Siirry sisältöön
Uutinen 06.03.2025

Polku kohti tekoälystrategiaa

Missä vaiheessa organisaatiosi on matkalla suvereeniksi tekoälyn hyödyntäjäksi. Tätä pohdittiin Euroopan matkailukomission helmikuun seminaarissa, jonka pääaihe oli tekoäly.

Helppokäyttöisten tekoälysovellusten määrä on parin viime vuoden aikana kasvanut huikeasti. Samalla tekoälyn merkitys työn tehostamisessa on korostunut. Tekoälyn tuomat mahdollisuudet destinaatioille ja esimerkit sen hyödyntämisestä olivat myös Euroopan matkailukomission ETC:n vuosikokouksen pääaihe helmikuussa Tšekin Pilsenissä.

Tanskalainen Group NAO on kehittänyt AI Opener valmennuspolun matkailua edistäville organisaatioille. Siitä on tullut menestyskonsepti, sillä kaikki haluavat päästä vauhtiin tekoälyn hyödyntämisessä päivittäisissä prosesseissaan. Tarkkaan mietityt teemat, laadukkaat puhujat yhdistettynä vertaissparraukseen ja toimivaan alustaan – sekä pilkettä silmäkulmassa asenteeseen on tehnyt paketista inspiroivan ja mukaansa tempaavan. Resepti sopii oppimiselle ja uuden kokeilulle loistavasti.

NAOn konsultit esittivät seminaariväelle kysymyksiä, joilla omaa polkuaan tekoälyn soveltamisen tiellä voi arvioida. Tulosten perusteella moni pystyi huokaisemaan helpotuksesta: samassa veneessä - eli aika alkuvaiheessa - ollaan.

Puolet destinaatioista arvioi olevansa tekoälystrategiansa työstämisessä vasta aivan alussa. Hieman pienempi joukko kertoi, ettei ole vielä aloittanut oman tekoälytiekarttansa laadintaa. Kourallisella destinaatioista oli jo tekoälystrategia, mutta sitä ei ollut otettu käyttöön.

Useampi kuin joka toinen seminaariin osallistuneista kertoi kuitenkin käyttävänsä tekoälyä sisäisissä prosesseissaan. Miltei kolmanneksella on useita tekoälysovelluksia tuotannossa.

Organisaation kokeilukulttuuri tasoittaa tietä uusien työkalujen haltuunottoon. Lähes kaikissa Pilsenin kokoukseen osallistuneissa organisaatioissa oli yksittäisiä itseoppineita edelläkävijöitä, joiden kautta tekoälysovellusten hyödyntäminen laajenee. Vain muutamalla organisaatiolla oli oma tekoälytiimi tai ulkoistettu palveluntarjoaja.

GroupNAO on jakanut tekoälyn haltuunoton neljään vaiheeseen, jossa kasvatetaan matkailuorganisaatioiden henkilöstön ymmärrystä tekoälyn mahdollisuuksista ja tuetaan tehokasta käyttöönottoa.

Polku kohti tekoälystrategiaa.png

Kuva: Polku kohti tekoälystrategiaa. Group NAOn mallista vapaasti käännettynä

Seminaarissa pidettiin myös tekoälytyöpajoja. Pääaiheet olivat miten tekoälyn avulla voi työskennellä tehokkaammin datan, raporttien ja analyysien kanssa sekä miten tekoälytyökalut voivat auttaa destinaatioita tehokkaamassa markkinointiviestinnässä. Seuraavassa muutamia vinkkejä hyödyllisistä työkaluista.

The Knowledge Efficiency Lab. Optimizing workflows with AI 

Learn how to work more efficiently with reports and insights: 

Claude 

Google NotebookLM | Note Taking & Research Assistant Powered by AI 

Presentations and Slide Decks with AI | Gamma 

Notion Desktop App for Mac & Windows | Notion

The Creative Lab. Designing a Creative Campaign with AI 

Explore how different AI tools can help your organisation in communicating destination stories effectively: 

Create Art or Modify Images with AI 

Runway | Tools for human imagination

Suno 

Canva: Visual Suite for Everyone 

Free Text to Speech & AI Voice Generator | ElevenLabs

Visit Finland järjesti vuoden 2024 aikana useita tekoälyaiheisia webinaareja ja työpajoja. Niiden aineistot löytyvät täältä: Seminaarien satoa - Visit Finland