Siirry sisältöön
Uutinen 15.10.2024

Visit Finlandin toiminta supistuu merkittävästi

Kuva: André Alexander

Business Finland on saanut päätökseen Visit Finlandia koskeneet muutosneuvottelut, joiden seurauksena päätetään 11 työsuhdetta. Budjettileikkauksen myötä Visit Finlandin toiminta tulee supistumaan merkittävästi.

Visit Finlandin toiminta painottuu jatkossa kansainvälisen myynnin edistämisen tukemiseen sekä Suomen markkinointiin matkailukohteena. Lisäksi ylläpidetään mahdollisuuksien mukaan kestävän matkailun edistämistä sekä matkailun vaikuttavuuden mittaamista. Viime vuosina vahvasti kehitettyjä palveluita, kuten Datahubia, STF-ohjelmaa sekä Matkailijamittari-tutkimusta tullaan jatkamaan, mutta matkailuelinkeinon tarjoaman ja laadun kehittäminen jää pääosiltaan elinkeinon tehtäväksi. Muutoksen myötä Visit Finlandin toiminnot keskitetään kolmeen tiimiin: ulkomaan toiminnot, yhteistyö suomalaisen matkailuelinkeinon kanssa sekä markkinointi & PR. 

organisaatiokaavio_uutiseen2024.JPG

Uusi organisaatio astuu voimaan 1.1.2025 ja se esitellään tarkemmin myöhemmin syksyllä. 

– Visit Finlandin tehtäväkenttä on ollut laaja käytettävissä oleviin resursseihin nähden. Toimiala tulee jatkossakin tarvitsemaan tukea kilpailukyvyn kannalta välttämättömän osaamisen, kuten esim. digitalisaation kehittämiseen, ja tukea onneksi onkin tarjolla monen muun tahon toimesta, nyt kun Visit Finland ei sitä enää tarjoa. Asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden viesti on ollut selvä, että Visit Finlandin työn turvaaminen maailmalla on nähty tärkeimmäksi. Myös roolimme kestävän matkailun ohjaajana ja päätöksentekoa tukevan tiedon tuottajana koetaan erityisen merkittäväksi, Visit Finlandin johtaja Kristiina Hietasaari kommentoi. 

Budjettileikkausten myötä Visit Finland joutuu vähentämään kohdemarkkinoitaan. Kansainvälisen matkailun edistämisen kohdemarkkinoina säilyvät Saksa, Iso-Britannia, Yhdysvallat, Ranska, Espanja, Japani ja Kiina. Näillä markkinoilla on myös edelleen omat Visit Finlandin edustajat, poikkeuksena Ison-Britannian kohdemarkkina, joka jatkossa tullaan hoitamaan Suomesta käsin. Muutoksessa jää pois Ruotsin, Italian ja Intian kohdemarkkinat sekä tuetut markkinat kuten esim. Benelux ja Etelä-Korea. 

– On todella harmillista, että monella potentiaalisilla kasvumarkkinoilla toiminta joudutaan ajamaan alas ja antamaan tilaa kilpailijoille rahoituksen supistuessa. Vähäiset resurssit on kuitenkin parempi keskittää pienemmälle määrälle kohdemarkkinoita vaikuttavuuden varmistamiseksi. 

Tuotannollisista ja taloudellisista syistä alkaneet muutosneuvottelut päättyivät 27. syyskuuta. Kaikkiaan 17 tehtävää lakkautettiin neuvotteluprosessin seurauksena. Osalle työntekijöistä pystyttiin tarjoamaan uusi työtehtävä, mutta työsuhde päättyy 11 työntekijältä. Syynä neuvotteluihin oli valtion budjetin leikkaukset, joiden vuoksi Visit Finlandin rahoitus käytännössä puolittuu vuonna 2025.