Siirry sisältöön

Matkailuyrityksen digiloikan ABC

Digiloikan valmennuspolussa paneudutaan yrityksen digitaaliseen matkailumarkkinointiin, myyntiin ja digitaalisen asiakaspolun kehittämiseen.

1. Päivä

Kotipesä kuntoon!

Verkkojalanjäljen eli digitaalisen löydettävyyden parantaminen. FIN/ENG verkkosivustojen ja -kaupan löydettävyyden ja saavutettavuuden kehittäminen.

  • Osallistuja ymmärtää miten digitaalinen löydettävyys muodostuu eri markkina-alueilla ja kuinka matkailutarjontaa säätelevät jakelukanavat ja hakukoneet säätelevät algoritmeillaan yrityksen ja matkailualueen digitaalisista näkyvyyttä.
  • Osallistuja osaa tehdä analyysin oman verkkosivuston nykytilasta ja kehittämiskohteista markkina-alueilla. Osallistua osaa optimoida oman verkkosivuston tai teetättää optimoinnin (lue: ostaa) toiselta ostopalveluna huomioiden kotimaan ja kansainvälisen markkinoinnin edellyttävät toiminnot.
  • Osallistuja osaa seurata yrityksen digitaalisen löydettävyyden kehittymistä ja tehdä tarvittavat toiminnot markkinan tai oman liiketoiminnan muuttuessa ja sesonkiaikoina.

Valmentaja: Kirsi Mikkola tai Kirsi Mantua-Kommonen tai Hanna Lak


2. Päivä

Oman inventaari- ja varausjärjestelmän valinta  backend ja frontend prosessien hallinta.

  • Osallistuja osaa vertailla ja tehdä oikean valinnan varausjärjestelmän (backend) hankinnan osalta.
  • Osallistuja ymmärtää, miten varausjärjestelmän hankinta vaikuttaa oman yrityksen palvelujen operointiin (omat ja alihankkijat), online-myyntiin, yhdistelmätuotteisiin, asiakashallintaan, maksu- ja taloushallinnan prosesseihin, markkinointiin ja muiden resurssien hallintaan.
  • Osallistuja ymmärtää miten myynti kansainvälisissä OTA-kanavissa voidaan mahdollistaa omaa varausjärjestelmää käyttäen ja mitä se maksaa sekä edellyttää.

Online-myynti  jakelukanavakartta ja myyntikanavat

  • Osallistuja osaa hahmottaa matkailun digitaalisen ekosysteemin ja jakelukanavakartan, sekä ymmärtää miten matkailun globaali markkina toimii BtoAll-markkinassa.
  • Osallistuja osaa valita tuotteilleen sopivat jakelukanavat (näkyvyys- ja myyntikanavat), tietää kanavien asiakkaiden vaatimukset, mahdollisuudet ja osaa kuvata (muotoille) tuotteensa kanavan asiakkaiden mukaiseksi.
  • Osallistuja osaa valita sopivat jakelukanavat myyntiin
  • Osallistuja osaa mitata myynnin tuloksellisuutta eri jakelukanavista ja oman suoramyynnin kautta

Valmentaja: Kirsi Mikkola tai Kirsi Mantua-Kommonen tai Hanna Lak

3. Päivä

Verkkopreesensin laajentaminen  suosittelupalvelut - TripAdvisor ja Google My Business haltuun.

  • Osallistuja osaa perustaa ja käyttää TripAdvisoria yrityksen palvelun suosittelumarkkinoinnin välineenä.
  • Osallistuja osaa kerätä suosituksia kansainväliseltä asiakkailta kivijalassa, verkossa ja henkilökohtaisessa myyntityössä sekä kannustaa asiakasta suosittelujen antamisessa.
  • Osallistuja osaa käyttää Google My Busineksen toimintoja yrityksen palvelujen ja tuotteiden sekä koko matkailun destinaation markkinoinnissa sekä varmistaa, että asiakkaat jättävät palautteensa ja arvionsa Google My Business -palvelun kautta. Sisältää ennakkotehtävän.

Valmentaja: Kirsi Mikkola tai Marjo Ranta-Irwin tai Hanna Lak

4. Päivä

Digitaalisen löydettävyyden ja preesensin kehittäminen  Sosiaalinen media myynnin tukena.

  • Osallistuja ymmärtää miten sosiaalista mediaa voi käyttää tehokkaasti myynnin tukena ja mitata sen tehokkuutta
  • Osallistuja osaa tehdä sekakäyttöisen sosiaalisen median kampanjan ja seurata sen tehokkuutta (euroja kassaan)

Valmentaja: Kirsi Mikkola tai Kirsi Mantua-Kommonen

5. Päivä

Asiakaspalvelu ja vastuullisuus verkossa  asiakastyytyväisyyden varmistaminen ja kuuntelujärjestelmä, vastuullisuus ja laatu asiakaspalvelussa.

  • Osallistuja osaa kuvata yrityksen kuuntelujärjestelmän, jonka avulla kerää asiakaspalautetta ja suosituksia sekä osallistuttaa henkilökunnan palautteiden keräämiseen.
  • Osallistuja osaa mitata asiakastyytyväisyyttä ja laatua verkossa sekä tehdä tarvittavat toimenpiteet palvelun ja laadun parantamiseksi.
  • Oman digitaalisen liiketoiminnan kehittäminen  jatkotyöstämisen mahdollisuudet ja rahoitusinstrumentit

Valmentaja: Kirsi Mikkola tai Hanna Lak

Kirsi Mikkola

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
kirsi.mikkola (at) liiketoiminta.info
www.liiketoiminta.info
Puh. +358 40 555 1019
@kirsimikkola

Valmennusaiheet

Kirsi Mantua-Kommonen

Yrittäjä, KTT
Compassion Oy
kirsi.mantuakommonen (at) icloud.com
Puh. +358 40 4196 821

Valmennusaiheet

Marjo Ranta-Irwin

Blueberry Consulting
marjo.ranta-irwin (at) blueberryconsulting.fi
Puh. +358 44 213 4759
www.blueberryconsulting.fi

Valmennusaiheet

Hanna Lak

HMMH Consulting Oy
data-analysis-intuition-value
hanna.lak (at) hmmhconsulting.com
Puh. +358 40 1868 409
www.hmmhconsulting.com
www.revenueforum.fi
www.benchmarkingalliance.com
www.travelnews.fi

Valmennusaiheet