Siirry sisältöön
Case 01.10.2025

Parhaat ideat syntyvät Scandicilla kunkin hotellin omassa arjessa

Scandicilla henkilöstö on otettu aktiivisesti mukaan kehittämään hotellien vastuullisuusasioita, sillä arjesta löytyvät usein parhaat uudet käytännöt. Esimerkiksi Marski by Scandicissa henkilöstön ideoimia aloitteita toteutetaan joka kuukausi.
Scandic ja Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelma
  • Scandicissa vastuullista liiketoimintaa on rakennettu systemaattisesti jo 30 vuoden ajan.
  • Scandic operoi Suomessa yli 60 hotellia ja kaikille Scandicin operoimille Joutsenmerkityille hotelleille on myönnetty STF-merkki.
  • Scandic on ollut vastuullisuustyön pioneerina kehittämässä Visit Finlandin STF-ohjelmaa ohjelman pilottiyrityksenä.
  • STF-ohjelman jatkuva kehittäminen yhdessä matkailualan yritysten kanssa varmistaa sen, että ohjelma tukee hyvin matkailuyritysten tarpeita.
  • Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelma on 7 askeleen kestävän matkailun kehittämisen ohjelma, valmis työkalupakki yrityksille ja matkailualueille.

Hotelliketju Scandic operoi Suomessa yli 60 hotellia. Ne sijaitsevat ympäri Suomea hyvin erilaisilla paikoilla ja erilaisissa paikallisyhteisöissä. Scandicilla on jo pitkään haluttu huomioida jokaisen hotellin oma lähiyhteisö ja ympäristö tavalla, joka on paljon enemmän kuin pyyhkeiden uudelleenkäyttöä, energian säästämistä tai jätteiden kierrätystä. Scandicissa jokaista työntekijää rohkaistaan ideoimaan aloitteita, joita myös toteutetaan vuosittain.

– Kun jokainen työntekijä saa tuoda omat ideansa mukaan, vastuullisuus muuttuu aidoksi ja merkitykselliseksi osaksi omaa työnkuvaa, kertoo Henna Kokko, Scandic Suomen Sustainability Manager.

Tunnetuin, nyt jo kaikkialle levinnyt esimerkki on hotellihuoneiden pyyhkeet. Jos hotellivieras ripustaa pyyhkeen naulaan, sitä ei viedä pesulaan. Tämän käytännön ideoi aikoinaan Scandicin siivooja.

Marski-by-Scandic-room-shower.jpg

Maailmalle levinnyt pyyhekäytäntö syntyi Scandicin siivoojan ideasta. Kuva: Marski by Scandic

Scandicille ekologinen, sosiaalinen ja taloudellinen vastuu ovatkin osa liiketoiminnan ydintä, joka ohjaa päätöksentekoa, hotellien toimintaa ja inspiroi työntekijöitä.

– Vastuullisuus on meille systemaattinen ja kokonaisvaltainen toimintatapa, jolla viemme liiketoimintaa eteenpäin, Kokko tiivistää.

– Scandic on kestävän matkailun pioneeri, jota ala on jo pitkään seurannut. Visit Finlandin ja Scandicin yhteistyö kestävän matkailun Sustainable Travel Finland -ohjelman luomisessa ja kehittämisessä tukee koko matkailualan kestävyyssiirtymää. Scandic on maanlaajuinen toimija ja heidän toimipisteensä kattavat lähes 10 prosenttia STF-merkin saaneista, joten heidän teoilla on todella vaikutusta, kertoo Visit Finlandin vastuullisen matkailun asiantuntija Liisa Kokkarinen.

Konkreettiset esimerkit löytyvät työntekijöiltä

Scandic on asettanut mitattavat tavoitteet kaikille liiketoiminnan tärkeille vastuullisuuden osa-alueille. Esimerkiksi kasvipohjaisten tuotteiden määrää on lisätty valikoimissa systemaattisesti. Ruokahävikin vähentämiseksi ketju on uudistanut buffet-tarjoilujen optimointia, tilauskäytäntöjä ja varastonhallintaa. Tulokset näkyvät suoraan hävikin vähenemisenä.

Sosiaalisen vastuun puolella Scandic in Society -ohjelmassa jokainen hotelli ideoi ja toteuttaa vuosittain vähintään kolme hyvän mielen tekoa. Teot voivat olla vaikkapa lahjakorttien jakamista vähävaraisille perheille tai elämyksiä paikallisille nuorille.

IMG_3543.jpeg

Konkreettiset teot löytyvät jokaisen hotellin omasta arjesta. Helsingissä Marski by Scandic on ottanut tavaksi toteuttaa henkilöstön ideoimia tekoja joka kuukausi.

– Olemme käyneet yhdessä luovuttamassa verta, tukeneet vähävaraisia perheitä, järjestäneet tapahtumia nouseville paikallisille artisteille ja tukeneet koulukiusaamisen vastaista työtä. Tiimimme toi esiin myös monimuotoisuuden teeman, ja esimerkiksi seksuaalivähemmistöjä tukevassa tapahtumassa olimme mukana sekä pääyhteistyökumppanina että kertomassa, millaisia ihmisiä Marskissa työskentelee, kertoo Jessica Fellman, Marski by Scandicin hotellipäällikkö.

Henkilöstö lähtee erityisen innokkaasti mukaan silloin, kun teko liittyy heidän omiin arvoihinsa ja kiinnostuksen kohteisiinsa. Esimerkiksi Fellmannille itselleen tärkeää on oman hotellin yhteistyö Mannerheimin Lastensuojeluliiton kanssa koulukiusaamisesta toipumisen tukemisessa.

– Mahdollisuus vaikuttaa ja osallistua lisää merkityksellisyyden tunnetta, ja se on mittausten mukaan parantanut työtyytyväisyyttä tiimissämme, Fellman kertoo.

ad140429-bdfe-421f-9818-57a558376d8c.jpeg

Marski by Scandic hotellin Jessica Fellman vapaaehtoistyössä.

Kolme esimerkkiä Scandicin toimintamalleista

Scandicilla vastuullisuustyö on toimivinta silloin, kun se ei ole päälle liimattua, vaan mittaamisen avulla jatkuvasti kehitettävää toimintaa sekä osa jokaisen henkilön työtä ja ideointia. Kolme esimerkkiä Scandicin toimintamalleista:

Johdon sitoutuminen – ilman sitä vastuullisuudesta ei tule aidosti koko organisaation asiaa.
Henkilöstön osallistaminen – parhaat ideat syntyvät käytännön arjessa, ja osallistaminen lisää sitoutumista.
Konkreettiset mittarit – kun ruokahävikkiä, kierrätysastetta tai sosiaalisen vastuun tekoja mitataan systemaattisesti, syntyy myös jatkuvaa kehitystä.

– Matkailuala tekee jo nyt yhdessä paljon hyvää yhteistyötä vastuullisuuden saralla. STF-ohjelma tarjoaa kattavan työkalupakin, joka auttaa hahmottamaan ja kehittämään vastuullisuutta kokonaisvaltaisesti kaiken kokoisissa yrityksissä, Henna Kokko kertoo.

Hän kannustaakin kaikkia matkailualan toimijoita lähtemään yhteistyöhön mukaan.

IMG_2222.jpeg

Kuvat: Marski by Scandic

Sustainable Travel Finland -ohjelma