Mikä matkailijoita kiinnostaa Suomessa, ja miten suomalaiset matkailualueet ja -yritykset voisivat käyttää tietoa omassa tiedolla johtamisessaan? Kysyimme sitä Bloom Consultingin Olga Nowakilta hänen Suomen-vierailullaan. Olga kertoi myös parhaan muistonsa omilta matkoiltaan Suomessa.
Visit Finland on jo liki vuosikymmenen ajan tehnyt yhteistyötä Bloom Consultingin kanssa, joka tuottaa hakukonehakuihin perustuvan datan pohjalta luokiteltua ja analysoitua tietoa maa- ja aluebrändäyksen tueksi.
Datan perusteella ulkomaiset matkailijat näkevät Suomen kotimaisia useammin talvikohteena. Talvimatkailua koskevia hakukonehakuja aletaan tehdä syyskuusta eteenpäin. Talvi-imagoon liittyvät muun muassa revontulet, saunat ja joulupukki.
– Keväällä ja kesällä hauissa korostuvat kaupungit sekä toisaalta järvet ja leirintämahdollisuudet. Ulkomaiset kohderyhmät vasta tutustuvat Suomeen kesämatkailukohteena. Kotimaiset matkailijat puolestaan tietävät mitä hakevat, tuntevat esimerkiksi alueita tai kaupunkeja nimeltä, Olga kertoo.
Kolme ulkomaista markkinaa, joista Suomea koskevia matkailuhakuja tehdään tällä hetkellä eniten, ovat järjestyksessä Saksa, Japani ja Yhdysvallat. Saksa on ollut vakaa markkina Suomelle jo useita vuosia peräkkäin, Japanista kiinnostus kasvaa voimakkaasti. Myös muilta kaukomarkkinoilta, kuten Yhdysvalloista, Intiasta, Kiinasta ja Etelä-Koreasta nähdään kasvua.
Hakukonedata antaa hyvän kokonaiskuvan maailmanlaajuisesta kiinnostuksesta Suomen matkailua kohtaan keskittymällä 18 kohdemarkkinaan. Sen avulla matkakohteet ja -alueet tietävät, milloin hakuja tehdään ja mitä aiheita haetaan. Lisäksi tarkemman, markkinakohtaisen tiedon avulla omaa strategiaansa voi tarvittaessa kohdentaa uudelleen.
– Tulosten perusteella voit tarkistaa, tuleeko tarjoomasi esille hakukoneissa valitsemillasi markkinoilla ja tehdä tarvittavia parannuksia. Varmista myös, että verkkosivujesi sisältö vastaa markkinoiden kysyntää, Olga vinkkaa.
Olga on matkustanut Suomeen useasti lyhyille kaupunkivierailuille. Hänelle matkailu Suomessa luo tietynlaista rauhaa ja luonnonläheistä tunnelmaa.
– Paras muistoni Suomessa on ensimmäinen aito saunakokemukseni, jossa pääsin myös kokeilemaan uimista Itämeressä!
Seuraavalla matkallaan Olga tutkisi mielellään Suomea ajan kanssa, myös pohjoisen suunnalta, ja tutustuisi erityisesti luontokohteisiin.
Visit Finland julkaisee hakukonedataan perustuvaa tietoa Finland's Touristic Demand -raporteilla vuositasolla ja neljännesvuosittain.
Tutustu Finland's Touristic Demand -tutkimusraportteihin