Siirry sisältöön
Uutinen 23.06.2025

Kävijät viihtyivät alkuvuonna Visitfinland.comissa

Visitfinland.comin vuosi on alkanut rauhallisesti mutta laadukkaasti. Vuonna 2024 sivustolla nähtiin suuria kampanjapiikkejä – tänä vuonna liikenne on ollut kampanjoiden puuttuessa hiljaisempaa, mutta tasaisempaa. Kävijät viipyvät pidempään ja selaavat useampia sivuja. Näyttökerrat ovat kasvaneet erityisesti saunoihin, kansallispuistoihin ja japaninkielisiin sivuihin liittyvissä sisällöissä.

Tammi-kesäkuussa 2025 Visitfinland.com keräsi yli neljä miljoonaa näyttökertaa. Suurin osa liikenteestä tuli orgaanisesti, joko hakukoneista tai suoran liikenteen kautta. Maksettua liikennettä oli noin 11 prosenttia, mikä on aiempaa vähemmän pienentyneiden budjettien vuoksi. Tekoälyn kautta tullut liikenne sen sijaan kasvoi: ChatGPT nousi ensimmäistä kertaa kymmenen suurimman liikenteenlähteen joukkoon, vaikka Google pitää edelleen vahvaa ykköspaikkaa.

Suurimmat käyttäjämäärät tulivat Saksasta, Japanista, Isosta-Britanniasta ja Ranskasta. Suomessa jo matkustavat käyttivät myös aktiivisesti sivustoa – Suomi oli sijaintien joukossa toisena. Noin kaksi kolmasosaa kävijöistä käytti sivustoa mobiilissa, useimmiten Applen laitteilla. Datahubin tuotekortit keräsivät 567 000 katselua. Sivuston sitoutumisaste oli vahva: 87 prosenttia sessioista oli sitoutuneita eli Suomi-sisältö oli kiinnostavaa ja sai käyttäjät pysymään.

Visitfinland.com_mobile2.PNG

Kampanjat tauolla, orgaaninen liikenne keskiössä

Vuoden 2024 globaalit kampanjat, näkyvimpänä Helsinki Happiness Hacks, toivat Suomelle ja Helsingille näkyvyyttä sekä suuren määrän liikennettä Visitfinland.comiin. Pelkästään englanninkielisillä Happiness Hacks -pääsivuilla oli yli miljoona katselukertaa vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla.

Tänä vuonna pidämme välivuoden suurista kampanjoista, ja nettisivuilla tämä tarkoittaa keskittymistä orgaaniseen liikenteeseen. Analysoimme dataa ja tuotamme pääsääntöisesti sellaista sisältöä, joka vastaa kävijöiden hakukoneista etsimiin teemoihin. Tänä vuonna on julkaistu jo mm. suomalaisiin klassikkoruokiin ja jälkiruokiin keskittyvät artikkelit sekä suosituksia siitä mitä eri kuukausina voi tehdä ympäri maata. Keskitymme myös itäisen Suomen kasvuohjelman toimenpiteisiin sekä ruokamatkailuprojektiin.

Suosituimmat sisällöt ja teemat

Suosituin sivu VF.comissa on lähes poikkeuksetta aina englanninkielinen etusivu, niin myös 2025 ensimmäisellä puoliskolla. Tänä vuonna eniten liikennettä ovat etusivun lisäksi keränneet Lappi- ja Helsinki region -sivut sekä Helsingin julkisiin saunoihin keskittyvä artikkeli. Myös Places to go ja Things to do -sivut jatkavat suosittuina, koska sivustolta etsitään konkreettisia vinkkejä matkan suunnitteluun. Revontulet ovat yksittäisenä teemana suosituin – niihin liittyvät artikkelit keräävät eniten artikkelikatseluita vuoden ympäri. Suosituimmissa teemoissa ovat alkuvuonna näkyneet myös Suomen sää, kesä, kansallispuistot, järvi-Suomi, rannikko ja saaristo sekä laskettelukeskukset.

Mitä konepellin alle kuuluu?

Teknisen kehityksen puolella olemme alkuvuonna keskittyneet suureen saavutettavuusprojektiin, jolla Visitfinland.comista on tehty selkeämpi ja helppokäyttöisempi kaikille käyttäjille. Lisäksi olemme ottaneet käyttöön mobiilioptimoidun, pystysuuntaisen videokomponentin, jolla voimme hyödyntää entistä paremmin mm. someen tuotettuja videoita sivustolla.

Katse kohti loppuvuotta

Vuoden toisella puoliskolla jatkamme sisällöntuotantoa suosituista aiheista. Tulossa on mm. uusia ruokaan ja ruokakulttuuriin keskittyviä artikkeleita sekä sisältöä Alvar Aallosta ja vinkkejä tekemiseen syys- ja talvikuukausina. Valmistaudumme myös 2026 kampanjavuoteen itäisen Suomen ja ruoan osalta hakusanamarkkinointi-, kampanjasivusto- ja sisältötoimenpitein. Koko sivuston käännöksiä jatkamme saksaksi, ranskaksi, espanjaksi ja japaniksi. Hakukoneoptimointi jatkuu tasaisena virtana muiden toimenpiteiden rinnalla. Perinteisen SEO:n lisäksi optimoimme sisältöä myös AI-hakuja ajatellen eli pyrimme antamaan selkeitä vastauksia kysymyksiin ja pitämään sisällön helposti luettavana – sekä kävijöille että koneille.

Visitfinland.com_laptop.PNG