Siirry sisältöön
Uutinen 07.11.2025

Matkailusta Suomen kestävän kasvun ajuri

Kuva: Tobias Meyer

Visit Finlandin strateginen toimintasuunnitelma vuosille 2026–2030 julkaistiin syyskuun lopussa Turun Kakolassa järjestetyssä seminaarissa. Toimintasuunnitelmaa on työstetty kuluvan vuoden aikana eri sidosryhmien ääntä kuunnellen sekä toimintaympäristön vaikuttavimpia muutoksia analysoiden.

Matkailu on maailmalla yksi merkittävimmistä kasvualoista ja Suomella on kaikki edellytykset ottaa osansa tästä kasvusta. Uusi toimintasuunnitelma luo perustan Visit Finlandin tulevien vuosien työlle, jonka tavoitteena on tuottaa mahdollisimman suurta lisäarvoa suomalaiselle matkailuelinkeinolle. Kasvupotentiaalin realisoiminen edellyttää vahvaa ja tiivistä yhteistyötä koko elinkeinon kesken, mutta myös matkailun edistämiseen käytössä olevien resurssien fokusointia ja priorisointia. 

Strateginen päämäärä ja kriittiset menestystekijät 

Suomen talouskasvu on pitkään polkenut paikallaan ja juuri siksi meidän pitäisi nyt uskaltaa panostaa toimialoihin, joilla mahdollisuudet kasvuun ovat lähes rajattomat. Kasvu tulee kansainvälisestä matkailusta, joka voisi vuonna 2030 olla yksi merkittävimmistä Suomen kestävän ja taloudellisen kasvun tukipilareista. 

Menestys rakentuu kahden peruspilarin varaan: matkailun tulee kasvaa kestävästi ja yhteistyössä koko matkailuelinkeinon kanssa. Menestystä ei mitata yöpymisten kasvulla, vaan kasvavina vientituloina ja verokertymänä. Kasvu edellyttää myös koko toimialan yhteen hiileen puhaltamista. Keskinäisen kilpailun sijasta on keskityttävä yhteiseen ja toisia täydentävään tekemiseen. 

Keskeisimmät painopistealueet 

Toimintasuunnitelman perustana on viisi strategista fokusaluetta, joissa Visit Finlandin työllä nähdään eniten vaikuttavuutta:

  1. Näkyvä ja erottuva maabrändi: Suomen tunnettuuden ja vetovoiman kasvattaminen
  2. Yhteinen kasvuvisio ja selkeät roolit: matkailualan eri toimijoiden roolien kirkastaminen ja yhteistyön tiivistäminen kasvuhaluisten ja -kykyisten kumppaneiden kanssa
  3. Kysynnän kasvattaminen: ympärivuotisen ja houkuttelevan Suomi-tarjonnan lisääminen kansainvälisissä jakelukanavissa
  4. Kasvupotentiaalin realisointi ja uudet mahdollisuudet: kilpailuetua tuovien teemojen ja uusien yhteistyömahdollisuuksien hyödyntäminen
  5. Tieto kasvun tukena: laadukkaan datan ja analysoidun tiedon tuottaminen ja välittäminen päätöksenteon tueksi 

Suomi koetaan maailmalla juuri nyt erittäin kiinnostavana matkakohteena. Lähtökohdat nostaa matkailu tulevina vuosina koko Suomen kilpailukyvyn ja kasvun keskiöön ovat erinomaiset. Taotaan rautaa yhdessä, nyt kun se on kuumaa. 

Visit Finlandin toimintasuunnitelma v. 2026 - 2030