä. Kaiken keskiössä on erinomainen käyttäjäkokemus, joka ohjaa sivustoon liittyvää tekemistä. 

SOSIAALINEN MEDIA

Visit Finlandin uudistetun sosiaalisen median strategian tavoitteena on rakentaa Suomesta Pohjoismaiden puhuttelevin matkakohde vuoteen 2025 mennessä. Entistä rohkeampi sisältösuunnitelma, vahvasti kohderyhmälähtöinen ajattelu ja aktiivisempi ote yhteisömanagerointiin ovat uuden strategiamme jalkauttamisen keskiössä. Tavoitteen toteutumista mittaamme yleisöjen sitoutuvuudella (engagement by reach).

Visit Finlandin sosiaalisen median sisältöjen pyrkimyksenä on kasvattaa Suomen tunnettuutta matkailukohteena puhuttelevien, rohkeiden ja merkityksellisten sisältöjen kautta. Kaikkea tekemistä ohjaa kohderyhmälähtöinen ajattelu, jossa ymmärrys keskeisten kohderyhmien mielenkiinnon kohteista on sisältösuunnitelman lähtökohta.

Sosiaalinen media on integroitu osa Visit Finlandin markkinointiviestintää ja toimii tiiviissä yhteistyössä erityisesti visitfinland.com tekemisen kanssa. Sosiaalisen median tekemistä kehitetään jatkuvasti pohjautuen suunnitelmalliseen testaamiseen, dataan ja ymmärrykseen sosiaalisen median kentän kehityksestä. Sosiaalisen median kanavien valintaa ohjaa näiden soveltuminen matkailumarkkinointiin, mahdollisuus tavoittaa oikeat kohderyhmät ja se, kuinka hyvin ne palvelevat Visit Finlandin strategiaa.

Hakusanamarkkinointi

Lisäksi Visit Finland tekee aktiivista hakusanamarkkinointia (SEM) valituilla markkinoilla vahvistaakseen Suomen ja suomalaisten matkailutuotteiden digitaalista löydettävyyttä. 

B2B kanavat

Visit Finland viestii sekä kotimaisille asiakkaille että ulkomaisille kumppaneille mm. verkkosivujen, uutiskirjeiden kautta sekä valituilla kanavilla.

Kotimainen kohdeyleisö

LindkedIn – Visit Finlandin suomenkielinen matkailutoimialalle suunnattu LinkedIn-tili, jossa mm. jaetaan kuulumisia Suomen matkailutoimijoilta.

Visit Finland -uutiskirje on suunnattu kotimaan yhteistyökumppaneille ja se ilmestyy kerran kuussa. Uutiskirje julkaistaan aina myös uutisena.

VisitfFinland.fi on kotimaan yhteistyökumppaneille tarkoitettu sivusto, jota ylläpidetään suomeksi ja jatkossa myös englanniksi. Se sisältää markkinatietoa, tilastoja, tutkimuksia sekä erilaisia markkinoinnin ja myynnin toimenpiteitä, joihin yrityksillä ja alueilla on mahdollisuus osallistua.

Kansainvälinen kohdeyleisö

Visit Finlandin kansainvälinen uutiskirje ilmestyy kahden kuukauden välein. Uutiskirjeen tilanneet kansainväliset matkailualan toimijat saavat uutisia Suomesta – tietoa uusimmista matkakohteista ja yöpymispaikoista, lentoyhteyksistä sekä muusta tietämisen arvoisesta.

Travel Trade on sivusto ulkomaisille matkanjärjestäjille englanniksi. Se sisältää tietoa Suomesta matkailumaana sekä uutisia ja tuotetietoja.

VisitFinland.com/media on kansainväliselle medialle suunnattu sivusto. Se tarjoaa tietoa toimittajille ja bloggaajille, jotka ovat kiinnostuneita mediamatkasta Suomeen.

Finland Travel PRO on kansainväliselle matkailuelinkeinolle suunnattu e-learning alusta.

Finland Convention Bureaulle on oma sivusto, josta saa lisätietoa Suomesta kongressi- ja yritystapahtumakohteen.