Siirry sisältöön

Hanna Lak

Ready, Steady & Go -tasot

VALMENNUKSET 2025

Matkailun tulevaisuus tehdään nyt. Se alkaa asiakkaasta, datasta ja rohkeudesta myydä.
Valmennusmoduulit auttavat matkailuyrityksiä kasvamaan ja erottumaan kansainvälisillä markkinoilla. Yhdessä voimme koota kokonaisuuden, joka sopii juuri teidän alueenne yritysten tarpeisiin.

Mitä saat: Valmennuksissa hyödynnetään uusinta Visit Finlandin tutkimustietoa, käytännön esimerkkejä ja valmentajan arvonluontimallia. Kaikki tieto on kytketty suoraan tämän päivän matkailualan muutoksiin ja mahdollisuuksiin.

Miten toimimme: Tutkitun tiedon lisäksi käytämme tarinoita, esimerkkitapauksia ja interaktiivisia työpajoja, joissa osallistujat tekevät itse. Mitä pidempi kesto, sitä syvemmälle mennään – ja sitä konkreettisempia tuloksia syntyy.

Toteutusvaihtoehdot:

  • 1–2 h webinaari – herätys ja inspiraatio aiheeseen
  • Puolen päivän työpaja (3 h) – käytännön työstö oman yrityksen näkökulmasta
  • Koko päivän työpaja (6–7 h) – syväsukellus, jossa syntyy konkreettinen suunnitelma, joka jää elämään yrityksessä

Todellinen muutos ei synny yhdessä päivässä. Parhaat tulokset saavutetaan, kun valmennuksen jälkeen jatketaan yrityskohtaisella sparrauksella, joissa suunnitelmat ja ideat viedään käytäntöön.

Asiakastieto kompassina – trendit, segmentit ja seuraava aalto

Matkailussa voittavat ne, jotka todella tuntevat asiakkaansa. Tämä valmennus vie pintaa syvemmälle: keitä asiakkaasi ovat, miksi he matkustavat ja mitä he oikeasti arvostavat. Opit katsomaan palveluitasi asiakkaan silmin – olipa kyseessä kotimainen perhematkailija tai valitun Visit Finland segmentin kansainvälinen asiakas.

Valmennuksen tavoitteena on antaa yrityksellesi kirkas näkemys tärkeimmistä asiakasryhmistä, heidän ostokäyttäytymisestä  ja tarpeistaan, sekä miten uudistavan matkailun periaatteet voidaan kääntää kilpailueduksi.

Valmennuksen jälkeen yrityksesi saa työkalut rakentaa tuotteita, jotka vastaavat kohderyhmän tarpeisiin ja luovat vahvaa asiakasuskollisuutta. Lopputuloksena syntyy palveluita, joista asiakkaat kertovat eteenpäin – ja joihin he palaavat yhä uudelleen.

Suositeltu toteutusaika

  • 90 min Teams – katsaus trendeihin ja asiakasryhmiin
  • 3 h työpaja – oman yrityksen asiakassegmenttien työstö
  • 6–7 h työpaja – valitun asiakassegmentin syväluotaus ja käytännön toimenpideohjelma

Valmennuksessa tunnistettujen asiakasymmärryksen ja tuotteistamisen jatkotyöskentelyyn sopii hyvin Teemasta tuotteiksi tiedolla ja tarinalla- valmennuspolku.

Datan aallot ja tuoton kurssi – opi navigoimaan kasvua kohti

Data ei ole numeroita – se on kartta, kun opit lukemaan sen virtauksia, löydät reitin, joka vie yrityksesi kohti kannattavaa kasvua. Tässä valmennuksessa näytämme, miten numerot kääntyvät päätöksiksi ja miten tuottojohtaminen antaa suunnan yrityksen jokapäiväiseen tekemiseen. Avaamme, miten hinnoittelu, tuotteistaminen ja kysynnän ennakointi rakentuvat tiedon varaan. Opit katsomaan lukuja uudesta kulmasta: ei menneinä faktoina, vaan tulevaisuuden mahdollisuuksina.

Valmennuksen tavoitteena on antaa osallistujille kyky tunnistaa, mitä data todella kertoo kysynnästä, asiakkaista ja markkinasta – ja miten sitä voi hyödyntää hinnoittelussa, tuotteistamisessa ja liiketoiminnan ohjaamisessa.

Valmennuksen jälkeen et enää ajelehdi markkinoiden armoilla, vaan sinulla on kurssi, jota seurata. Opit ohjaamaan yritystäsi datan avulla kohti parempaa tulosta ja vakaampaa kasvua.

Suositeltu toteutusaika

  • 90 min Teams – tiivis johdatus tiedolla johtamiseen
  • 3 h työpaja – oman hinnoittelun ja käytäntöjen työstö
  • 6–7 h työpaja – kehittämispäivä, jossa rakennetaan yrityksen oma tuottojohtamisen tiekartta

Valmennuksen jatkotyöskentelyyn Kestävyyttä kehittämässä: Tiedolla johtamisen supervoima tulevaisuuden menestyksessä -valmennuspolku.

Näy horisontissa – digimyynti ja kansainväliset kanavat

Asiakkaat etsivät elämyksiä verkosta – mutta löytävätkö asiakkaat juuri sinun yrityksesi? Digitaalinen näkyvyys ja oikeat jakelukanavat ovat kuin majakka, joka johdattaa asiakkaat luoksesi. Tässä valmennuksessa opit, miten kansainväliset myyntialustat ja digikanavat toimivat, ja miten niissä voi erottua myös pienemmillä resursseilla.

Valmennuksen tavoitteena on antaa yritykselle selkeä kuva eri kanavista, niiden vahvuuksista ja siitä, miten ne valitaan omaan liiketoimintaan sopivaksi. Valmennus tarjoaa konkreettisia keinoja kasvattaa näkyvyyttä ja myyntiä sekä kotimaisilla että kansainvälisillä markkinoilla.

Valmennuksen jälkeen yrityksesi ei jää satamaan odottamaan asiakkaita, vaan näkyy horisontissa siellä, missä asiakkaat jo liikkuvat. Sinulla on tehtynä suunnitelma, joka auttaa kasvattamaan myyntiä ja vahvistamaan asemaa digitaalisilla markkinoilla.

Suositeltu toteutusaika

  • 90 min Teams – yleiskatsaus jakelukanaviin ja digimyyntiin
  • 3 h työpaja – oman myynnin ja kanavavalintojen työstäminen
  • 6–7 h työpaja – strategiapäivä, jossa luodaan yritykselle konkreettinen digimyyntisuunnitelma

Valmennuksen jatkoksi sopii Matkailuyrityksen Digiloikan ABC 2.0. -valmennuspolku, jossa syvennytään digitaalisuuden kehittämiseen yksityiskohtaisemmin.

DIGILOIKAN ABC 2.0, 5-6 pv (READY & STEADY)

Digiloikan ABC 2.0 valmennuspolussa paneudutaan matkailuyrityksen digitaaliseen asiakaspolkuun, myyntijärjestelmiin, ostettavuuteen, markkinointiin ja tiedolla johtamiseen. 

Lue lisää Digiloikan ABC 2.0 -valmennuskokonaisuudesta.

Menestyvä Matkakohde – Valmennuspolku

Menestyvän matkakohteen kehittämisessä yhdistyvät strateginen johtaminen, yhteistyö ja vastuullinen aluekehittäminen. Valmennuspolussa vahvistetaan kohteen houkuttelevuutta, saavutettavuutta ja kilpailukykyä kolmessa työpajassa: strateginen johtajuus, tehokas toteutus ja tehokas hallinto.

Lue lisää Menestyvä Matkakohde -valmennuskokonaisuudesta.

Teemasta tuotteiksi tiedolla ja tarinalla – tee tulosta tunteella! 2-3pv

Valmennuksessa matkailuyritykset kehittävät teemallisia tuotteita hyödyntäen tutkittua tietoa, tarinallistamista ja paikallisia erityispiirteitä. Lopputuloksena syntyy myytäviä tuotteita, jotka houkuttelevat kansainvälisiä asiakkaita ja tukevat aluebrändin tavoitteita.

Lue lisää Teemasta tuotteiksi tiedolla ja tarinalla -valmennuskokonaisuudesta

Älykkäästi vastuullinen matkailuyritys – datasta kannattavaan liiketoimintaan 4pv

Valmennuspolussa yhdistyvät vastuullisuus, tiedolla johtaminen ja kaupallistaminen. Osallistujat rakentavat oman vastuullisuustiekarttansa, kehittävät elämyksellisiä tuotteita, oppivat hinnoittelemaan ja kaupallistamaan ne monikanavaisesti sekä suunnittelemaan lanseerauksen ja jatkuvan kehittämisen.

Lue lisää Älykkäästi vastuullinen matkailuyritys -valmennuskokonaisuudesta

 

 

Lisätietoja

Hanna Lak on matkailualan tuottojohtamisen asiantuntija ja tiedolla johtamisen puolestapuhuja. Hänellä on yli 25 vuoden kokemus matkailuyritysten kehittämisestä kotimaassa ja kansainvälisillä markkinoilla, aina peruspalveluista luksukseen. Hanna valmentaa yrityksiä hyödyntämään asiakastuntemusta, markkinadataa, teknologiaa ja kansainvälisiä jakelukanavia tuotteistamisessa, hinnoittelussa, markkinoinnissa ja myynnissä. Hänen käytännönläheinen ja pidetty valmennustapansa saa asiakkaat jatkamaan yhteistyötä pitkälle alkuperäisten projektien jälkeen.

Hanna Lak
HMMH Consulting Oy
data-analysis-intuition-value
hanna.lak (at) hmmhconsulting.com
Puh. +358 40 1868 409
www.hmmhconsulting.com
www.revenueforum.fi
www.travelnews.fi
www.hotelovate.com
www.findfinland.community