Kesän ja syksyn aikana olemme nostaneet suomalaisen ruoka- ja juomakulttuurin kansainväliseen valokeilaan Visitfinland.comissa. Olemme julkaisseet kymmenen uutta artikkelia, jotka ovat keskittyneet kotimaisen ruokakulttuurin eri aihepiireihin.
Artikkelien aiheina ovat olleet mm. klassikkoruoat ja perinteiset kortteliravintolat, jälkiruoat ja kahvikulttuuri, erilaiset juomat, sekä saunan ja ruoan ainutlaatuinen yhdistelmä. Mukana on ollut myös alueellisia tarinoita Turusta ja suomalaisista kauppahalleista sekä luonnosta kumpuavia aiheita, kuten marjastus ja villiyrtit.
Sisällöissä yhdistyy kaksi puolta: klassikot ja jälkiruoat, jotka ovat kansainväliselle yleisölle helposti lähestyttäviä, sekä aiheet kuten sauna, luonto ja alueellisuus, jotka tekevät suomalaisesta ruokakulttuurista maailmalla ainutlaatuisen. Vahva panostus ruokasisältöihin on osa Maa- ja metsätalousministeriön kanssa toteutettavaa kolmivuotista projektia, jonka tavoitteena on vahvistaa ruoan tunnettuutta ja tehdä siitä matkailun valttikortti.
Tähänastiset tulokset Visitfinland.comissa ovat olleet rohkaisevia. Huhti-syyskuussa ruokasisällöt keräsivät eri kieliversioissa yhteensä yli 42 000 katselua. Kansainvälinen yleisö kiinnostui erityisesti tutuista ja helposti lähestyttävistä teemoista, kuten perinteisistä suomalaisista ruoista.
– Artikkeli “Finland’s traditional and iconic foods” nousi kesän aikana ruokateemaisten artikkelien ykköseksi yli 21 000 katselulla ja minuutin keskimääräisellä lukuajalla. Heti perässä tuli jälkiruokiin keskittyvä “Best Finnish desserts” yli 15 000 katselulla. Molemmissa sitoutumisaste oli poikkeuksellisen korkea, yli 92 %. Ruoka näkyy myös Googlen hauissa suosittuna teemana, jonka kautta verkkosivuille tullaan. Pelkästään sanaan ”food” liittyviä näyttökertoja on ollut Googlessa viimeisen 12 kuukauden aikana kymmeniätuhansia, Visitfinland.comin päätoimittaja Sara Terho kertoo.
Vaikka kiinnostus ruokaan on kasvussa, ei se vielä kilpaile Visitfinland.comin volyymeissa suurimpien vetovoimateemojen, kuten revontulten tai saunan, kanssa. VF:n vastikään teettämä kilpailija-analyysi kuitenkin osoittaa, että ruoka on noussut kansainvälisessä matkailussa yhä merkittävämpään rooliin, ja erityisesti paikallinen ja aito ruoka kiinnostaa matkailijoita. Ruoka onkin nouseva teema, johon kannattaa panostaa, koska se on oleellinen osa jokaista matkaa.
Ruokateemaan keskittyminen jatkuu ja tänä vuonna tulossa on vielä artikkeli liittyen suomalaiseen ruokaan eri vuodenaikoina. Ensi vuonna panostus jatkuu globaalin markkinointikampanjan merkeissä.