Siirry sisältöön
Uutinen 28.11.2024

Turun osaamisen kehittämismalli esillä akatemiavalmentajien tapaamisessa

Kuva: Jaakko Kivelä

Visit Finland Akatemian valmentajia ja joukko etäosallistujia kokoontui marraskuussa Helsinkiin vaihtamaan näkemyksiä matkailualueiden ja -yritysten osaamiseen liittyvistä aiheista sekä ideoimaan tulevaa. Tapaamisessa olivat esillä Turun alueen yritysten kansainvälistymisosaamisen kehittäminen ja Visit Finland Akatemian uudet valmennukset.

Visit Turku Archipelagon uuden, vuosille 2024-2026 laaditun strategian mukaisia tavoitteita ovat muun muassa ympärivuotisuuden edistäminen ja kansainvälisesti vielä suhteellisen tuntemattoman Saaristo-brändin vahvistaminen tarinallistamisen keinoin. Työ- ja elinkeinoministeriö tähtää Suomen tasolla matkailuviennin kaksinkertaistamiseen, ja myös Varsinais-Suomen liiton matkailutiekartassa halutaan tuplata alueen matkailutulo.

– Tavoitteen saavuttaminen Varsinais-Suomessa ei ole laskennallisesti mahdollista ilman kauden pidentämistä ja uusia investointeja alueelle, jotta varmistetaan riittävä majoituskapasiteetti ja muu matkailupalvelutarjonta. Investointeja tarvitaan erityisesti, jos alueelle halutaan B2B-matkanjärjestäjäkauppaa pienryhmien ja yksittäisten matkailijoiden ohella, kertoi Visit Turku Archipelagon Carol Aren.

Myös alueen yrittäjien osaamisen kehittämistä tarvitaan. Sen kannalta merkittäviä sidosryhmiä Visit Turku Archipelagolle alueorganisaationa ovat toimijat, jotka ovat sitoutuneet kansainvälistymiseen ja toimintansa kehittämiseen ulkomaisten asiakkaiden tarpeisiin. Toisaalta myös pienet yritykset voivat hyvinkin päästä kansainvälisille markkinoille, ja paikallisissa erikoisuuksissa on myös erityistä vetovoimaa.

– Pieni yritys voi aloittaa kansainvälistymispolkunsa esimerkiksi tuottamalla verkkosivunsa ja palvelunsa englannin kielellä sekä tutustumalla Visit Finlandin kansainvälistymiskriteereihin. Kansainvälistymisestä kiinnostuneen yrityksen kannattaa kuitenkin olla Visit Finlandin sijaan ensimmäisenä yhteydessä oman alueensa matkailun aluerganisaatioon, muistuttaa Visit Finlandin Terhi Hook.

Turun seudulla alueen yritysverkoston kanssa tehtävää yhteistyötä varten on käytössä Howspace-alusta ”Majakka”, jossa on käyttäjiä 130 yrityksestä. Verkoston kanssa pidetään puolivuosittain sidosryhmätilaisuuksia, joissa tuodaan esille myös muiden Suomen alueiden, vaikkapa Lapin, innovatiivisia esimerkkejä.

Shape up by Saaristo -ohjelma parantaa yritysten kansainvälistymisvalmiuksia

Ensimmäisenä strategiavuonnaan Turku on tuottanut isompana ponnistuksena Shape up by Saaristo -ohjelman, jonka tarkoituksena on parantaa alueen yritysten kansainvälistymisedellytyksiä. Samaan valmennusohjelmaan kuuluu eri kehittämisteemoja, kuten digitaalisuutta ja tuotekehitystä. Ohjelma perustuu Visit Finlandin kansainvälistymisvalmennukseen ja -oppaaseen, räätälöitynä paikallisiin tarpeisiin. Valmentajina toimivat Visit Finland Akatemian valmentajat (Nice Group).

– Valmennuksen ohessa voimme esimerkiksi aamukahvien merkeissä keskustella, mitä opit tarkoittavat juuri meidän alueellamme. Koulutusohjelma toteutetaan lähitapaamisina vuorovaikutteisuuden ja vertaisoppimisen varmistamiseksi. Olemme saaneet valmennuskokonaisuudesta erinomaista palautetta, Aren iloitsee.

Ohjelma antaa yrityksille valmiudet kansainvälisillä markkinoilla toimimiseen, innovatiiviseen tuotteistamiseen sekä hinnoitteluun. Vuoden kestävässä ohjelmassa on ollut mukana 18 kansainvälistymistä tavoittelevaa yritystä. Kestävän matkailun Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelmaa tuetaan lisäksi erikseen, ja siihen halutaan panostaa. Hanketoiminnassa Visit Turku Archipelago suosii strategisesti tärkeitä aloitteita, jotka edistävät alueen ja yritysten kansainvälistymistä.

Kehitä alueesi ja yritysten osaamista Akatemian valmennuksilla

Visit Finland Akatemia tarjoaa suomalaisille matkailualueille ja yritysryhmille yksittäisiä valmennuksia ja valmennuspolkuja kehittämistyön tueksi. Aiheita on monipuolisesti aina tuotteistuksesta ja markkinaymmärryksestä kestävän liiketoiminnan, digikehittämisen ja tiedolla johtamisen tarpeisiin. Valmentajaverkostossa on lähes 60 kouluttajaa, ja osallistujat ovat palautteiden perustella olleet erittäin tyytyväisiä valmennuksiin.

Akatemiassa on uutuutena DMOille suunnattu kokonaisuus, sisältäen mm. turvallisen matkailun ja menestyvän matkakohteen valmennuksia, jotka tukevat alueiden strategista kehittämistä ja matkailukohteiden kilpailukyvyn parantamista. Lisäksi alueiden kestävyys- ja inklusiivisuustyötä tuetaan päivitettyjen oppaiden ja valmennusten avulla.

Tutustu ja tilaa Visit Finland Akatemian valmennuksia