Siirry sisältöön
Uutinen 26.04.2024

What’s up -seminaarissa puhuttivat matkailun budjettileikkaukset ja menestyksen mittaaminen

Kuva: Julia Kivelä

Visit Finlandin What’s up with Measuring Success -seminaarissa 17.4.2024 teemana oli matkailun menestyksen mittaaminen. Aiheesta keskusteltiin muun muassa kestävän matkailun, talouden ja työllisyyden näkökulmista. Seminaarivieraita puhuttivat lisäksi edeltävänä päivänä julkaistut Visit Finlandin toimintoihin kohdistuvat budjettileikkaukset.

Budjettileikkaus tuntuu erityisen voimakkaana, sillä myös projektiluontoinen elpymisrahoitus on päättymässä vuoden 2024 loppuun mennessä. Yhteensä vähennykset uhkaavat viedä viime vuodet kasvua tahkonneen Suomeen suuntautuvan matkailun edistämistyön budjetista noin puolet pois.

– Näin suuret budjettileikkaukset ja -vähennykset koskevat kaikkia Visit Finlandin toimintoja yritysten liiketoiminnan kehittämisestä – kestävän matkailun ja digipalveluiden kehittämisestä sekä tiedolla johtamisesta – aina markkinointi- ja myynninedistämisen toimenpiteisiin. Jos vähennykset toteutuvat tässä laajuudessa, meidän on välttämätöntä supistaa niin toiminta- kuin henkilöstökuluistakin, summaa Visit Finlandin johtaja Kristiina Hietasaari.

Seminaarissa järjestettiin budjettileikkauksista paneelikeskustelu. Seminaarin materiaaleja löydät alta. Seuraathan myös Visit Finlandin LinkedIn-kanavaa, jossa jaamme materiaaleja lähiaikoina.

Paneelikeskustelu matkailun budjettileikkauksista

Visit Finland What's Up -seminaari 170424 budjettileikkaukset, livekuvitus Aino Sutinen M.jpg


Paneelin osallistuivat:

  • Jari Ahjoharju, Visit Tampere
  • Kristiina Hietasaari, Visit Finland
  • Yrjötapio Kivisaari, Visit Oulu
  • Kati Vehmas, Visit Ylläs
  • Nina Vesterinen, Helsingin kaupunki
  • Paneelin moderoi Ivan Puopolo

Puhujien haastatteluja

Olga Nowak, Bloom Consulting: Digital Demand 2023 results

Visit Finland on jo liki vuosikymmenen tehnyt yhteistyötä Bloom Consultingin kanssa kartuttaakseen tutkittua tietoa siitä, mikä matkailu-Suomessa kiinnostaa. Tiedot perustuvat verkossa tehtyihin hakukonehakuihin. Videolla Olga Nowak kertoo, mikä Suomessa kiinnosti matkailijoita eri vuodenaikoina vuonna 2023?


Jyrki Oksanen, Visit Finland: Segmenteistä tukea myynninedistämiseen

Jyrki Oksanen kertoo videolla, miten matkailuyritykset ja -alueet Suomessa voivat hyödyntää Visit Finlandin yhdessä Red Note -tutkimustoimiston kanssa tekemää globaalien matkailijakohderyhmien segmentointia omassa työssään.

Paneelikeskustelu: Miten mittaamme matkailun menestystä?

Seminaaripäivän teeman yhteen vetävässä paneelissa keskusteltiin matkailun menestyksen mittaamisesta. Huomio oli yritysten kestävän toiminnan haasteissa ja mahdollisuuksissa. Ajatuksia vaihdettiin muun muassa EU:n uusista kestävyysraportointivelvoitteista ja miten ne näkyvät erikokoisten matkailuyritysten arjessa.

Visit Finland What's Up -seminaari 170424 Matkailun menestyksen mittaaminen, livekuvitus Aino Sutinen M.jpg

Paneeliin osallistuivat:

  • Stefan Eppu Blomqvist, Hymyilevä Punakettu Luonto- ja Ohjelmapalvelut
  • Sami Hämäläinen, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry
  • Henna Kokko, Scandic Hotels Oy
  • Matti Tapaninen, Metsähallitus
  • Paneelin moderoi Petra Niskanen, WSP Finland

Kaikki seminaarin esitykset ja materiaalit löytyvät Seminaarien satoa -sivulta:

Seminaarien satoa: What's up with measuring success

Jos tarvitset jostakin tallenteesta saavutettavuusdirektiivin nojaten tekstitetyn version, niin otathan yhteyttä Business Finlandiin verkkosivujemme kautta.