Ready Steady Go -tasot
Kaksipäiväinen valmennuskokonaisuus yhteistyössä Birgitta Palmqvist Productionsin kanssa. Kansainvälistymisvalmennuksen toisena päivänä valmennuksen teoriaosuuksien aihealueina ovat sähköiset myynti- ja markkinointikanavat, myyntitilaisuudet ja messut, kansainväliset media- ja matkanjärjestäjävierailut. Käytännön työpajat koskevat tuotekortteja ja matkailutuotteen kansainvälisen asiakkaan digitaalista palvelupolkua. Työpajoissa työskentely on joko pari- tai ryhmätyöskentelyä ryhmän koosta riippuen.
Työpajassa työstetään yritysten välisiä verkostotuotteita kohderyhmä /asiakkaat vahvasti mielessä pitäen eri ryhmätyöskentelymenetelmiä käyttäen. Yhteenvetona pohdimme tärkeitä askelia tuotteiden saattamisesta seuraavalle tasolle ja myyntiin. Molemmista työpajoista asiantuntija tuottaa kirjallisen yhteenvedon mahdollisine jatkotoimenpide-ehdotuksineen.
Valmennuksen kestosta riippuen, tilaisuus sisältää luento-osuuden sekä työpajaosuuden. Luento-osuudessa käsitellään kulttuurimatkailua ottaen huomioon kulttuurimatkailun kehittämisstrategian ja Culture Finland -kulttuurimatkailun valtakunnallisen kehittämisohjelman painopisteet. Työpajaosuudessa käsitellään sekä kulttuurimatkailutuotteita että tapoja, millä kulttuurisia elementtejä, joita voidaan lisätä joko jo olemassa oleviin sekä vielä suunnitteluasteella oleviin matkailupalveluihin.
Hyvin käytännönläheisen työpajan aikana työstetään yrityksille kansainväliseen myyntityöhön sopiva tuotekortti. Työpajassa tutustutaan ensin jo käytössä oleviin tuotekortteihin. Työpajavaiheessa työstetään englanninkielinen tuotekortti ja mietitään sisällön lisäksi myös kortin visuaalisuutta, kuvavalintoja ja digitaalista käyttöä.
Kansainväliset jakelu- ja myyntikanavat -valmennus on jatkoa perustason Kansainvälisen markkinoinnin perusteet -kansainvälistymisvalmennukselle. Valmennuksessa käsitellään kansainvälisiä jakelu- ja myyntikanavia ja niiden eri vaihtoehtoja alueen ja yrityksien kohderyhmät huomioiden.
Matkailualueille kutsutaan ja otetaan vastaan yhä enemmän kansainvälisiä matkanjärjestäjiä ja mediavieraita. Jokainen vierailu on yrittäjille ja alueelle tärkeä mahdollisuus lisätä ulkomailta suuntautuvaa matkailua. Koulutuksen aikana kerrotaan mistä on kysymys, mitä asioita on tärkeä ottaa huomioon omassa kohteessa vierailujen aikana ja mitä eroja erilaisilla vierailumuodoilla on.
Käytännönläheinen työpaja, jossa tutustutaan Isoon-Britanniaan markkina-alueena, britteihin matkailun kuluttajina, sekä perinteisiin että sähköisiin jakelukanaviin. Työpajaan voidaan yhdistää esim. vierailu marraskuussa pidettävään World Travel Market -myyntitapahtumaan tai muu vierailukäynti.
Valmennustilaisuus jakautuu kahteen osaan. Teoriaosuudessa tutustutaan TripAdvisor -sivustoon matkailuyritysten ja -nähtävyyksien kannalta. Tilaisuuden aikana esitellään hyviä käytäntöjä ja tutustutaan mielenkiintoisiin esimerkkeihin, jotka havainnollistavat kuinka yritykset ja matkailukohteet voivat hyödyntää sivustoa markkinoinnissa sekä toimintatavoissa. Työpajaosuuden aikana koulutukseen osallistujat tekevät käytännön työskentelyä oman yritysprofiilinsa parissa. Samalla tutustutaan sivuston ohjekeskuksen hyödyntämiseen mahdollisissa ongelmatilanteissa.
Alueen toiveiden mukaisesti räätälöity valmennus.
Tutustu myös Culture Finland -valmennuspolkuun täältä.