Siirry sisältöön

Älykkäästi vastuullinen matkailuyritys - datasta kannattavaan liiketoimintaan

Haluatko rakentaa matkailualueestasi tai -yrityksestäsi vastuullisen, elämyksellisen ja kansainvälisesti kilpailukykyisen? Tämä työpajasarja tarjoaa konkreettiset työkalut siihen, miten vastuullisuus, tiedolla johtaminen ja kaupallistaminen yhdistetään tehokkaasti.

Työpajoissa organisaatiot kehittävät omia tuotteitaan ja palveluitaan vaiheittain:

  • Vastuullisuuden tiekartta ja ansaintalogiikka – miten vastuullisuus tuodaan osaksi liiketoimintaa ja kannattavuutta
  • Elämyksellinen palvelumuotoilu – kuinka asiakaspolku ja elämykset suunnitellaan dataa ja tekoälyä hyödyntäen vastuullisesti
  • Kaupallistaminen ja monikanavainen myynti – miten tuotteet saadaan markkinoille kotimaassa ja kansainvälisesti
  • Lanseeraus ja jatkuva kehittäminen – miten vastuullisuus ja asiakasymmärrys näkyvät markkinoinnissa, viestinnässä ja tulosten seurannassa

Ohjelma suositellaan toteutettavaksi lähitoteutuksella, mutta se mahdollista viedä läpi hybridimallilla tilaajan toiveiden mukaan.

Aktiivisella työskentelyllä organisaatio saa konkreettisia työkaluja tuotteistamiseen, kaupallistamisen suunnitteluun sekä lanseerausmalleja, joilla vahvistetaan kilpailukykyä vastuullisesti ja kannattavasti.

Työpajasarja: Älykkäästi vastuullinen matkailuyritys – datasta kannattavaan liiketoimintaan ( 4 x 1 pv)


Osio 1 – Vastuullisuuden perusta ja tiedolla johtamisen ansaintalogiikka (1 pv)

  • Nykytilan kartoitus: asiakasdata, markkina, kilpailijat, kanavat
  • Vastuullisuuden tilannekuva: ympäristö, sosio-kulttuurinen ja talouden näkökulma
  • Tiedolla johtamisen ansaintalogiikan mallit olemassa olevaa dataa hyödyntäen matkailuorganisaation arjessa
  • Harjoitus: oman organisaation vastuullisuustiekartta + ansaintalogiikan pohjatyö datan avulla

Tulos: Vastuullisuustiekartta ja alustava ansaintalogiikan malli.

Osio 2 – Vastuullinen tuotekehitys ja erottautumistekijät (1 pv)

  • Palvelumuotoilun työkalut: asiakaspolku, erottautumistekijöiden kohtaamispisteet
  • STF-valmennus ja sosio-kulttuurisen vastuullisuuden integrointi tuotekehitykseen
  • Tekoälyn hyödyntäminen asiakaspalautteiden ja trendien analysoinnissa
  • Harjoitus: oman elämyksellisen ja vastuullisen tuotekonseptin hahmottelu

Tulos: Tuotekonseptimalli, johon vastuullisuus on sisäänrakennettu.

Osio 3 – Hinnoittelu, kaupallistaminen ja monikanavainen myynti (1 pv)

  • Hinnoitteluarkkitehtuurin rakentaminen monikanavaiselle tuoteportfoliolle
  • Ympärivuotinen monikanavainen myyntistrategia kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille
  • Digitaalisen kaupallistamisen käytännöt: tekoäly markkinoinnin kohdentamisessa
  • Harjoitus: organisaatiokohtainen myyntisuunnitelma

Tulos: Myyntisuunnitelma mittareineen valitulle markkinalle

Osio 4 – Lanseeraus ja jatkuva kehittäminen (1 pv)

  • Lanseerausvaiheen suunnittelua: kampanjat, PR, vaikuttajayhteistyö, some, medianäkyvyys / kansainväliset mediat
  • Digitaalisen näkyvyyden rakentaminen ja tekoälyavusteinen sisältömarkkinointi
  • Ennakoiva analytiikka sesonkien ja kysynnän hallintaan datan ja tekoälyn avulla
  • KPI-mittarit ja seurantatyökalut jatkuvaan kehittämiseen
  • Vastuullisuus on keskeinen osa lanseerausta ja jatkuvaa kehittämistä
  • Harjoitus: oman lanseerauksen toimintasuunnitelma ja mittaristo

Tulos: Lanseeraussuunnitelmapohja ja seurannan työkalut.

 

 

 

Juho Ikonen

Doama Solutions Oy
Doama.fi
juho.ikonen(at)doama.fi
+358 43 824 2290

Valmennusaiheet

Tarja Kivilahti

Konsultointitoimisto Tarja Kivilahti
tarja.kivilahti(at)welho.com
+358 40 559 6909

Valmennusaiheet

Hanna Lak

HMMH Consulting Oy
hmmhconsulting.com
hanna.lak (at) hmmhconsulting.com
Puh. +358 40 1868 409

Valmennusaiheet