Siirry sisältöön
Uutinen 10.06.2024

Kestävät matkailutuotteet nousivat keväällä klikatuimpien joukkoon visitfinland.com-tuotesivuilla

Kuva: Moomin Characters TM Themepark, Dennis Livson.

Kestäviksi ja saavutettaviksi luokitellut matkailutuotteet kirivät keväällä visitfinland.com-tuotesivuilla suosituimpien joukkoon, kun niiden näkyvyyttä sivustolla parannettiin. Kiinnostavimpia yksittäisiä aktiviteetteja olivat muun muassa vappu ja Muumimaailma. Kevään hakukonehakujen perusteella saunoja, järviä ja lasimajoituksia voisi käyttää erottavina vetovoimatekijöinä tarjonnan esille tuomiseksi digikanavissa. Onhan tuotteesi jo DataHubissa, niin saat ne näkyville kansainvälisiin kanaviin?

Ulkomaisille matkailijoille suunnatun visitfinland.com-sivuston kevään (maalis-toukokuun) 2024 tuotekohtaisissa hauissa matkailijoiden klikkauksia kirvoittivat, kuten tyypillistä, aktiviteettikategorian tuotteet. Suosituimmat aiheet pysyivät edellisvuoteen ja edeltävään talvisesonkiin verrattuna muuten samoina, mutta kestävyys- ja saavutettavuus -kategorian tuotteet nousivat keväällä klikatuimpien joukkoon. Kestävyystuotteiden katselumäärä yli kuusinkertaistui talvesta.

Kestävyyskategorian eli STF-merkin saaneiden yritysten tuotteiden näkyvyyttä on hiljattain parannettu tuotesivuilla. Siten ne ovat saaneet paljon klikkauksia ja näyttöjä. Näin ulkomaisia matkailijoita voidaan ohjata tutustumaan ja käyttämään kestävämpiä matkailupalveluita Suomessa. Muuten tarjonta satunnaistetaan aina sivun latauksen yhteydessä, millä varmistetaan tasapuolinen näkyvyys kaikille tuotteille.

Yksittäisistä tuotteista suosituimpien joukkoon ylsi tarjontaa eri puolilta Suomea. Keväällä kärkituotteisiin nousivat vappu (Helsinki), Muumimaailma ja saariston lauttakierros (rannikko-saaristo), revontuliretki, kelluntatuotteita luonnon vesissä sekä jäänmurtajaristeily (Lappi).

Kevään (maalis-toukokuu) 2024 aikana visitfinland.com-sivulla oli lähes 907 000 sitoutunutta käyntiä (+2 % edellisvuoden keväästä). Käyntimäärät ovat kevään ajalta nousseet etenkin Helsinki Happiness Hacks -kampanjan myötä. Tuotekorttien katselukertoja kertyi kevään aikana yli 260 000, mikä oli kolmanneksen edelliskevättä enemmän.

Vappu product vf.com.png
Kuva: Vappu - Celebration of the Spring in Helsinki -tuotekortti visitfinland.com -tuotesivuilla

Visitfinland.comin All things to do -hakusivulla suosituimmat tuotekategoriat maalis-toukokuussa 2024:

  • activities (26 % tuotekorttien klikkauksista)
  • sustainable (15 %)
  • families (9 %)
  • uniquely local (9 %)
  • accessible (7 %)
  • design and art (7 %)


Visitfinland.com suosituimmat tuotteet ja niiden kieliversiot maalis-toukokuussa:

  • vappu celebration of the spring in helsinki, en
  • moominworld theme park, ja
  • northern lights wilderness tour in rovaniemi, en/es
  • arctic ice floating day floating, en
  • river floating, en
  • sampo icebreaker cruise, en
  • archipelago ferry tour, en


Visitfinland.com suosituimmat linkit ulkopuolisille tuotesivuille maalis-toukokuussa 2024:

  • wildaboutlapland.com/northern-lights-wilderness-tour-2
  • moominworld.fi
  • vitharun.fi
  • experience365.fi/icebreakersampo

Hakukoneissa vetosivat saunat, kaupungit, järvet ja lasimajoitukset

Hakukonehakujen perusteella ulkomaisia matkailijoita kiinnostivat viime keväänä 2023 tyypilliset ympärivuotiset matkailuaiheet: saunat ja kaupungit. Keväällä eniten haetuimpien joukkoon nousivat niiden lisäksi muun muassa järvet ja lasimajoitukset, joiden osalta Suomi myös erottuu muista Pohjoismaista edukseen. Ravintoloihin liittyvät haut ovat myös olleet nousussa. Lisäksi hakuja kirvoittivat keväällä retkeily ja saaret. Näihin liittyvää tuotetarjontaa, aiheita ja avainsanoja voi käyttää ohjaamaan matkailijoita oman tarjonnan pariin. Eniten hakuja keväällä 2023 tehtiin Yhdysvalloista, Saksasta ja Japanista. Kullakin markkinalla on omanlaisensa profiili.

Digital Demand haut kevät ja kesä 2023.png

Kuva: Suosituimmat hakukonehaut keväällä ja kesällä 2023. Lisätietoja Finland’s Touristic Demand -raporteista.

Tuotteet DataHubista kansainvälisiin markkinointi- ja myyntikanaviin

Tuotetiedot Visit Finlandin ulkomaisille matkailijoille suunnatuille verkkosivuille tuodaan rajapinnan kautta Visit Finlandin DataHub-tuotetietokannasta. Tarjonnan kärkeen nostetaan tuotteita, joilla on kansainväliseen markkinointiin sopivat laadukkaat ja monipuoliset kuvat, kuvaava tuotenimi, ajantasainen ja innostava tuotekuvaus, tuotetiedoista useita kieliversioita sekä STF-merkki.

DataHub on suomalaisille matkailuyrityksille ja -alueille maksuton tapa tallentaa yritys- ja tuotetietojaan useiden eri kanavien hyödynnettäväksi, joilla markkinoidaan suomalaisia matkailutuotteita. Visitfinland.comin lisäksi yli 40 eri julkaisukanavaa, mukaan lukien lukuisat suomalaiset alueorganisaatiot, hyödyntävät DataHubia markkinoidessaan sekä ulkomaisille että kotimaisille matkailijoille.

DataHubissa oli toukokuun 2024 loppuun mennessä yli 8 600 matkailutuotetta (+8 % helmikuun lopusta, +36 % edellisvuodesta) lähes 2 500 suomalaiselta yritykseltä (+6 % helmikuun lopusta, +27 % edellisvuodesta). DataHub-tuotteiden osuudet alueittain toukokuun 2024 loppuun mennessä olivat:

  • Järvi-Suomi 41 % (3 510 tuotetta, +8 % helmikuun lopusta, +30 % edellisvuodesta)
  • Rannikko-saaristo 28 % (2 440 tuotetta, +9 % helmikuun lopusta, +35 % edellisvuodesta)
  • Lappi 23 % (1 960 tuotetta, +8 % helmikuun lopusta, +42 % edellisvuodesta)
  • Helsinki 8 % (700 tuotetta, +10 % helmikuun lopusta, +52 % edellisvuodesta)

DataHub-tilastot toukokuun lopussa 2024.png

Kuva: Visit Finland DataHub-tilastot

Kestävän matkailun Sustainable Travel Finland (STF) -merkin saaneiden yritysten tuotteita oli DataHubissa toukokuun loppuun mennessä yhteensä lähes 1 580 (+11 % helmikuun lopusta, +69 % edellisvuodesta), mikä oli 18 % kaikista DataHubin tuotteista (18 % vuosi sitten toukokuun lopussa 2023). Yli 2/3 STF-yritysten tuotteista oli Helsingistä ja Lapista. STF-yritysten tuotteiden osuudet alueittain toukokuun 2024 loppuun mennessä olivat:

  • Helsinki 43 % (300 tuotetta)
  • Lappi 24 % (470 tuotetta)
  • Rannikko-saaristo 14 % (340 tuotetta)
  • Järvi-Suomi 13 % (470 tuotetta)

Tutustu ja rekisteröidy DataHubiin

Edellisten sesonkien uutisia: