Suomen kesä tunnetaan ainutlaatuisista luontoelämyksistään kuten tuhansista järvistään ja keskiyön auringon paisteesta. Internetin hakukonedataan perustuvan tiedon mukaan luontoon liittyvien mielikuvien rinnalla kulttuuriin ja urbaaniin elämään liittyvät aiheet sekä kaupunkien tarjonta kiinnostaa yhä useampaa ulkomaista matkailijaa. Suomen tarjonnan tunteminen avaa paremmat mahdollisuudet saada matkailijat houkuteltua kesäiseen Suomeen.
Ulkomaiset matkailijat hakevat tietoa Suomen kesästä jo aikaisin keväällä, samoihin aikoihin, kun ensimmäiset kesälomamatkat varataan, keskimäärin noin kaksi ja puoli kuukautta ennen matkaa. Kesää kohden kasvavat ulkomaisten matkailijoiden tekemät Suomeen kohdistuvat hakukonehaut muun muassa järvistä, museoista sekä keskiyön auringosta. Koko vuoden 2024 suosituin hakusana oli edellisen vuoden tapaan sauna.
– Olemme tottuneet pitämään luontoa Suomen ylivoimaisena vetovoimatekijänä. Matkailijoiden kiinnostuksen kohteet ovat kuitenkin yhä monipuolisempia. Kesämatkailijoita kiinnostaa hakudatan mukaan luontoelämysten lisäksi suomalainen elämäntapa, kulttuuri, ulkoilmassa tehtävät fyysiset aktiviteetit ja ruokakulttuuri. Hakusuosikkien kärjessä näkyvät myös kaupungit, Visit Finlandin asiantuntija Katarina Wakonen kertoo.
Kesäisistä ulkoilma-aktiviteeteistä suosituimpia ovat kalastus, vaellus ja maastopyöräily. Aktiivisemmin Suomen kesään liittyviä aiheita tehtiin Amerikasta, Japanista, Saksasta, Isosta-Britanniasta, Italiasta, Ranskasta ja Espanjasta. Tiedot perustuvat Visit Finlandin tilaamaan Digital Demand -tutkimukseen, jossa seurataan matkailuaiheisia hakukonehakuja.
Matkailumaana kesäinen Suomi on vielä melko tuntematon mutta meillä on useita valttikortteja kuten järvet ja keskiyön aurinko. Suomella on paljon potentiaalia kasvattaa tunnettuutta ja houkuttelevuutta matkailumaana erityisesti kesäkaudella, jolloin uusia aitoja elämyksiä etsivät, ruuhkattomuutta ja laadukasta matkailua arvostavat matkailijat suuntaavat pohjoismaihin. Suomen kannattaa tavoitella suurempaa markkinaosuutta kesäkauden kasvavasta liiketoiminnasta eikä tyytyä nykyiseen alle kymmenen prosentin markkinaosuuteen kaikista ulkomaisten matkailijoiden yöpymisistä Pohjoismaissa.
– Suomi on unelmakohde missä ihmisen kokoiset kaupungit tarjoavat matkailijoille kokemuksia paikallisesta kulttuurista ja elämäntavasta lähellä luontoa. Helppo ja vaivaton pääsy kaupungista lähiluontoon ja maaseudulle on Suomen suurimpia myyntivaltteja, Wakonen jatkaa.
Ulkomaiset matkailijat tekivät viime kesän huippusesonkina kesä-elokuun aikana Suomeen 1,5 miljoonaa. Rahaa erilaisiin palveluihin he käyttivät yhteensä hieman yli miljardi euroa. Eniten lomamatkailijoita saapui viime kesänä Ruotsista, Virosta, Saksasta, Yhdysvalloista sekä Isosta-Britanniasta. Lisäksi heitä saapui Ranskasta, Italiasta ja Espanjasta.
Hakuja yhteensä vuoden 2024 aikana
Saunat 694 000
Hotellit 521 000
Joulupukki 495 000
Revontulet 442 000
Kaupungit 430 000
Hakuja yhteensä vuoden 2024 aikana
Järvet 118 000
Museot 93 000
Keskiyön aurinko 63 000
Fyysiset aktiviteetit (kalastus, vaellus, maastopyöräily yhteensä) 137 000
Kansallispuistot 38 000
Hakuja yhteensä vuoden 2024 aikana
Joulupukki 495 000
Revontulet 442 000
Murtomaahiihto 234 000
Porot 75 000
Saamelainen kulttuuri 69 000
Tiedot perustuvat Visit Finlandin tilaamaan Digital Demand -tutkimukseen, jossa seurataan matkailuaiheisia hakukonehakuja sekä Visit Finlandin yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tuottamaan Matkailijamittari -kuukausitutkimukseen.
Katarina Wakonen
Head of Business Intelligence, Visit Finland
Business Finland / Visit Finland
Puh: +358 40 072 3088
katarina.wakonen (at) businessfinland.fi
Heli Hemgård
Communications Manager
Business Finland / Visit Finland, Invest in Finland, Work in Finland
Puh: +358 40 901 5219
heli.hemgard (at) businessfinland.fi
Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi