Matkavarauksista jo liki 70 % tehdään digikanavissa, ja osuuden odotetaan yhä kasvavan. Visit Finland pyrkii strategiansa mukaisesti edistämään suomalaisten matkailupalveluiden kansainvälistä digitaalista, monikanavaista löydettävyyttä ja ostettavuutta sekä kasvattamaan matkailutoimijoiden osaamista. Joulukuun Visit Finlandin What’s up -seminaarin paneelissa asiantuntijat pohtivat, miten digitaalisilla ratkaisuilla saadaan matkailun kasvua Suomeen.
– Matkailualueiden ja -yritysten tulisi panostaa entistä enemmän tehokkaaseen monikanavaiseen asiakashankintaan sekä myyntiin. Kansainväliset matkailijat ovat jo digitalisoituneet, joten on erittäin tärkeää, että Suomen upeat matkailutuotteet ja -palvelut ovat ostettavissa niissä kanavissa, mitä asiakkaat jo käyttävät, näistä tärkeimpinä Google ja OTA-kanavat. Markkinointi on murroksessa, ja algoritmit mahdollistavat entistä tarkempien kohderyhmien tavoittamisen, alusti paneelikeskustelua Annakaisa Ojala Visit Finlandilta.
Paneelin osallistujien mielestä suomalaisilla matkailualan yrityksillä on digikehityksen saralla vielä askelia otettavana.
– Matkailu on digitalisoitunut globaalisti nopeammin kuin esimerkiksi kaupan ala. Mutta Suomessa matkailun digitalisaatio on vuosia kauppaa jäljessä, ja kenttä on pirstoutunut, vaikkakin muutamia esimerkillisiä osaajia on, haastoi Leevi Parsama Snowball Growth Parnersilta.
Visit Turku Archipelagon Olli Ylioja muistutti, että digikehittämistä ei voi erottaa alueen matkailun kehittämisestä kokonaisuutena, jolloin esimerkiksi strategiset valinnat ja myyntivalttien tunnistaminen ovat ensisijaisia edellytyksiä tulokselliselle toiminnalle. Kasvu- ja kehittymishakuiset yritykset voivat toimia suunnannäyttäjinä ja luovat liiketoimintamahdollisuuksia myös muille alueen yrityksille.
Kuva: Visit Finlandin What’s up with Visit Finland and the Travel Industry -seminaarin paneeli "Matkailun digitalisaatio vauhdittaa kansainvälistä kasvua". Vasemmalta alkaen panelistit Leevi Parsama, Olli Ylioja, Ville Nieminen, juontajana Annakaisa Ojala.
Digikehitys on nopeaa. Tekoäly ja sen sovellukset, kuten virtuaaliavustajat ja -myyjät, mullistavat verkkomarkkinoinnin ja -myynnin kenttää. Luovan tekoälyn sovellukset toimivat myös tiedonhaun kanavina, samoin kuin hakukoneet tai sosiaalisen median kanavat. Ulkomaiset käyttäjät voivat esimerkiksi kysyä Chat GPT:ltä, mitä tehdä Jyväskylässä, Lappeenrannassa tai Pohjanmaalla. Valtaosa sen antamista vastauksista on kuitenkin vääriä.
– Tekoäly on niin hyvä kuin miksi se on opetettu, joten opetusdata pitää olla kunnossa. Vinkkini löydettävyyden parantamiseen on: tuottakaa riittävästi laadukasta sisältöä ja tehkää tuotekuvaukset kuntoon. Kirjoittakaa – vaikkapa tekoälyä hyödyntäen – artikkeleita, blogeja ja matkakertomuksia kohteestanne, jotta suuret kielimallit voivat oppia niistä ja antaa hyviä suosituksia käyttäjille, Flowhousen Ville Niemijärvi vinkkaa.
Laadukas digitaalinen sisällöntuotanto, vertaiskehittäminen, testimarkkinointi ja työkaluina muun muassa Visit Finlandin tuotetietokanta DataHub tukevat matkailualueita ja -yrityksiä digikehittämisen polulla. Avoin kehittämis- ja kokeilumyönteinen asenne on myös menestyksen avaintekijöitä.
Paneelikeskustelu oli osa Visit Finlandin What’s up with Visit Finland and the Travel Industry -seminaaria, joka järjestettiin 4.12.2024 Pikku-Finlandiassa, Helsingissä. Tilaisuudessa kuultiin useita puheenvuoroja ja esimerkkejä yhteisistä onnistumista liittyen kestävän matkailun sekä digitalisaation ja tiedolla johtamisen edistämiseen.