Matkailijat varaavat matkansa pääosin verkossa, mutta suomalaisilla matkailuyrityksillä on online-löydettävyyden ja varattavuuden osalta paljon parannettavaa. Matkailuyritykset kertovat, että osaamisen, ajan ja rahan puute ovat isoin kynnys digitalisaation hyödyntämisessä.
Visit Finland pilotoi Kainuun alueella (ArcticLakeland) uutta palvelukonseptia, jossa tavoitteena on parantaa alueen yritysten ja sitä kautta koko alueen digitaalista löydettävyyttä ja varattavuutta yhteisen työpajan avulla.
Yritysten lähtötasoa arvioidaan ja sen pohjalta päätetään relevantit kanavat. Työpajapäivänä harjoitellaan valittujen kanavien hyödyntämistä ja konkreettisesti päivitetään ja syötetään yritysten ja matkailupalveluiden tietoja valittuihin kanaviin. Jälkikäteen tehdään seurantaa siitä mitä vaikutusta työllä on ollut näkyvyyden ja myynnin suhteen.
– Fokuksessa ovat kansainväliset digitaaliset kanavat, joihin kannustamme yrityksiä mukaan. Ole siellä missä matkailija on haaveillessaan matkasta, vertaillessaan eri vaihtoehtoja ja varatessaan matkaa – on neuvoni yrityksille, Visit Finlandin digikehityksen asiantuntija, Kaisa Kosonen sanoo.
Monikanavainen löydettävyys luo kysyntää ja monikanavainen ostettavuus vastaavasti luo myynnin kasvua. Tämä pätee jokaisen matkailukohteen ja matkailuyrityksen kohdalla.
– Kainuun alue on ensimmäinen alue, jossa uutta konseptia testataan. On hienoa, että saimme innokkaan ryhmän kansainvälisiä matkailijoita tavoittelevia yrityksiä mukaan. Toivottavasti työmme tuottaa tulosta ja matkailijat kiinnostuvat Kainuusta matkakohteena, Kosonen jatkaa. Kevään aikana jalkautamme konseptin myös Etelä-Savoon ja Etelä-Karjalaan yhteistyössä GoSaimaan ja Miksei Mikkelin kanssa. Toteuttajakumppanina Kainuussa toimii Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy ja Lappeenrannassa FlowHouse Oy.
Digiloikka Bootcamp järjestettiin 3.5.2023 Kajaanin Sokos Hotel Valjuksessa.