Siirry sisältöön

Ruoka kiinnostaa matkailijoita

Ruoka on kansainvälisten matkailijoiden kiinnostuksen kohteena yhä tärkeämmällä sijalla. Visit Finland nostaa markkinoinnin yhtenä painopisteenä ruokaa, ruokakulttuuria ja ruokaelämyksiä Suomen ruokamaakuvan ja ruokamatkailun edistämiseksi

Visit Finland on saanut maa- ja metsätalousministeriöltä erillisrahoituksen Suomen ruokamaakuvaa ja ruokamatkailua vahvistavien toimenpiteiden toteuttamiseen vuosina 2025 – 2027.

Projektin yleisenä tavoitteena on tehdä suomalaisesta ruoasta ja ruokakulttuurista tunnetumpi osa Suomi-kuvaa maailmalla ja nostaa Suomi houkuttelevaksi ruokamatkailumaaksi.

Tavoitteet:

  • lisätä kiinnostusta Suomesta matkakohteena ruoan avulla
  • tehdä suomalaista ruokaa tunnetummaksi (sis. ruoka, ruokakulttuuri, ravintolat, kestävyys, elintarvikkeet, ruokamatkailutarjonta), muokata mielikuvaa positiiviseksi ja kommunikoida suomalaisen ruoan vahvuuksia  
  • tehdä Suomea tunnetuksi hyvän ruoan ruokamatkailumaana 

Projektin toimenpiteet toteutetaan aikavälillä 12/2024 - 12/2027.

Kohdemarkkinat: päämaina Saksa, USA, Ranska, lisämarkkinoina tietyissä toimenpiteissä Japani, Espanja. 

Miksi Suomen ruokamaakuvaa kehitetään osana matkailumarkkinointia?

  • Ruoka on kansainvälisten matkailijoiden kiinnostuksen kohteena yhä tärkeämmällä sijalla.
  • Segmentointitutkimuksen mukaan kaikissa valituissa kohdesegmenteissä ruoka korostui kiinnostavana aiheena, mutta Suomi ei ole ns. foodien ensisijainen matkakohde. Paikallinen, aito ruoka on kiinnostavin yksittäinen lomateema.
  • Suomalaista ruokaa ei tunneta. Ruoka- ja matkailuvientiä voidaan tukea vahvistamalla Suomen ruokamaakuvaa.

Toimenpiteinä projektissa on:

Taustatutkimukset

  • Mielikuvatutkimus, on-line paneeli, selvitetään kohderyhmien mielikuvia, mieltymyksiä, tunnettuutta ja halukkuutta ruokaa / suomalaista ruokaa kohtaan 5 kohdemaassa.
  • Kilpailija-analyysi Tanskan, Ruotsin ja Norjan ruokateemaisesta matkailumarkkinoinnista.

Digimarkkinointi & PR:

  • Sosiaalisen median sisältösarja videomuotoisena Meta, TikTok ja PR-käyttö
  • PR- ja mediatyö: mediamatkat, PR-tapahtumat, tiedotteet, TV-tuotannot, influencer-yhteistyö
  • Verkkosivuartikkelit vf.com
  • Digitaalisen löydettävyyden ja näkyvyyden vahvistaminen hakusanamarkkinointina ja näkyvyyteen panostaminen.

Kampanjat:

  • Laaja kansainvälinen tunnettuuskampanja; konseptisuunnittelu ja toteutus, maksettu mainonta
  • Yhteiskampanjat kohdemarkkinoilla

Tuki toimialalle:

  • Toolkit kampanjan hyödyntämiseen omassa toiminnassa, jalkautus sidosryhmien kautta
  • Uutta kuva- ja videomateriaalia ruokateemasta
  • Hungry for Finland -ruokamatkailukilpailu


Visit Finlandin ruokaprojekti on osa hallitusohjelman mukaista maa- ja metsätalousministeriön rahoittamaa ruoka-alan kasvuohjelmaa.