Tiedote 09.04.2024

Ulkomaiset matkailijat käyttivät Suomessa vuoden aikana 3,8 miljardia euroa

Kuva: Juho Kuva / Visit Finland

Ulkomaiset matkailijat tekivät viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana (maaliskuu 2023 - helmikuu 2024) yhteensä 4,7 miljoonaa matkaa Suomeen ja käyttivät keskimäärin 807 euroa matkaa kohden, eli yhteensä noin 3,8 miljardia. Matkoista 73 prosenttia oli vapaa-ajan matkoja ja 27 prosenttia työmatkoja. Tiedot käyvät ilmi Visit Finlandin yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tuottamasta kuukausitilasto Matkailijamittarista.

Ulkomaiset matkailijat tekivät maalis-helmikuussa Suomeen yhteensä 4,7 miljoonaa matkaa, joiden aikana yövyttiin 46,7 miljoonaa kertaa. Luku sisältää rekisteröidyt ja rekisteröimättömät majoitukset, kuten mökkimajoitukset, lyhytaikaiset vuokra-asumiset sekä yöpymiset sukulaisten luona. Keskimäärin ulkomainen lomailija viipyi Suomessa neljä päivää.

Yhteensä ulkomaiset matkailijat käyttivät Suomessa rahaa lähes neljä (3,8) miljardia euroa. Ulkomaisten matkailijoiden rahankäyttö Suomessa muodostuu majoituksesta, ravintoloista ja kahviloista, polttoaineesta, liikkumisesta, kulttuurista, urheilusta ja virkistyksestä sekä ostoksista ja muista menoista. Rahankäyttöön ei sisälly meno- ja paluumatkan lento- ja laivalippuihin käytettyä rahaa.

Talvimatkailijat käyttävät rahaa kesämatkailijoita enemmän

Suomeen tehtiin talven huippukuukausina joulukuusta helmikuuhun yhteensä 1,2 miljoonaa matkaa. Rahaa ulkomaiset vieraat jättivät tuona aikana Suomeen 1,1 miljardia euroa, keskimäärin 916 euroa matkaa kohden.

Kesän huippusesongilla eli kesä-elokuussa Suomeen tehtiin 1,6 miljoonaa matkaa. Euroja ulkomaiset matkailijamme jättivät yhteensä 1,3 miljardia, keskimäärin 801 euroa matkaa kohden.

– Talvimatkailijat käyttävät keskimäärin 115 euroa enemmän rahaa kuin kesämatkailijat. Talven suurempi matkaa kohden käytetty rahamäärä selittyy osaksi talviajan palveluiden korkeammilla hinnoilla sekä suurella kysynnällä, mikä on voitu siirtää hintoihin, sanoo Visit Finlandin asiantuntija Katarina Wakonen.

Ulkomaiset matkailijat varaavat talvimatkansa Suomeen hyvissä ajoin. Matkavaraukset tehdään talvikaudelle keskimäärin 3,4 kuukautta ennen matkan alkua, kun kesäkaudella matkailijat tekivät varaukset 2,3 kuukautta aiemmin. Talvivarausten aikainen ajankohta selittyy osaksi valmismatkojen suurella määrällä. Noin viidesosa (21 %) talven vapaa-ajan matkoista on valmismatkoja; kesällä niiden osuus on vain viisi prosenttia. Talvikaudella vapaa-ajan matkailijat viipyvät Suomessa keskimäärin neljä päivää eli päivän vähemmän kuin kesäkaudella.

– Luontoon liittyvät suomalaiset elämykset ja kokemukset kiehtovat ulkomaisia matkailija ympäri vuoden. Talvella lisäksi ulkoilma-aktiviteetit ja talviurheilu vetoavat matkailijoihin. Kesä-Suomesta haetaan luontoelämysten lisäksi talvikautta useammin urbaaniin elämään liittyviä kokemuksia esimerkiksi kulttuurielämysten ja kaupunkimatkojen merkeissä. Kesällä tehdään lisäksi runsaasti kiertomatkoja, Wakonen jatkaa.

Visit Finland seuraa myös matkailijoiden hiilijalanjälkeä. Ulkomaisten matkailijoiden hiilijalanjälki kesä- ja talvikausilla on matkaa kohti suunnilleen sama, vähän yli 460 kg. Laskelmassa on huomioitu meno- ja paluumatkasta, Suomessa liikkumisesta sekä majoituksesta ja aterioista aiheutuneet hiilidioksidipäästöt.

Matkailijamittari_talvi2324.png

TAUSTATIEDOT

• Matkailijamittari on Visit Finlandin tuottama uusi kuukausitilasto. Tiedonkeruu alkoi maaliskuussa 2023.
  • Päätuloksiin voi tutustua myös visuaalisella ja dynaamisella raportilla  Matkailijamittari - Visit Finland.
  • Tilastokeskus palkitsi Matkailijamittarin vaikuttavuudesta
  • Tutkimuksen kohdejoukon muodostavat ulkomailla asuvat matkailijat, jotka matkustivat Suomeen. Kohdejoukkoon eivät sisälly niin sanotut transit- eli vaihtomatkustajat.
  • Tilastokeskus vastaa tutkimuksen otannan suunnittelusta ja tutkimusaineiston tuottamisesta.
  • Tutkimusyritykset TAK Oy ja Norstat Oy vastaavat satamissa ja lentokentillä tehtävästä tiedonkeruusta.
  • Haastatteluja tehtiin ympäri vuoden Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja Helsingin satamissa. Kesäkaudella haastatteluita tehtiin lisäksi Tampere-Pirkkalan lentoasemalla ja Turun satamassa. Talvikaudella haastatteluita tehtiin Ivalon, Kittilän, Kuusamon ja Rovaniemen lentoasemilla.
  • Maaliskuun 2023 ja helmikuun 2024 välisen ajan kattava aineisto muodostuu 7 584:sta kohdejoukkoon kuuluvan henkilön haastattelusta.
  • Matkamäärän virhemarginaali oli maalis-helmikuussa noin 2 prosenttia suuntaansa.
  • Tulokset julkaistaan tietokantatauluina Visit Finlandin Tilastopalvelu Rudolfissa sekä avoimena datana Matkailu ja turismi - Kategoriat avoindata.fi
Lisätietoja medialle:
Katarina Wakonen
Head of Business Intelligence, Visit Finland
Business Finland / Visit Finland
Puh: +358 40 072 3088
katarina.wakonen (at) businessfinland.fi

Heli Hemgård
Visit Finland, Invest in Finland, Work in Finland, Film in Finland
Puh: +358409015219
heli.hemgard@businessfinland.fi

Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com