Visit Finland ja brooklyniläinen ravintola Hildur toteuttivat kesäkuun 10.–11. päivä New Yorkissa pop up -ravintolan, joka esitteli suomalaisia juhannusmakuja ja -tunnelmaa kansainväliselle yleisölle.
Keittiömestari Ina Niinikosken loihtimat puhtaat ja raikkaat suomalaiset maut tarjoiltiin kolmena kattauksena, ja tapahtuma toteutettiin yhteistyössä Top Chef -ohjelmasta tutun newyorkilaiskokki Lana Lagomarsinin ja Hildurin keittiömestarin Brennan Taulbeen kanssa. Ravintolan koko henkilökunta pukeutui Marimekon vaatteisiin, ja vieraat ja henkilökunta olivat innoissaan värikkäistä ja raikkaista asuista.
Tapahtuma oli ravintola Hildurin ensimmäinen pop up -projekti ja samalla pitkään kytenyt unelma Visit Finlandille suomalaisen ruokakulttuurin esittelemisestä maailmalla. Ruokamaakuvan kehittäminen on osa hallitusohjelman mukaista maa- ja metsätalousministeriön rahoittamaa ruoka-alan kasvuohjelmaa.
– Media ja ravintolan asiakkaat olivat innoissaan suomalaisesta ruoasta. Moni yllättyi siitä, miten moderneilta ja puhtailta suomalaiset maut maistuivat. Oli upeaa tuoda suomalaista juhannustunnelmaa keskelle New Yorkia, Visit Finlandin PR & Media Manager Sari Hey kommentoi.
Ennen pop up -illallisia järjestetty mediatilaisuus keräsi paikalle arvostettuja kansainvälisiä medioita, kuten CNN Businessin, Bon Appétitin, Condé Nast Travelerin ja Forbes Vettedin. Lisäksi Time Out New York julkaisi tapahtumasta jutun: A Taste of Finland. Median kiinnostus oli aitoa, ja moni yllättyi suomalaisen ruuan modernista ja puhtaasta makumaailmasta sekä kertoi haluavansa matkustaa Suomeen paikan päälle.
Lue myös aikaisempi uutinen: Suomalainen juhannusravintola avautuu kahdeksi illaksi New Yorkissa.