Työpajoissa organisaatiot kehittävät omia tuotteitaan ja palveluitaan vaiheittain:
- Vastuullisuuden tiekartta ja ansaintalogiikka – miten vastuullisuus tuodaan osaksi liiketoimintaa ja kannattavuutta
- Elämyksellinen palvelumuotoilu – kuinka asiakaspolku ja elämykset suunnitellaan dataa ja tekoälyä hyödyntäen vastuullisesti
- Kaupallistaminen ja monikanavainen myynti – miten tuotteet saadaan markkinoille kotimaassa ja kansainvälisesti
- Lanseeraus ja jatkuva kehittäminen – miten vastuullisuus ja asiakasymmärrys näkyvät markkinoinnissa, viestinnässä ja tulosten seurannassa
Ohjelma suositellaan toteutettavaksi lähitoteutuksella, mutta se mahdollista viedä läpi hybridimallilla tilaajan toiveiden mukaan.
Aktiivisella työskentelyllä organisaatio saa konkreettisia työkaluja tuotteistamiseen, kaupallistamisen suunnitteluun sekä lanseerausmalleja, joilla vahvistetaan kilpailukykyä vastuullisesti ja kannattavasti.
Työpajasarja: Älykkäästi vastuullinen matkailuyritys – datasta kannattavaan liiketoimintaan ( 4 x 1 pv)
Osio 1 – Vastuullisuuden perusta ja tiedolla johtamisen ansaintalogiikka (1 pv)
- Nykytilan kartoitus: asiakasdata, markkina, kilpailijat, kanavat
- Vastuullisuuden tilannekuva: ympäristö, sosio-kulttuurinen ja talouden näkökulma
- Tiedolla johtamisen ansaintalogiikan mallit olemassa olevaa dataa hyödyntäen matkailuorganisaation arjessa
- Harjoitus: oman organisaation vastuullisuustiekartta + ansaintalogiikan pohjatyö datan avulla
Tulos: Vastuullisuustiekartta ja alustava ansaintalogiikan malli.
Osio 2 – Vastuullinen tuotekehitys ja erottautumistekijät (1 pv)
- Palvelumuotoilun työkalut: asiakaspolku, erottautumistekijöiden kohtaamispisteet
- STF-valmennus ja sosio-kulttuurisen vastuullisuuden integrointi tuotekehitykseen
- Tekoälyn hyödyntäminen asiakaspalautteiden ja trendien analysoinnissa
- Harjoitus: oman elämyksellisen ja vastuullisen tuotekonseptin hahmottelu
Tulos: Tuotekonseptimalli, johon vastuullisuus on sisäänrakennettu.
Osio 3 – Hinnoittelu, kaupallistaminen ja monikanavainen myynti (1 pv)
- Hinnoitteluarkkitehtuurin rakentaminen monikanavaiselle tuoteportfoliolle
- Ympärivuotinen monikanavainen myyntistrategia kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille
- Digitaalisen kaupallistamisen käytännöt: tekoäly markkinoinnin kohdentamisessa
- Harjoitus: organisaatiokohtainen myyntisuunnitelma
Tulos: Myyntisuunnitelma mittareineen valitulle markkinalle
Osio 4 – Lanseeraus ja jatkuva kehittäminen (1 pv)
- Lanseerausvaiheen suunnittelua: kampanjat, PR, vaikuttajayhteistyö, some, medianäkyvyys / kansainväliset mediat
- Digitaalisen näkyvyyden rakentaminen ja tekoälyavusteinen sisältömarkkinointi
- Ennakoiva analytiikka sesonkien ja kysynnän hallintaan datan ja tekoälyn avulla
- KPI-mittarit ja seurantatyökalut jatkuvaan kehittämiseen
- Vastuullisuus on keskeinen osa lanseerausta ja jatkuvaa kehittämistä
- Harjoitus: oman lanseerauksen toimintasuunnitelma ja mittaristo
Tulos: Lanseeraussuunnitelmapohja ja seurannan työkalut.