Siirry sisältöön
Case 14.08.2024

Helsinki osoittaa matkailun taloudelliset vaikutukset Matkailijamittarin rahankäyttötiedoilla

Helsingin kaupunki on jo useita vuosia tehnyt järjestelmällisesti työtä matkailun tiedolla johtamisen kehittämiseksi. Se on heti alkuvaiheessa ottanut käyttöönsä myös Visit Finlandin Matkailijamittarin datan, jota on tuotettu vuoden 2023 maaliskuusta lähtien. Helsingissä tietoja käytetään matkailun kehityksen seurantaan, markkinavalintoihin ja edunvalvontaan.
Helsingin kaupunki ja Matkailijamittari
  • Matkailun edistämiseksi Helsingin kaupungilla toimii kolme tahoa: matkailu- ja kohdepalvelut -yksikkö sekä matkailuneuvonta; brändi- ja tapahtumat -yksikkö ja; Helsingin kaupungin omistama Helsinki Partners, joka tekee mm. kansainvälistä matkailumarkkinointia.
  • Helsinki on Suomen suurin matkakohde, ja valtaosa Matkailijamittarin haastatteluista tehdään Helsingissä sijaitsevilla rajapisteillä: lentoasemalla ja satamassa.
  • Matkailijamittari on Visit Finlandin yhteistyökumppaniensa kanssa tuottama ulkomaisten matkailijoiden haastatteluihin perustuva tilasto, joka tarjoaa tietoa mm. matkojen määristä, rahankäytöstä ja hiilijalanjäljestä. Tiedot on saatavilla kuukausittain maaliskuusta 2023 alkaen.

– Matkailijamittarissa meille oleellista on erityisesti matkailijoiden rahankäyttödata, jota emme saa vastaavalla tarkkuudella enää mistään muualta. Olemme myös yhdistäneet Matkailijamittarin tietoja rekisteröityjen yöpymisten tilastoihin ja tehneet markkinavertailua painottaen erilaisia indikaattoreita. Tällä tuetaan päätöksentekoa markkinavalinnoista, tiivistää älykkäästä matkailusta ja digitaalisesta kehittämisestä vastaava erityissuunnittelija Henna Siltanen Helsingin kaupungin matkailu- ja kohdepalvelut -yksiköstä.

Matkailijamittari tarjoaa Suomen tasolla ja alueellisesti ainutlaatuista tietoa ulkomaisista matkailijoista ja heidän rahankäytöstään. Lisäksi se tuottaa tarkempaa tietoa tietyistä kohderyhmistä, kuten kokous- ja kongressimatkailijoista, mikä on Helsingille merkittävä osa ulkomaista matkailua. Tiedot matkailijoiden rahankäytöstä ovat taustana muun muassa Helsingin ja useiden muiden matkailualueiden tilaamassa Matkailun tulo- ja työllisyysvaikutukset -tutkimuksessa.

– Esimerkiksi hiilijalanjälki yhdistettynä muihin tietoihin voi tuottaa mielenkiintoista markkinavertailutietoa päätöksenteon tueksi jatkossa, sillä Helsinki haluaa ottaa ympäristötekijöitä entistä paremmin huomioon matkailun kehittämisessä, täydentää Helsingin kestävän matkailun kehittämisestä matkailu- ja kohdepalvelut -yksikössä vastaava erityissuunnittelija Jukka Punamäki.

Matkailijamittari etusivu Helsinki 7_2023-6_2024.PNG

Kuva: Helsingin tiedot 7/2023-6/2024 Matkailijamittarin interaktiivisen Power BI -raportin etusivulla

Matkailijamittarin Power BI -raportti osana Helsingin DataLokkia

Matkailijamittarin tieto on Helsingillä tässä vaiheessa saatavilla Power BI -upotuksena Helsingin kaupungin DataLokki-ohjelmistoalustalla, jonne on koottu eri lähteistä tietoa matkailun tiedolla johtamisen tueksi. Matkailijamittarin dataa on ollut saatavilla vasta verrattain vähän aikaa, reilun vuoden verran, joten tiedon hyödyntämisessä ollaan vielä testausvaiheessa.

– Jatkuvasti kehittyvä, interaktiivinen Power BI -käyttöliittymä on todella kätevä tapa käyttää ja vertailla tietoja, joskin parhaan hyödyn irti saaminen vaatii jonkin verran kokeiluja ja käyttökokemusta. Olen itse katsonut sillä tietoja esimerkiksi matkailijoiden kiinnostuksenkohteista ja viipymästä Suomessa, Punamäki kertoo.

Matkailijamittari Menestyneet matkailualueet -sivu Helsinki 7_2023-6_2024.PNG

Kuva: Helsingin tiedot 7/2023-6/2024 Matkailijamittarin interaktiivisen Power BI -raportin Menestyneet matkailualueet -välilehdellä

Kohti parempaa tiedon hyödyntämistä

Punamäen mukaan Helsingissä ollaan kaikkiaan vasta tiedolla johtamisen polun alkupäässä. Tiedon kokoamisessa eri lähteistä yhteen paikkaan, DataLokkiin, on jo onnistuttu hyvin. Datan systemaattisessa hyödyntämisessä arjessa ja päätöksenteossa sen sijaan on vielä tekemistä. Helsingillä on tällä hetkellä DataLokissa yhteensä 500 datapistettä, joiden pohjalta tietoja voi yhdistellä päätöksenteon tueksi.

Siltanen kertoo, että Helsingissä keskitytään tulevina vuosina erityisesti transformatiiviseen dataan. Se vaatii datan arvon määrittämistä, tehokasta viestintää ja sidosryhmien aktiivista osallistamista.

– Matkailijamittarin osalta on tärkeää ymmärtää, miten sen tarjoama tieto voi tukea alueen tai yrityksen strategisten tavoitteiden saavuttamista, jotta sen voi integroida saumattomasti osaksi päätöksentekoa, Siltanen pohtii.

Punamäki näkee tekoälyn pystyvän auttamaan käyttäjiään laajojen tietoaineistojen käsittelyssä ja yhdistämisessä lähivuosina.

– Voimme kysyä tekoälyltä kysymyksiä ja saada suoraan dataan pohjautuvia vastauksia. Tämä edellyttää avoimien rajapintojen käyttöä. On hienoa, että Matkailijamittarin kehityksessä ollaan jo askel edellä ja tieto on saatavilla myös avoimen rajapinnan kautta, Punamäki kiittelee.

Visit Finland mahdollistaa alueille yhteismitallisen matkailutiedon tuotannon

Visit Finland on kansallisena yhteistyökumppanina Punamäen mukaan erityisen tärkeä Helsingille. Helsinki oli yhdessä Visit Finlandin ja muiden matkailualueiden kanssa tekemässä kansallista tiedolla johtamisen toimintamallia vuonna 2021. Sama ryhmä on jatkanut hyvää, avointa yhteistyötä ja järjestänyt jo viisi kansallista tiedolla johtamisen DMO-päivää matkailun alueorganisaatioille. Loppuvuodelle 2024 on suunnitteilla kuudes. 

– Helsinki tarvitsee dataa paitsi omalta alueeltaan, myös vertailutietoa muihin Suomen alueisiin ja kansainvälisesti. Visit Finlandin rooli standardoidun tiedon tuottamisessa ja toimivan yhteistyön edesauttajana – hyvänä esimerkkinä Matkailijamittarin kehitys – on olennaisen tärkeä: se mahdollistaa vertailukelpoisen ja luotettavan tiedon tuottamisen yhdessä merkittävien sidosryhmien, kuten Tilastokeskuksen ja alueorganisaatioiden kanssa.

Tutustu Matkailijamittariin