1. Päivä
Kotipesä kuntoon!
Verkkojalanjäljen eli digitaalisen löydettävyyden parantaminen. FIN/ENG verkkosivustojen ja -kaupan löydettävyyden ja saavutettavuuden kehittäminen.
- Osallistuja ymmärtää miten digitaalinen löydettävyys muodostuu eri markkina-alueilla ja kuinka matkailutarjontaa säätelevät jakelukanavat ja hakukoneet säätelevät algoritmeillaan yrityksen ja matkailualueen digitaalisista näkyvyyttä.
- Osallistuja osaa tehdä analyysin oman verkkosivuston nykytilasta ja kehittämiskohteista markkina-alueilla. Osallistua osaa optimoida oman verkkosivuston tai teetättää optimoinnin (lue: ostaa) toiselta ostopalveluna huomioiden kotimaan ja kansainvälisen markkinoinnin edellyttävät toiminnot.
- Osallistuja osaa seurata yrityksen digitaalisen löydettävyyden kehittymistä ja tehdä tarvittavat toiminnot markkinan tai oman liiketoiminnan muuttuessa ja sesonkiaikoina.
Valmentaja: Kirsi Mikkola tai Kirsi Mantua-Kommonen tai Hanna Lak
2. Päivä
Oman inventaari- ja varausjärjestelmän valinta – backend ja frontend prosessien hallinta.
- Osallistuja osaa vertailla ja tehdä oikean valinnan varausjärjestelmän (backend) hankinnan osalta.
- Osallistuja ymmärtää, miten varausjärjestelmän hankinta vaikuttaa oman yrityksen palvelujen operointiin (omat ja alihankkijat), online-myyntiin, yhdistelmätuotteisiin, asiakashallintaan, maksu- ja taloushallinnan prosesseihin, markkinointiin ja muiden resurssien hallintaan.
- Osallistuja ymmärtää miten myynti kansainvälisissä OTA-kanavissa voidaan mahdollistaa omaa varausjärjestelmää käyttäen ja mitä se maksaa sekä edellyttää.
Online-myynti – jakelukanavakartta ja myyntikanavat
- Osallistuja osaa hahmottaa matkailun digitaalisen ekosysteemin ja jakelukanavakartan, sekä ymmärtää miten matkailun globaali markkina toimii BtoAll-markkinassa.
- Osallistuja osaa valita tuotteilleen sopivat jakelukanavat (näkyvyys- ja myyntikanavat), tietää kanavien asiakkaiden vaatimukset, mahdollisuudet ja osaa kuvata (muotoille) tuotteensa kanavan asiakkaiden mukaiseksi.
- Osallistuja osaa valita sopivat jakelukanavat myyntiin
- Osallistuja osaa mitata myynnin tuloksellisuutta eri jakelukanavista ja oman suoramyynnin kautta
Valmentaja: Kirsi Mikkola tai Kirsi Mantua-Kommonen tai Hanna Lak
3. Päivä
Verkkopreesensin laajentaminen – suosittelupalvelut - TripAdvisor ja Google My Business haltuun.
- Osallistuja osaa perustaa ja käyttää TripAdvisoria yrityksen palvelun suosittelumarkkinoinnin välineenä.
- Osallistuja osaa kerätä suosituksia kansainväliseltä asiakkailta kivijalassa, verkossa ja henkilökohtaisessa myyntityössä sekä kannustaa asiakasta suosittelujen antamisessa.
- Osallistuja osaa käyttää Google My Busineksen toimintoja yrityksen palvelujen ja tuotteiden sekä koko matkailun destinaation markkinoinnissa sekä varmistaa, että asiakkaat jättävät palautteensa ja arvionsa Google My Business -palvelun kautta. Sisältää ennakkotehtävän.
Valmentaja: Kirsi Mikkola tai Marjo Ranta-Irwin tai Hanna Lak
4. Päivä
Digitaalisen löydettävyyden ja preesensin kehittäminen – Sosiaalinen media myynnin tukena.
- Osallistuja ymmärtää miten sosiaalista mediaa voi käyttää tehokkaasti myynnin tukena ja mitata sen tehokkuutta
- Osallistuja osaa tehdä sekakäyttöisen sosiaalisen median kampanjan ja seurata sen tehokkuutta (euroja kassaan)
Valmentaja: Kirsi Mikkola tai Kirsi Mantua-Kommonen
5. Päivä
Asiakaspalvelu ja vastuullisuus verkossa – asiakastyytyväisyyden varmistaminen ja kuuntelujärjestelmä, vastuullisuus ja laatu asiakaspalvelussa.
- Osallistuja osaa kuvata yrityksen kuuntelujärjestelmän, jonka avulla kerää asiakaspalautetta ja suosituksia sekä osallistuttaa henkilökunnan palautteiden keräämiseen.
- Osallistuja osaa mitata asiakastyytyväisyyttä ja laatua verkossa sekä tehdä tarvittavat toimenpiteet palvelun ja laadun parantamiseksi.
- Oman digitaalisen liiketoiminnan kehittäminen – jatkotyöstämisen mahdollisuudet ja rahoitusinstrumentit
Valmentaja: Kirsi Mikkola tai Hanna Lak