Siirry sisältöön
Uutinen 01.09.2025

STF-merkki tuo näkyvyyttä, kilpailuetua ja kansainvälistä uskottavuutta

Mikkelissä sijaitseva Kenkävero sai STF-merkin kesällä. Kuva: Visit Mikkeli.

Yli 500 matkailuyritystä ja 11 matkailudestinaatiota Suomessa on jo saavuttanut Sustainable Travel Finland (STF) -merkin. STF-ohjelman ja -merkin avulla matkailutoimijat voivat kehittää toimintaansa systemaattisesti kohti kestävää matkailua – ja samalla vahvistaa kilpailukykyään sekä kotimaassa että kansainvälisesti.

STF-merkki on avain kansainväliseen näkyvyyteen. Visit Finland priorisoi STF-merkin saaneita yrityksiä ja alueita kaikessa myyntiä edistävässä ja markkinoinnillisessa toiminnassaan. STF-merkityt toimijat saavat lisänäkyvyyttä Visit Finlandin kanavissa, kuten kansainvälisillä messuilla, mediavierailuilla ja digitaalisissa kampanjoissa. Esimerkiksi Selected Routes for Mindful Travellers -reitit tai luontoteoista kertova artikkeli How Finnish destinations and travel companies are giving back to nature on koottu nimenomaan STF-merkin saaneista toimijoista. STF-merkillä varustettujen yritysten priorisoidaan myös SoMe -nostoissa. Yksi Visit Finlandin markkinoinnin tavoitteista on lisääntynyt kiinnostus kestävyysaiheiseen sisältöön omien kanavien kautta, ja STF-merkki on oivallinen kriteeri kestävyysaiheille. 

STF-ohjelman ansiosta Suomi on noussut myös kansainvälisillä alan foorumeilla esiin maana, jossa vastuullisuus ei ole vain puhetta vaan todennettavissa oleva toimintamalli. Tänä syksynä Visit Finland edustaa Suomen matkailun kestävyystyötä mm. Euroopan komission webinaarissa “Sustainable destination management and regenerative tourism”, the EU Strategy for the Baltic Sea Regionin järjestämässä Baltic Sea Tourism Foorumissa, sekä Barcelonassa pidettävällä Global Ecotourism Foorumilla.

Keskittymällä kestävään matkailuun tavoittelemme kilpailuetua niille matkailutoimijoille, jotka ovat sitoutuneet kestävään kehitykseen. Esimerkiksi matkanjärjestäjien tutustumisvierailuilla eli ns. fameilla pyrimme tuomaan yhteen kestävän matkailun kysynnän ja tarjonnan.  

STF-ohjelma on matkailuelinkeinon oma työkalu 

STF-ohjelma on kehitetty tiiviissä yhteistyössä matkailuelinkeinon kanssa, ja se vastaa suoraan alan tarpeisiin. Ohjelma tarjoaa maksuttoman, vaiheittain etenevän työkalupakin, jonka avulla kestävät toimenpiteet on helppo jalkauttaa osaksi arkea – niin yrityksissä kuin matkailualueilla. STF-merkin suorittaminen saattaa aiheuttaa yritykselle kuluja, mutta itse ohjelma ja sen tarjoamat monipuoliset työkalut ovat ilmaisia.

STF-merkki toimii myös viestinnän välineenä: se kertoo kansainvälisille matkailijoille, että toimija on sitoutunut kestävään kehitykseen ja jatkuvaan parantamiseen. STF-merkkiin liittyy myös jatkuvan kehittämisen malli, ajankohtaista tietoa matkailun kestävyydestä sekä käytännön markkinointitukea. Viestintähyötyjen maksimoinniksi ohjelma tarjoaa vinkkejä, kuinka tuoda omaa vastuullisuustyötään esille vaikuttavasti, mutta faktapohjaistesti ja todennettavasti. Vastuullisuusviestinnän tulee olla avointa ja olennaista, muistaen mittakaavan.  

STF-ohjelma auttaa vastaamaan muuttuviin vaatimuksiin 

Toimintaympäristö muuttuu nopeasti, ja vastuullisuusvaatimukset tiukentuvat niin kansallisesti kuin EU-tasolla. STF-ohjelma auttaa matkailutoimijoita pysymään kehityksen kärjessä tarjoamalla ajantasaiset työkalut ja kriteeristön, joka ohjaa kohti todennettavaa kestävyyttä. Ohjelman avulla yritykset ja alueet voivat varautua tuleviin vaatimuksiin ennakoivasti – ei reagoiden, vaan edelläkävijänä. 

Muista uusia STF-merkki!  

STF-merkki on voimassa kaksi vuotta tai sitä tukevan sertifikaatin voimassaoloon saakka. Jos STF-merkkiä ei uusita, sen käyttöoikeus lakkaa. Käyttösääntöjen mukaisesti, STF-merkkiä ei tämän jälkeen voi käyttää viestinnässä eli esimerkiksi yrityksen nettisivuilla, vaan se voidaan katsoa kuluttajia harhaanjohtavaksi viherväittämäksi. Kun STF-merkki on kerran saatu, on sen uusiminen ketterää ja merkistä kannattaa pitää kiinni, ja olla osa Suomen kestävän matkailun vientiä.