Visit Finland on organisoinut toimintonsa uudelleen tulosten ja vaikuttavuuden lisäämiseksi. Uusi organisaatiomalli mahdollistaa syksyllä 2021 päivitetyn strategian sujuvamman toteuttamisen. Muutos ei vaikuta Visit Finlandin päätehtäviin.
Matkailuala on kokenut kovia yli kaksi vuotta kestäneen pandemian ja sittemmin Venäjän hyökkäyssodan seurausten ansiosta. Elinkeinon mahdollisuudet osallistua yhteismarkkinointiin ja aktiiviseen liiketoiminnan kehittämiseen ovat entistäkin heikommat ja paine Visit Finlandin työn vaikuttavuudelle on kasvanut. Visit Finlandin rajalliset resurssit on nyt kohdennettu tarkemmin sekä toimenpiteiden, asiakkaiden että partnereiden osalta.
– Asiakkailta saadun palautteen mukaan Visit Finlandin rooleissa on epäselvyyksiä ja siihen on toivottu selkeytystä. Uudistetun organisaatiomallin myötä haluamme tiivistää yhteistyötä asiakkaitten kanssa vaikuttavuuden lisäämiseksi, Visit Finlandin johtaja Kristiina Hietasaari kertoo.
Muutos ei vaikuta Visit Finlandin päätehtäviin. Visit Finlandin perustehtävä on edelleen edistää Suomen kiinnostavuutta kansainvälisesti kestävänä ja houkuttelevana matkakohteena ja edesauttaa yritysten, yritysryhmien ja matkailualueiden kestävää kansainvälistä kasvua.
Muutoksen myötä Visit Finlandin organisaatio jakautuu viiteen eri tiimiin: Customer growth, Trade promotion, International operations, Strategic development sekä Marketing and communications.
Uudessa Customer Growth -tiimissä on nimetyt asiakasvastaavat sekä yritysten että alueorganisaatioiden kanssa tehtävään yhteistyöhön. Palveluita tarjotaan asiakkaille kohdennetusti asiakastarpeiden, kansainvälistymisasteen ja kasvupotentiaalin perusteella. Samassa tiimissä asiakasvastaavien kanssa toimivat myös kansainvälisistä kohdemarkkinoista vastaavat aluepäälliköt.
– Muutos mahdollistaa markkinatiedon tehokkaan välittymisen asiakkaille, asiakastarpeiden paremman huomioimisen markkinakohtaisissa toimenpiteissä sekä kokonaisvaltaisen ja koordinoidun palvelutarjonnan ja asiakasyhteistyön suunnittelun ja ohjauksen, Customer growth tiimin johtaja Marko Risku summaa.
Strategiset kehitysteemat muodostavat puolestaan Strategic Development -tiimin. Visit Finlandin matkailutoimialan kehittämistyö keskittyy jatkossa kolmen strategisen teeman (business intelligence, matkailun kestävyys ja digitalisaatio)ympärille. Muun teemallisen tuotekehityksen (esim. ruoka-, koulutus-, terveys-, kulttuurimatkailu) tukea voi hankkia jatkossa Visit Finland Akatemian kautta. Apua sopivien valmennusten löytämiseksi saa Customer Growth -tiimin asiantuntijoilta. Jatkossa Visit Finland edistää teemallista matkailua mahdollisuuksien mukaan markkinakohtaisilla toimenpiteillä. Matkailuinvestointien edistämistyö siirtyy myös Business Finlandiin kuuluvalle Invest in Finland -yksikölle.