Visit Finlandin toteuttama Itäisen Suomen kestävän matkailun kasvuohjelma käynnistyy myynninedistämisen osalta syyskuussa aloitusseminaareilla Kajaanissa ja Mikkelissä.
Seminaareissa keskitytään aamupäivällä asiantuntijapuheenvuoroihin, joissa valotetaan kysyntää markkinoilla, myyntiä incoming-toimiston näkökulmasta sekä kuullaan Rovaniemellä tehdystä pitkäjänteisestä työstä, joka on johtanut onnistumiseen. Iltapäivällä osallistujilla on mahdollisuus keskustella kahden kesken asiantuntijoiden kanssa ja saada vinkkejä omaan myynti- ja tuotekehitystyöhön.
– Myynninedistäminen on keskeisessä asemassa ohjelman tuloksien kannalta. Markkinoinnilla lisätään alueen tunnettuutta, mutta jos tuotteita on vaikea löytää tai ostaa, niin myyntiäkään ei tule, Visit Finlandin Area Manager Heli Saari kommentoi.
Monipuolinen jakelukanavanäkyvyys on tehokasta markkinointia myös tunnettuuden lisäämiseksi. Tuotteita suunnitellessa kannattaa unohtaa kunta- ja maakuntarajat ja solmia kumppanuuksia kysynnän kasvattamiseksi ja mahdollisimman laajan tuotevalikoiman saavuttamiseksi.
Itäisen Suomen kasvuohjelmaan toivotaan erityisesti yrityksiä mukaan myyntitapahtumiin. Myyntitapahtumia järjestetään Euroopan markkinoilla, jotka ovat itäisen Suomen tarjonnalle potentiaalisimmat.
– Saavuttaaksemme mahdollisimman hyvät ostajaehdokkaat jakelukanavien laajasta valikoimasta, olemme tehneet yhteistyösopimuksen Nordic Marketingin kanssa myyntitapahtumien järjestämisestä saksankielisessä Euroopassa (DACH), Benelux-maissa ja Iso-Britanniassa. Nordic Marketingin asiantuntijoina toimivat Greta Tanskanen, Jan Badur ja Suvi Ahola. Iso-Britannian markkinalla heidän apunaan toimivat Nordic Tourism Solutions yrityksen Andy Fairburn ja Paul Wagner. Uskomme, että tällä yhteistyöllä löydämme itäiselle Suomelle potentiaaliset jakelukanavat ja alueen yritysten aktiivisella myyntityöllä saamme matkapaketit laajaan jakeluun ja myyntiin. Ensimmäiset myyntitapahtumat toteutetaan Saksan Kölnissä ja Hollannin Amsterdamissa marraskuussa, Saari jatkaa.
Myynninedistämistyötä voidaan tukea osallistumalla matkanjärjestäjien myyntikampanjoihin. Tämä on tehokas tapa lisätä myyntiä, koska matkanjärjestäjä suunnittelee ja toteuttaa myyntikampanjan. Matkanjärjestäjä tuntee asiakkaansa ja heidän kiinnostuksensa sekä ostokäyttäytymisensä. Tämän perusteella kampanjat suunnitellaan oikeisiin kanaviin, oikeaan aikaan ja oikeilla sisällöillä. Matkanjärjestäjien myyntikampanjoiden tukemiseksi Visit Finland toteuttaa imago-kampanjan alueen tunnettuuden lisäämiseksi.
Itäisen Suomen kestävän matkailun kasvuohjelman rahoittaa Etelä-Savon maakuntaliitto työ- ja elinkeinoministeriön osoittamasta alueiden kestävän kasvun rahoituksesta.
Itäisen Suomen kestävän matkailun kasvuohjelma