Siirry sisältöön
Uutinen 03.04.2024

Vesku-poron kilpailu kansainvälisille matkailijoille

Sympaattisen Vesku-poron tähdittämän kampanjan tavoitteena on lisätä Lapin suuralueen kesän tunnettuutta erityisesti eurooppalaisten, mutta myös yhdysvaltalaisten ja japanilaisten matkailijoiden keskuudessa. Kevään aikana sosiaalisessa mediassa järjestetään kilpailusarja, jossa Veskun seuraajat voivat voittaa matkan kesäiseen Lappiin.

Sosiaalisessa mediassa toteutettavassa kampanjassa somevaikuttaja Vesku-poro (@veskuthereindeer) esittelee Lapin suuralueen ainutlaatuisia myyntivaltteja lukuisille silmäpareille ympäri maailmaa. Kampanjan pääkohdemarkkinat ovat Saksa ja Alankomaat, mutta Veskun seikkailuja markkinoidaan myös italialaisille, espanjalaisille, ranskalaisille, isobritannialaisille, yhdysvaltalaisille ja japanilaisille. Visit Finland toteuttaa Pohjois-Suomen kesämatkailun tunnettuutta kasvattavan kampanjan nyt yhdessä seitsemän matkailun alueorganisaation kanssa, kun uusina yhteistyökumppaneina Vesku-kampanjaan lähtivät mukaan Visit Pyhä-Luosto ja Kemin matkailu.

– On hienoa, että Ruka-Kuusamon, Visit Rovaniemen, Visit Levin, Visit Ylläksen, Lapland North Destinationsin lisäksi saimme mukaan nyt myös Visit Pyhä-Luoston ja Kemin Matkailun, näin kampanja kattaa Lapin suuralueen entistä laajemmin, Visit Finlandin markkinointipäällikkö Mervi Holmén iloitsee.

Veskun läsnäolo sosiaalisessa mediassa on herättänyt hilpeyttä ja rakkautta.

– Veskun sisältö selkeästi kiinnostaa kohderyhmäämme sosiaalisessa mediassa. Myös kampanjasivun liikenne ja sitoutumiseen liittyvät metriikat ovat kehittyneet suotuisasti. Mainonnassa on tänä vuonna kokeiltu uusia kanavia ja kampanjatyyppejä, jotka ovat kantaneet hedelmää. Suurin osa sivustoliikenteestä on mainonnan avulla tullut kohdemarkkinoiltamme Saksasta ja Alankomaista, mutta kiinnostusta on tullut myös muun muassa Espanjasta, Italiasta ja Yhdysvalloista, Holmén jatkaa.

Kilpailu sosiaalisessa mediassa

Parhaillaan kampanjakokonaisuudessa on käynnistynyt kilpailuvaihe, jossa Veskun ihailijat ympäri maailman voivat voittaa matkan kesäiseen Lappiin. Kilpailussa Vesku kysyy seuraajiltaan omaa sijaintipaikkaansa ja antaa siitä kolme vihjettä. Seuraajien pitää vihjeiden perusteella päätellä missä Vesku on, tietää oikea vastaus sekä kertoa, mitä haluaisivat alueella tehdä. Kilpailussa on yhteensä kuusi alueteemaa ja siinä arvotaan myös kuusi kahden henkilön palkintomatkaa.

– Ensimmäisen kilpailun teemana oli Ruka-Kuusamo ja se herätti suurta mielenkiintoa. Vastauksista näki, että niihin oli nähty vaivaa. Esimerkiksi paikallisiin nähtävyyksiin ja aktiviteetteihin oli tutustuttu huolella. Voittaja on juuri valittu ja hän pääsee ystävänsä kanssa kesällä Ruka-Kuusamoon matkalle, Holmén kertoo.

RukaKuusamopostaus.JPG

Palkintomatkat voittajille tarjoavat yhdessä Visit Finland, alueorganisaatiot sekä paikalliset yrittäjät. Veskun somekilpailussa ovat mukana Ruka-Kuusamo, Levi, Lapland North Destinations, Ylläs, Kemi ja Pyhä-Luosto.

Tutustu Vesku-kampanjaan