Visit Finland on saanut maa- ja metsätalousministeriöltä erillisrahoituksen Suomen ruokamaakuvaa ja ruokamatkailua vahvistavien toimenpiteiden toteuttamiseen vuosina 2025 – 2027.
Projektin yleisenä tavoitteena on tehdä suomalaisesta ruoasta ja ruokakulttuurista tunnetumpi osa Suomi-kuvaa maailmalla ja nostaa Suomi houkuttelevaksi ruokamatkailumaaksi.
Tavoitteet:
- lisätä kiinnostusta Suomesta matkakohteena ruoan avulla
- tehdä suomalaista ruokaa tunnetummaksi (sis. ruoka, ruokakulttuuri, ravintolat, kestävyys, elintarvikkeet, ruokamatkailutarjonta), muokata mielikuvaa positiiviseksi ja kommunikoida suomalaisen ruoan vahvuuksia
- tehdä Suomea tunnetuksi hyvän ruoan ruokamatkailumaana
Projektin toimenpiteet toteutetaan aikavälillä 12/2024 - 12/2027.
Kohdemarkkinat: päämaina Saksa, USA, Ranska, lisämarkkinoina tietyissä toimenpiteissä Japani, Espanja.
Miksi Suomen ruokamaakuvaa kehitetään osana matkailumarkkinointia?
- Ruoka on kansainvälisten matkailijoiden kiinnostuksen kohteena yhä tärkeämmällä sijalla.
- Segmentointitutkimuksen mukaan kaikissa valituissa kohdesegmenteissä ruoka korostui kiinnostavana aiheena, mutta Suomi ei ole ns. foodien ensisijainen matkakohde. Paikallinen, aito ruoka on kiinnostavin yksittäinen lomateema.
- Suomalaista ruokaa ei tunneta. Ruoka- ja matkailuvientiä voidaan tukea vahvistamalla Suomen ruokamaakuvaa.
Toimenpiteinä projektissa on:
Taustatutkimukset
- Mielikuvatutkimus, on-line paneeli, selvitetään kohderyhmien mielikuvia, mieltymyksiä, tunnettuutta ja halukkuutta ruokaa / suomalaista ruokaa kohtaan 5 kohdemaassa.
- Kilpailija-analyysi Tanskan, Ruotsin ja Norjan ruokateemaisesta matkailumarkkinoinnista.
Digimarkkinointi & PR:
- Sosiaalisen median sisältösarja videomuotoisena Meta, TikTok ja PR-käyttö
- PR- ja mediatyö: mediamatkat, PR-tapahtumat, tiedotteet, TV-tuotannot, influencer-yhteistyö
- Verkkosivuartikkelit vf.com
- Digitaalisen löydettävyyden ja näkyvyyden vahvistaminen hakusanamarkkinointina ja näkyvyyteen panostaminen.
Kampanjat:
- Laaja kansainvälinen tunnettuuskampanja; konseptisuunnittelu ja toteutus, maksettu mainonta
- Yhteiskampanjat kohdemarkkinoilla
Tuki toimialalle:
- Toolkit kampanjan hyödyntämiseen omassa toiminnassa, jalkautus sidosryhmien kautta
- Uutta kuva- ja videomateriaalia ruokateemasta
- Hungry for Finland -ruokamatkailukilpailu
Visit Finlandin ruokaprojekti on osa hallitusohjelman mukaista maa- ja metsätalousministeriön rahoittamaa ruoka-alan kasvuohjelmaa.