Visit Finland pilotoi syyskuussa yhdessä Helsingin ja Espoon kanssa uutta tapaa mitata FAM-matkojen vaikuttavuutta. Tavoitteena on selvittää, kuinka hyödyllisinä yritykset kokevat tutustumismatkat ja kuinka usein ne johtavat kaupantekoon ostajien kanssa.
FAM-matkojen eli ostajien tutustumismatkojen hyöty realisoituu usein vasta ajan myötä, sillä asiakassuhteiden ja kaupallisten kontaktien syntyminen vaatii aikaa ja paneutumista. Uusi kysely toteutetaan siksi kaksivaiheisena. Ensimmäinen kysely lähetetään mukana olleille yrityksille heti matkan jälkeen, ja toinen noin puolen vuoden kuluttua matkan päättymisestä, jolloin voidaan arvioida lisää konkreettisia vaikutuksia.
Tulosten avulla kehitetään FAM-matkojen sisältöä ja vaikuttavuutta yhdessä alueiden matkailuyritysten kanssa. Samalla vahvistetaan tiedolla johtamisen käytäntöjä matkailualalla.
– Kestää kuitenkin vielä jonkin aikaa, ennen kuin dataa kertyy riittävästi. Tarkoituksena on yhdistää sekä myyjiltä että ostajilta saadut palautteet saman FAM-matkan osalta ja tarkastella esimerkiksi sitä, miten kysyntä ja tarjonta kohtasivat, kertoo Visit Finlandin Director Travel Industry Co-operation Mervi Toivonen.
Uuden palautekyselyn myötä FAM-matkoista kerätään monipuolisemmin palautetta sekä ostajilta että myyjiltä. Näin alueet ja yritykset saavat arvokasta tietoa siitä, miten tutustumismatkoja kannattaa hyödyntää jatkossa.
Matkojen vaikuttavuutta arvioitiin ensin kokeiluluonteisesti Helsingissä sekä Espoossa ja nyt on tarkoitus laajentaa arviointia myös muihin FAM-matkoihin, jotka Visit Finland tekee yhteistyössä alueiden kanssa, Toivonen lisää.
Lue lisää ostajien tutustusmatkoista.