Siirry sisältöön
Tiedote 15.04.2025

Ulkomaiset matkailijat varaavat kesälomansa Suomeen nyt

Kuva: Laura Paronen / Visit Tampere

Ulkomaiset matkailijat tekevät parhaillaan kesälomatkojensa varauksia. Kesälomaan liittyvien järjestelyjen varaukset tehdään huomattavasti lyhyemmällä aikajänteellä kuin talvimatkojen varaukset. Ulkomaiset vapaa-ajan lomamatkailijat varaavat kesälomansa Suomeen keskimäärin 2,7 kuukautta ennen matkaa. Varauskäyttäytymisessä on kuitenkin merkittäviä eroja maiden välillä.

Visit Finlandin kohdemarkkinoista eniten kesälomamatkailijoita Suomeen saapuu Saksasta, Yhdysvalloista ja Ranskasta. Saksalaiset varaavat matkansa kuten keskivertomatkailija eli 2,7 kk ennen matkaa. Yhdysvaltalaiset lomailijat varasivat viime kesänä Suomen-matkansa kesäkaudelle keskimäärin 3,7 kuukautta etukäteen. Ranskalaislomailijat puolestaan varasivat kesämatkansa Suomeen 3,1 kuukautta ennakkoon. 

– Matkan varausjänteen pituus selittyy usein lähtömarkkinan etäisyydellä, ja Euroopan ulkopuolelta tulevat kaukomatkailijat tekevät varauksensa useimmiten hyvissä ajoin ennakkoon. Talvikaudella yhteys ei ole kuitenkaan näin suoraviivainen, sillä Suomen talven suositut majoituskohteet ja palvelut myydään nopeasti. Aikaisessa vaiheessa varauksia on tekemässä matkailijoita niin Euroopasta kuin kauempaakin, Visit Finlandin asiantuntija Katarina Wakonen kertoo. 

Suomeen ei tehdä äkkilähtöjä - talvilomien varaukset Suomeen tehdään kesällä 

Suomen talven vetovoima näkyy myös varausten aikaisessa ajankohdassa. Ulkomaiset vapaa-ajan matkailijat varaavat talvimatkansa keskimäärin 4,1 kuukautta ennen matkan alkua. 

– Talvikauden vieraista suurin ulkomaalaisryhmä ovat britit. He haluavat varmistaa ”kerran elämässä” -kokemuksensa jopa lähes seitsemän kuukautta ennen matkansa alkua. Brittien suosiman joulumatkailun rajallinen kapasiteetti myydään nopeammin ja varausajat aikaistuvat, Wakonen avaa. 

Toiseksi suurin ryhmä ovat ranskalaiset, jotka ovat liikkeellä lähes viisi kuukautta ennen matkaa. Kolmanneksi tulevat saksalaiset, jotka luottavat 3,7 kuukautta ennen matkaa tehtyihin varauksiin. 

Valmismatkojen merkitys Suomen talven myynnille on omatoimimatkailun suosion kasvusta huolimatta edelleen huomattava. Joka neljäs matka tehtiin omatoimimatkana. Erityisen brittimatkailijat suosivat valmismatkoja. Heistä lähes puolet, ja ranskalaisistakin lähes joka kolmas, tuli viime talvena Suomeen pakettimatkalla.

Suomi on matkailijan harkintalistalla yksi kymmenistä kohteista 

Suomea potentiaalisena lomakohteena harkitsevalla matkailijalla on mielessään kymmeniä muita vaihtoehtoja. Useimmiten Suomi muodostaa Ruotsin ja Norjan kanssa tiiviin ryhmän, josta matkailija ei löydä juuri eroja. 

– Suomella on parantamisen varaa etenkin kesäkaudella, joka on vuoden päälomasesonki. Kesän huippusesongin aikana Pohjoismaissa kirjataan noin 23 miljoonaa ulkomaisten matkailijoiden yöpymistä ja Suomen osuus tästä kakusta on kahdeksan prosenttia. Matkailu toi viime kesänä Suomeen noin miljardin euron vientitulot. Joka seitsemäs Suomen palveluvientieuro tulee kesällä matkailusta, eli kyse on merkittävästä toimialasta, Wakonen summaa. 

Matkailuvientiä kasvattavat ne maat, jotka onnistuvat parhaiten lisäämään omaa tunnettuuttaan ja houkuttelevuuttaan. Positiiviset asiat ja hyväntuulinen näkyvyys kuten onnellisuus ja ilmiöksi noussut sauna voivat antaa vauhtia myös matkailupalveluiden myynnille. 

Lähde: Tiedot perustuvat Visit Finlandin yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tuottamaan Matkailijamittariin, joka mittaa ulkomaisten matkailijoiden määrää, rahankäyttöä ja profiilia.

Lisätietoja medialle

Katarina Wakonen
Head of Business Intelligence, Visit Finland
Business Finland / Visit Finland
Puh: +358 40 072 3088
katarina.wakonen (at) businessfinland.fi

Heli Hemgård
Communications Manager
Business Finland / Visit Finland, Invest in Finland, Work in Finland
Puh: +358 40 901 5219
heli.hemgard (at) businessfinland.fi

Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi