Siirry sisältöön
Uutinen 26.06.2024

Lapin kesämatkakilpailu tavoitti 1,5 miljoona somekäyttäjäää

Lapin kesän tunnettuutta kasvattavan kansainvälisen matkailukampanjan kilpailussa osallistujien piti arvata Vesku-poron sijainti kuukausittain vaihtuvien vihjeiden perusteella. Kilpailupäivitykset saivat sosiaalisessa mediassa yhteensä yli 1 530 000 näyttökertaa ja lähes 270 000 tykkäystä. Voittomatkoja jaettiin kuusi.

Somevaikuttaja Vesku-poron (@veskuthereindeer) sosiaalisen median kilpailu on osa kansainvälistä matkailua edistävän Visit Finlandin ja Lapin alueorganisaatioiden yhteistä kampanjakokonaisuutta, jonka tavoitteena on lisätä Lapin kesän tunnettuutta erityisesti eurooppalaisten, mutta myös yhdysvaltalaisten ja japanilaisten matkailijoiden keskuudessa. Somekilpailussa osallistujien piti arvata Vesku-poron sijainti vihjeiden perusteella ja kertoa, mitä haluaisivat tehdä, jos voittaisivat matkan Lappiin. 

– Vastauksia tuli runsain määrin ympäri maailmaa. Eniten vastauksia tuli kampanjan pääkohdemaista Saksasta ja Alankomaista. Lisäksi vastauksia tuli runsaasti myös Italiasta, Yhdysvalloista ja Isosta-Britanniasta. Onnistuimme kilpailun avulla hienosti tavoittamaan juuri oikeita kohderyhmiä ja vastauksia varten oli todella perehdytty alueen tarjontaan, Visit Finlandin markkinointipäällikkö Mervi Holmén kertoo. 

Vesku_Inari.JPG
 
Kahden hengen voittomatkat onnekkaille tarjoavat yhdessä Visit Finland, matkailun alueorganisaatiot (Ruka-Kuusamo, Visit Levi, Visit Ylläs, Lapland North Destinations, Visit Pyhä-Luosto ja Kemin Matkailu) sekä paikalliset yrittäjät. Ruka-Kuusamon alueella alankomaalainen Maurits Marijnissen pääsee tutustumaan mm. porotilaan ja kokeilemaan koskenlaskua. Levin kilpailun voitti japanilainen Tomoka Aratani, joka pääsee puolestaan maastopyöräilemään ja melomaan. Alankomaalaiselle Dave De Liefdelle luvassa on sähköpyöräilyä kansallispuistossa sekä kotaruokailu Ylläksen maisemissa. Saksalaisen Anneliese Leskan Inarin matkaan kuuluu esim. katamaraaniristeily sekä tutustumista saamelaiskulttuuriin. Pyhä-Luostolle suuntaavat italialais-brittiläinen pariskunta Laura Bevilacqua ja Robin Underwood, joiden ohjelmaan kuuluu sähköpyöräilyä ametistikaivokselle ja kansallispuistossa patikointia. Kemin matkan voittanut yhdysvaltalainen Alicia Hulsey-Bergner saa kokea matkansa aikana ainakin lumen ja jään vierailukeskuksessa sekä nähdä poroja kotieläinpuistossa. 

– Palkintomatkoihin kuuluu luonnollisesti myös matkat sekä majoitus. Onnekkaat voittajat pääsevät yöpymään mm. suosituissa lasikattoisissa majoituksissa, meren äärellä sijaitsevissa huviloissa tai kelomökeissä. Alueorganisaatiot ovat yhdessä yrittäjien kanssa koonneet todella hienot matkakokonaisuudet voittajille, joten matkoista tulee varmasti upeita, Holmén jatkaa.

Arpaonnen suosimat voittajat ovat olleet palkinnoista todella innoissaan. Japanilainen Tomoka Aratani haluaa kokea yöttömän yön ja paeta Japanin kuumaa ja kosteaa kesää Lapin raikkaaseen ilmaan. Saksalainen Anneliese Leska puolestaan odottaa jo innoissaan kotivierailua saamelaisperheen luo. Yhdysvaltalainen Alicia Hulsey-Bergner matkustaa Kemiin syyskuussa siskonsa kanssa suurimpana toiveenaan nähdä revontulet.  

– Revontulien näkeminen olisi minulle matkan tärkein asia. Lupasin siskontyttärelleni ennen kuin hän menehtyi syyskuussa 2020, että tapaan hänen henkensä revontulien alla, Hulsey-Bergner kirjoitti kilpailuvastauksessaan. 

USA_voittajakommentti.JPG

Vesku-poron sosiaalisen median kilpailu oli osa isompaa kampanjakokonaisuutta. Visit Finland toteuttaa Lapin suuralueen kesämatkailun tunnettuutta kasvattavan monivuotisen kokonaisuuden yhdessä viiden matkailun alueorganisaation; Ruka-Kuusamon, Visit Rovaniemen, Visit Levin, Visit Ylläksen ja Lapland North Destinationsin kanssa.  
 
Tutustu Lapin kesämatkailun kampanjaan