Siirry sisältöön
Uutinen 03.09.2024

Visitfinland.comin tuotekorttien katselumäärä kasvoi kesällä viidenneksen

Kesällä 2024 visitfinland.comin tuotesivuilla kävijöitä kiinnostivat edelliskesän tapaan useimmiten aktiviteetit, yksittäisistä tuotteista saariston lauttakierros ja Muumimaailma. Tuotekategorioista kestävät ja saavutettavat tuotteet herättivät selvästi aiempaa enemmän mielenkiintoa, kun Sustainable Travel Finland –merkittyjen tuotteiden näkyvyyttä parannettiin. Tuotekorttien katselumäärä kasvoi viidenneksen viime kesästä. Lisäämällä tuotteesi DataHubiin saat sen visitfinland.comin ja muiden jakelukanavien hyödynnettäväksi.

Ulkomaisille matkailijoille suunnatun visitfinland.com-sivuston tuoteosiossa kävijät klikkailivat kesän (kesä-elokuu) 2024 aikana useita samoja tuotekategorioita kuin edelliskesänäkin. Perheille sekä muotoilun ja taiteen ystäville suunnatut matkailutuotteet ja aktiviteetit kiinnostivat, samoin paikalliset erikoisuudet. Myös kestävyys- ja saavutettavuuskategorioiden tuotteet nousivat viime vuoden kesästä suosituimpien joukkoon, sillä STF-tuotteet ovat saaneet keväästä 2024 alkaen tuotesivuilla enemmän näkyvyyttä niiden noustessa hakutuloksissa ensisijaisesti esille.

Yksittäisistä tuotteista suosituimpia olivat edelliskesän tapaan englanninkielinen saariston lauttakierros ja Muumimaailma japanin kielellä. Seuraavaksi eniten klikatut Helsingin keskustakirjasto Oodi saksaksi sekä englanninkielinen Porin Yyteri kasvattivat suosiotaan viime vuodesta selvästi.

Kesän 2024 aikana visitfinland.com-sivulla oli yli 570 000 sitoutunutta käyntiä (+61 % edelliskesästä). Käyntimäärät nousivat muun muassa Helsinki Happiness Hacks -kampanjan myötä. Tuotekorttien katselukertoja karttui lähes 343 000, mikä oli viidenneksen enemmän kuin vuotta aiemmin. Visitfinland.comin tuotesivuilta kävijät jatkavat sivuston ulkopuolisiin kanaviin.

Archipelago Ferry Tour vf.comissa kesä 2024.PNG

Kuva: Englanninkielinen saariston lauttakierros oli kesän 2024 useimmin katsottu tuotekortti.

Visitfinland.comin All things to do -hakusivulla suosituimmat tuotekategoriat kesä-elokuussa 2024:

  • activities (28 % tuotekorttien klikkauksista)
  • sustainable (15 %)
  • families (10 %)
  • design and art (9 %)
  • uniquely local (8 %)
  • accessible (8 %)
  • special accommodation (4 %)

Visitfinland.com suosituimmat tuotteet ja niiden kieliversiot kesä-elokuussa 2024:

  • Archipelago ferry tour, en
  • Moominworld theme park, ja
  • Helsinki central library Oodi, de/it
  • Yyteri beach, en
  • Polar night light festival 2026, en
  • Pielpajarvi wilderness church, en
  • Marjula house, sv
  • Pyynikki observation tower and cafe, en
  • The archipelago trail, de
  • Visit santas christmas cabin in Levi, en
  • Welcome to unique Pori, sv
  • Northern lights wilderness tour in Rovaniemi, en
  • Polar explorer icebreaker cruise, en
  • Ainola the home of Aino and Jean Sibelius, en
  • The silent people, en

Visitfinland.com suosituimmat linkit ulkopuolisille tuotesivuille kesä-elokuussa 2024:

  • vitharun.fi
  • wildaboutlapland.com/northern-lights-wilderness-tour-2
  • levi.fi/en/activities/activity-search?category=30047
  • apukkaresort.fi
  • moominworld.fi
  • arctictreehousehotel.com
  • experience365.fi/icebreakersampo

Hakukoneissa vetosivat kesällä 2023 saunat, kaupungit ja hotellit

Edellisvuoden 2023 hakukonehakuihin perustuen ulkomaisia matkailijoita kiinnostivat Suomessa kesällä saunat ja kaupungit sekä hotellit, joiden suosio näyttää kasvavan viime vuosista. Kesällä myös mm. järvet ja leirintä sekä revontulet ja joulupukki ovat olleet paljon haettuja aiheita. Näihin liittyvää tuotetarjontaa, aiheita ja avainsanoja voi käyttää ohjaamaan matkailijoita oman tarjonnan pariin.

Eniten hakuja kesällä 2023 tehtiin Japanista, Saksasta ja Yhdysvalloista. Kullakin markkinalla on omanlaisensa profiili.

Digital Demand haut kesä 2023.PNG

Kuva: Suosituimmat ulkomaiset hakukonehaut kesällä 2023 markkinoittain. Uusimmat tiedot Finland’s Touristic Demand -raporteista.

DataHubissa jo 9200 matkailutuotetta

Tuotetiedot Visit Finlandin ulkomaisille matkailijoille suunnatuille verkkosivuille tuodaan rajapinnan kautta Visit Finlandin DataHub-tuotetietokannasta. Kaikkiaan 46 eri julkaisukanavaa, kuten lukuisat suomalaiset alueorganisaatiot, hyödyntää DataHubia markkinoidessaan sekä ulkomaisille että kotimaisille matkailijoille.

DataHubissa oli elokuun 2024 loppuun mennessä jo lähes 9 200 matkailutuotetta (+6 % toukokuun lopusta, +30 % edellisvuodesta) yli 2 600 suomalaiselta yritykseltä (+6 % toukokuun lopusta, +26 % edellisvuodesta). DataHub-tuotteiden osuudet suuralueittain elokuun 2024 loppuun mennessä olivat:

  • Järvi-Suomi 40 % (3 660 tuotetta, +4 % toukokuun lopusta, +24 % edellisvuodesta)
  • Rannikko-saaristo 28 % (2 610 tuotetta, +7 % toukokuun lopusta, +30 % edellisvuodesta)
  • Lappi 23 % (2 140 tuotetta, +9 % toukokuun lopusta, +40 % edellisvuodesta)
  • Helsinki 8 % (740 tuotetta, +5 % toukokuun lopusta, +40 % edellisvuodesta)

DataHub-tilastot elokuun lopussa 2024.png

Kuva: DataHub-tilastot 2.9.2024.

Kestävän matkailun Sustainable Travel Finland (STF) -merkin saaneiden yritysten tuotteita oli DataHubissa elokuun 2024 loppuun mennessä yhteensä lähes 1 520 (-4 % toukokuun lopusta, +39 % edellisvuodesta), mikä oli 17 % kaikista DataHubin tuotteista (16 % vuosi sitten elokuun lopussa 2023). STF-yritysten tuotteiden määrä on laskenut jonkin verran, sillä osan merkeistä voimassaolo on päättynyt eikä niitä ole vielä uusittu. STF-yritysten tuotteiden määrä kasvoi keväästä ainoastaan Lapissa. Osuudet suuralueittain elokuun 2024 loppuun mennessä olivat:

  • Helsinki 39 % (290 tuotetta)
  • Lappi 23 % (490 tuotetta)
  • Rannikko-saaristo 12 % (320 tuotetta)
  • Järvi-Suomi 11 % (420 tuotetta)

DataHub on suomalaisille matkailuyrityksille ja -alueille maksuton tapa tallentaa yritys- ja tuotetietojaan useiden eri kanavien hyödynnettäväksi, joilla markkinoidaan suomalaisia matkailutuotteita.

Tutustu ja rekisteröidy DataHubiin

Tutustu myös edellisten sesonkien uutisiin: