Siirry sisältöön

Digiloikan ABC 2.0

Uusitussa digiloikan valmennuspolussa paneudutaan digitaaliseen asiakaspolkuun, myyntijärjestelmiin, ostettavuuteen, markkinointiin ja tiedolla johtamiseen.

Digiloikan ABC -valmennuskokonaisuus koostuu kuudesta moduulista. Osallistujat saavat parhaan hyödyn, kun koko valmennuspolku käydään läpi. Moduulit ovat joko puolen päivän tai koko päivän valmennuksia. 

Tavoitteena on, että osallistuja oppii muun muassa

  • nostamaan yrityksen digitaalista löydettävyyttä ja ostettavuutta
  • valitsemaan sopivan varausjärjestelmän
  • perustamaan verkkokaupan ja valitsemaan tuotteilleen sopivat digitaalisen jakelukanavat
  • tarjoamaan digitaalista asiakaspalvelua
  • hyödyntämään asiakkaiden suosituksia osana digitaalista löydettävyyttä.

Matkailun Digiloikassa opitaan paljon käytännön tehtävien kautta. Kaiken keskiössä ovat kansainvälisiä matkailijoita palvelevat digitaaliset kanavat.

1. Digitaalinen löydettävyys ja digitaalinen asiakaspolku

  • Tunnista asiakkaasi
  • Digitaalinen löydettävyys ja saavutettavuus
  • Hakukoneoptimointi (teoriaa, testejä ja tehtäviä)
  • Google Business Profile, Google Travel ja Things to Do, Google Trends ja muita löydettävyyteen vaikuttavia tekijöitä
  • Checklist digitaalisen löydettävyyden parantamiseksi

2. Digitaalinen ekosysteemi ja myyntijärjestelmät

  • Digitaalinen ekosysteemi
  • Case-esimerkkejä
  • Matkailun varaus- ja myyntijärjestelmät
  • Verkkokaupan ABC – oman verkkokaupan perustaminen

3. Digitaalinen jakelu ja ostettavuus sekä tuottojohtaminen

  • Digitaalinen myynti ja jakelu sekä kanavanhallinta
  • Tuottojohtaminen
  • Opas kanavanhallintaan
  • OTA-kanavavertailu

4. Digitaalinen markkinointi (oma, ostettu, ansaittu, lainattu), ml. sosiaalinen media ja suosittelupalvelut

  • Oma, ostettu, lainattu ja ansaittu media
  • Markkinoinnin suunnittelu
  • Markkinoinnin mittaaminen ja tiedolla johtaminen

5. Asiakkaan kuuntelu ja digitaalisen asiakaskokemuksen kehittäminen sekä tiedolla johtaminen

  • Digitaalinen asiakaspolku
  • Digitaalisen asiakaskokemuksen kehittäminen
    • Asiakkaan kuuntelujärjestelmä
    • Keinoja asiakkaan kuunteluun
    • Asiakaspalvelu verkossa
  • Tiedolla johtaminen ja esimerkkejä

6. Yhteenveto ja matkailun digitaalinen tulevaisuus, miten digiloikka jatkuu (rahoitusinstrumentit, AR/VR, tekoäly)

  • Matkailun digitaalinen ekosysteemi ja tulevaisuus
  • Miten digiloikka jatkuu?

 

Työpaja voidaan suunnata joko yrityksille tai matkailualueille. Matkailualueille suunnattuja valmennuksia toteuttaa Kirsi Mikkola.