Siirry sisältöön
Uutinen 17.06.2025

Matkailustrategia vuosille 2025–2028 julkaistu

Kuva: NLUX Northern Luxury Consulting / Jaska Poikonen

Vuonna 2024 matkailun kokonaiskysyntä oli 16,6 miljardia euroa. Tavoitteena on nostaa matkailukysyntä 20 miljardiin euroon vuoteen 2028 mennessä. Keskeistä tavoitteen saavuttamisessa on ulkomaisten matkailijoiden rahankäytön tuplaaminen Suomessa vuoteen 2019 verrattuna. Matkailukysynnän kasvun tulee luoda arvoa matkailuyrityksille, alan työntekijöille, paikallisyhteisöille, matkailijoille ja suomalaiselle yhteiskunnalle.

Näin todetaan työ- ja elinkeinoministeriön kesäkuussa julkaisemassa Suomen matkailustrategiassa vuosille 2025–2028. "Yhdessä enemmän – kestävää kasvua ja uudistumista Suomen matkailuun", joka on päivitetty syksyn 2024 – kevään 2025 aikana vastaamaan muuttuneeseen toimintaympäristöön. 

– Kansainvälisen matkailun kasvupotentiaali on merkittävä ja Suomella on loistavat mahdollisuudet jopa matkailuviennin tuplaamiseen. Kansallinen matkailustrategia linjaa tärkeimmät kehitysalueet ja tarvittavat toimenpiteet kasvun toteuttamiseksi. Se antaa myös raamit työn alla olevalle Visit Finlandin strategian uudistamiselle. On tärkeää, että koko toimiala on laajasti osallistunut strategian laadintaan, mutta vielä tärkeämpää on, että kaikki yhteisesti osallistuisivat myös sen toteuttamiseen, Visit Finlandin johtaja Kristiina Hietasaari kommentoi.

Strategiassa matkailualan kestävän kasvun ja uudistumisen mahdollistamiseksi on tunnistettu neljä strategista painopistettä: 1) saavutettavuuden kehittäminen, 2) kestävyyden hallinta, 3) digitaaliseen muutokseen vastaaminen sekä 4) kilpailukykyä tukevan toimintaympäristön varmistaminen. Yhteistyön merkitys on tärkeä, mikä näkyy strategian nimessäkin.

– Matkailuala on keskeinen elinkeino palveluvaltaistuneessa Suomessa. Alan yritykset mahdollistavat onnistuneet matkailukokemukset, jotka puolestaan vaikuttavat myönteisesti Suomen maakuvaan. Meillä on paljon voitettavaa ja hyödyntämätöntä potentiaalia Suomen tunnettuuden ja matkailualan kehittämisessä epävakaasta maailmantilanteesta huolimatta, toteaa elinkeinoministeri Wille Rydman.

Elinkeinoministerin puheenjohtamalla Matkailufoorumilla oli keskeinen rooli päivityksen edistämisessä. Matkailustrategia on julkisen sektorin, elinkeinon ja alan muiden toimijoiden yhteinen näkemys ja sitoumus matkailualan yhteisistä tavoitteista ja toimenpiteistä tuleville vuosille. Toimenpiteitä toteutetaan laajan toimijajoukon yhteistyönä.