Siirry sisältöön

Digitaalisuus ja matkailu

Digitaalisuuden avulla voimme tarjota matkailijalle sujuvimman polun haaveilusta matkalle ja kasvattaa yritysten kannattavuutta ja resilienssiä.

Matkailijat haaveilevat, etsivät ja varaavat matkansa nykyään pääosin verkossa. Myös itse matkakokemus jaetaan läheisille ja muille seuraajille verkossa usein jo itse kokemuksen aikana tai ainakin matkan jälkeen.

Matkailuyrityksen näkökulmasta tämä tarkoittaa sitä, että yrityksen on löydyttävä verkosta ja varauksen on sujuttava helposti digitaalisesti. Yrityksen digitaalinen löydettävyys, hakukoneoptimointi jne. tekninen kyvykkyys ei ole enää varsinainen kilpailuetu vaan itseoletus.  

Visit Finlandin digitaalisen kehityksen palvelut ja toimenpiteet auttavat matkailutoimijoita pysymään digikehityksen vauhdissa mukana. Tuemme alueorganisaatioita alueensa digitalisaatiossa ja tarjoamme palveluja myös suoraan yrityksille. Visit Finlandin strategian mukaisesti tavoitteenamme on, että Suomen matkailun digiosaaminen kehittyy, yrityksillä on monikanavaiset jakelustrategiat käytössä ja matkailijoiden on siten helppo löytää ja ostaa Suomen matkailupalveluja.

Visit Finland DataHub

Visit Finland DataHub on tietokanta, johon suomalaiset matkailupalveluja tuottavat yritykset voivat tallentaa tietoa yrityksestään sekä tarjoamistaan tuotteista ja palveluista. Rajapinnan kautta eri toimijat voivat hakea ja julkaista matkailualan yritys- ja tuotetietoa omissa kanavissaan. DataHubin sekä rajapinnan hyödyntäminen on käyttäjilleen ilmaista.

Matkailun digitaalinen ekosysteemi on nykyään monikanavainen. Mitä useammassa kanavassa matkailuyrittäjän tuotteet ovat löydettävissä, sitä todennäköisemmin myynti digikanavissa kasvaa. DataHub mahdollistaa monikanavaista näkyvyyttä ja tukee osaltaan matkailualan digitalisaatiota.

Matkailuyrityksen digiloikka 2.0 – oppeja ja toimenpiteitä digitaalisuuden hyödyntämiseen

Tarjoamme Visit Finland akatemian kautta alueiden tilattavaksi yrityksille suunnattua Digiloikan ABC valmennuspolkua.

Polku sisältää seuraavat opit: 

  1. Digitaalinen löydettävyys ja digitaalinen asiakaspolku
  2. Matkailuyrityksen digitaalinen ekosysteemi ja myyntijärjestelmät
  3. Digitaalinen jakelu ja ostettavuus (sis. yield management, channel management)
  4. Digitaalinen markkinointi (oma, ostettu, ansaittu, lainattu) ml. sosiaalinen media ja suosittelupalvelut
  5. Asiakkaan kuuntelu ja digitaalisen asiakaskokemuksen kehittäminen sekä tiedolla johtamisen perusteet ja datayhteistyö. Sis. asiakassegmentit.
  6. Matkailun digitaalinen tulevaisuus, miten digiloikka jatkuu (rahoitus instrumentit)

Tarkempia tietoja Akatemian sivuilla.

Järjestämme erilaisia tapahtumia, koulutuksia ja työpajoja osana digikehitystämme. Ajankohtaiset tilaisuudet löytyvät tapahtumista ja tiedotamme niistä kanavissamme, kuten Digikanavista kasvua matkailuun-sivulla.

Löydät digitaaliseen kehittämiseen, myyntiin ja jakeluun liittyvät julkaisut ja oppaat Matkailun julkaisut -koontisivun alta.

DataHub

Lue lisää Visit Finland DataHubista

Lue lisää

RRF-toimenpiteillä edistetään matkailun palautumista

EU:n elpymis- ja palautumistukivälineellä rahoitetaan matkailualan kestävän ja digitaalisen kasvun kehittämistoimenpiteitä. 

Lue lisää