Siirry sisältöön
Uutinen 13.10.2023

Kesällä Suomeen tehtiin 1,6 miljoona matkaa ulkomailta – vahvuuksina pääkaupunki ja saunat

Ulkomaiset matkailijat tekivät Suomeen kesällä 2023 kaikkiaan 1,6 miljoonaa matkaa ja kuluttivat rahaa 1,3 miljardia euroa. Vilkkain kuukausi oli elokuu, ja useimmiten matkan pääkohteena oli Helsinki tai Uusimaa. Verkkoalustoilla tehtyjen arvioiden mukaan suomalaiset matkailupalvelut saivat lähes kiitettävän kokonaisarvosanan. Eniten parannettavaa löytyi hinta-laatusuhteesta. Suomen maakuvan kärkenä olivat ulkomaisten verkkohakujen mukaan saunat. Myös kaupungit kiinnostivat matkailijoita kesän korvilla, ja hotellihakujen määrä kasvoi.

Kurkistus tulevaan talveen osoittaa, että odotettavissa on vilkas matkailusesonki. Etenkin Lapin matkailun kysyntä on vahvassa kasvussa. Menestyvien matkailuyritysten tuotekehityksessä korostuvat usko omaan tekemiseen, kokeilullisuus ja yhteistyö. Tiedot käyvät ilmi Visit Finlandin 12.10.2023 järjestämästä Matkailun Pulssi -ajankohtaiswebinaarista.

Yli puolessa kesän matkoista pääkohteena Helsinki

Kesällä (kesä-elokuussa) 2023 ulkomaiset matkailijat tekivät Suomeen 1,6 miljoonaa matkaa, joista 81 % oli vapaa-ajan matkoja. Elokuu oli selvästi vilkkain kuukausi. Kesän matkoista 2/3:ssa pääkohde oli Uusimaa, ja puolessa kaikista Helsinki. Matkailija on kuitenkin voinut yöpyä samalla matkalla myös muualla kuin pääkohteessa.

Eniten matkoja tehtiin Virosta, Ruotsista ja Saksasta. Ulkomaiset matkailijat käyttivät kesällä yhteensä 1,3 miljardia euroa matkailuun Suomessa, noin 800 euroa matkaa kohden. Kesän matkoissa 55 % koki Suomessa luontoelämyksiä. Tyypillinen matkan kesto oli 5 yötä.

Aluekohtaiset tiedot: Matkailijamittari -raportti
Tiedote: Ulkomaiset matkailijat käyttivät suomessa kesällä 1,3 miljardia euroa 

Keskimääräinen matkailupalveluiden arvosana lähellä kiitettävää

Matkailijat arvioivat eri verkkoalustoilla suomalaisia matkailupalveluita, numeerisesti ja sanallisesti. Keskimääräinen arvosana lähes tuhannen kohteen osalta alkuvuonna 2023 oli 8,7. Se oli hiukan korkeampi kuin edellisvuonna. Arvio perustui sekä kotimaisten että ulkomaisten matkailijoiden näkemyksiin. Eniten parannettavaa koettiin hinta-laatusuhteessa.

Suurimmat alustat, joilla arvioita jätettiin, olivat Google (majoitus, elämykset, ravintolat), booking.com (majoitus) ja Tripadvisor (elämykset, ravintolat). Tieto koostuu kaikkiaan 45 alustalla annetusta mielipiteestä.

Saunat matkailumaakuvan kärkenä

Huhti-kesäkuun 2023 hakukonehakutietojen perusteella ulkomaiset matkailijat olivat eniten kiinnostuneita sauna-teemaisista aiheista. Tämä kertoo paitsi siitä mitä Suomesta maailmalla tiedetään, myös kilpailueduistamme suhteessa muihin maihin. Hakumäärien perusteella Suomi ei ole ulkomaisille matkailijoille yhtä tunnettu kuin muut Pohjoismaat, mutta Suomen kasvu on ollut toisella vuosineljänneksellä muita maita nopeampaa.

Saunat olivat edellisvuoden tapaan ulkomaisten hakujen ykkösteema huhti-kesäkuussa. Seuraavaksi eniten tehtiin hakuja liittyen kaupunkeihin ja hotelleihin. Hotellihakujen määrä oli kasvanut edellisvuodesta yli 60 %. Sen sijaan järviä ja leirintää koskevat haut vähenivät.

Markkinoista eniten Suomea koskevia matkailuhakuja tehtiin Japanissa, Yhdysvalloissa ja Saksassa. Lisäksi kotimaiset matkailijat hakivat tietoa enemmän kuin edellisvuonna.

Tulossa vilkas matkailutalvi

Lentovaraustietojen valossa odotettavissa on vilkas matkailutalvi. Suomen matkailun kysyntä ylittää koronaa edeltäneen tason selvästi: reittilentovarauksia talvelle (marras-helmikuulle 2023-2024, lokakuun alussa 2023) on tehty jo 16 % enemmän kuin pandemiaa edeltävänä vuonna 2019. Eniten varauksia on tehty Saksasta, Isosta-Britanniasta ja Ranskasta. Runsas puolet tällä hetkellä varatuista lennoista suuntautuu talvella Helsinki-Vantaalle, reilu 40 % Lapin eri kentille. Etenkin Lapissa varauksia on lokakuun alussa tehty ensi talveksi jo selvästi – yli 40 % – enemmän kuin pandemiaa edeltäneeksi talveksi 2019.

Naapurimaihimme, Ruotsiin ja Norjaan, lentovaraukset ovat niin ikään jo ylittäneet vuoden 2019 tason. Saksa on Suomen tapaan ykkösmarkkina näille Pohjoismaille. Ruotsiin ja Norjaan lentovarauksia tehdään paljon myös etenkin Yhdysvalloista, josta myös Suomeen on tulevaksi talveksi aiempaa enemmän lentokapasiteettia ja usean muunkin markkinan tapaan kasvavaa kysyntää.

Yhteistyö ja rohkea kokeilu matkailuyritysten menestystekijöinä

Haastateltujen suomalaisten matkailuyrittäjien mukaan uusien tuoteideoiden kehittäminen on jatkuvasti tapahtuvaa toimintaa. Ideoita voi kertyä paitsi asiakaskohtaamisissa, myös esimerkiksi messuilta, omalta henkilöstöltä tai mediasta. Merkittävää on asioiden yhdistely omaan tekemiseen ja liiketoimintaan sopivaksi. Yrittäjät kannustavat rohkeisiin kokeiluihin: testaamaan vähän keskeneräisiäkin ideoita ja kehittämään niitä eteenpäin. Yhteistyön merkitys ja verkostoituminen korostuivat menestyksen edellytyksenä – kaikkea ei kannata tehdä itse.

Kaikki haastatellut yritykset pyrkivät vastuulliseen liiketoimintaan, mutta tiedostivat sen vaativan aikaa ja panostuksia. Haastateltavien mukaan asiakkaat eivät välttämättä koe vastuullisuutta tärkeänä matkapäätöstä tehdessään. Perillä matkakohteessa vastuullisia tekoja sen sijaan arvostetaan, ja niillä on suora myönteinen vaikutus asiakastyytyväisyyteen. Myös palveluiden korkea taso koettiin vastuullisuudeksi. Asiakkaille oman, positiivisen jäljen jättäminen matkakohteeseen on merkityksellistä.

Haastatteluja tehtiin kaikkiaan 11 erityyppiselle yritykselle, jotka ovat luoneet jotakin uutta ja onnistuneet tuotteistamisessa. Neljästä yrityksestä julkaistaan pian myös videomateriaalia.

Matkailun Pulssi kokoaa ajankohtaista tietoa matkailusta

Visit Finlandin Matkailun Pulssi -ajankohtaiswebinaarissa perehdyttiin kesän 2023 matkailun lukuihin, ja luotiin katsaus tulevan talven näkymiin. 

Keväällä 2024 Visit Finland on jälleen Matkailun Pulssilla. Silloin arvioimme talvea 2023-2024 tutkitun tiedon valossa ja kurkistamme kohti tulevaa kesää 2024. Tervetuloa mukaan!

Matkailun Pulssi: Katsaus kesään 2023

Lisätietoja:

Sini Markoff, Insight Specialist, Visit Finland
sini.markoff (at) businessfinland.fi

Strategic Development -tiimi, Visit Finland