Siirry sisältöön
Blogi 10.04.2025

Matkailu avartaa – ja kasvattaa koko Suomen taloutta

Matkailu on suomalaisen palveluteollisuuden ydintä ja maailman nopeimmin kasvava toimiala. Matkailu ja kuljetusala yhteensä kattoivat lähes neljänneksen Suomen koko palveluviennistä vuonna 2024. Silti matkailun rooli nousee harvoin, jos koskaan, osaksi keskustelua Suomen talouskasvun mahdollistajista.
Kirjoittaja

Kristiina Hietasaari

Senior Director, Visit Finland

kristiina.hietasaari (at) businessfinland.fi

Talouskasvu on keskeinen hyvinvoinnin lähde, joka luo yhteiskunnallista vakautta ja turvaa. Niille on entistäkin suurempi tarve nyt, kun maailma ympärillä tuntuu olevan sekaisin ja onnellinen Suomikin vähän eksyksissä. Rohkeita ja luovia lääkkeitä talouden kasvuvauhdin nopeuttamiseksi on tilattu mm. laaja-alaiselta Kasvuriihi -työryhmältä. Työryhmän näkemyksen mukaan Suomen elinkeinorakenteen uudistaminen on avainasemassa kasvun mahdollistajana.

Olisipa hienoa, jos myös palvelut nähtäisiin osana uudistuvaa elinkeinorakennetta. Palvelualat muodostavat lähes 70 % Suomen talouden arvonlisäyksestä ja siksi niiden kehityksellä on suuri merkitys koko Suomen talouden kannalta.

Matkailun kasvupotentiaali on valtava, lähes rajaton, ja Suomi on raapaissut tuosta potentiaalista vasta pintaa. Meillä on loistavat mahdollisuudet vahvistaa koko Suomen vetovoimaa panostamalla matkailuun, sillä matkailun myötä vahvistuva maakuva ja tunnettuus antaa vetoapua kestävän kansainvälisen kasvun luomiseen myös muille toimialoille, investoinneille ja osaajien houkuttelulle.

Kasvu vaatii uudistumista myös matkailualalta

Jotta matkailu voisi vauhdittaa Suomen talouskasvua entistä enemmän, on löydettävä keinoja sen täyden potentiaalin hyödyntämiseksi. Löytyykö elinkeinorakenteen uudistamisesta vastaus myös matkailun kasvuhaasteisiin?

Matkailualan noin 30.000 yrityksestä valtaosa on pieniä, jopa mikrotason yrityksiä, joiden mahdollisuudet kasvua generoiviin investointeihin ovat ymmärrettävästi heikot. Valtakunnallisten tai alueellisten veturiyritysten ympärille rakentuvat elämystalouden toimijoita laajemmin yhdistävät ekosysteemit voisivat toimia riittävän vahvana alustana houkuttelevan Suomi-tarjonnan kasvattamiselle.

Yhteistyö teknologiayritysten ja start-upien kanssa voisi vauhdittaa suomalaisten matkailupalveluiden digitaalista löydettävyyttä ja ostettavuutta. Suomessa on vahvaa osaamista sekä teknologiassa että matkailussa, mutta aika harvassa ovat menestyvät ja innovatiiviset ”travel-tech” -yritykset, jotka muokkaisivat koko toimialan mielikuvaa modernina ja kehittyvänä alana.

Yrityskentän ohella matkailualalla toimii suorastaan hämmästyttävän mittava joukko alaa edistäviä kehitys- ja markkinointiorganisaatioita. Visit Finlandin vuonna 2019 teettämän selvityksen mukaan Suomessa toimi pelkästään alueellisia matkailunedistämisorganisaatioita yli seitsemänkymmentä. Miten yhtenäiseltä mahtaa toimialamme näyttäytyä esim. poliittisten päättäjien keskuudessa, jos ja kun jokainen käy vuorollaan esittelemässä oman alueensa matkailun mahdollisuuksia ja esteitä. Erilaisten ja usein jopa vastakkaisten viestien tulvassa saattaa kokonaiskuva koko Suomen mittakaavassa merkittävästä ja huikean kasvupotentiaalin omaavasta toimialasta jäädä syntymättä.

Jotta matkailu jatkossa tulisi huomioiduksi yhtenä Suomen talouskasvun ajurina, on meidän syytä lopettaa jatkuva vertailu eri alueiden saamasta näkyvyydestä (Lappi vs Helsinki, Itä-Suomi vs Länsi-Suomi jne.) Suomi-tason markkinoinnissa ja kädenvääntö siitä, millä vetovoimatekijöillä Suomea maailmalla ensisijaisesti myydään. Lyömällä hynttyyt yhteen ja sopimalla kaikkia yhdistävästä yhteisestä visiosta ja tavoitteista matkailun menestystarina on mahdollinen. Tällöin se ansaitsee paikkansa yhtenä suomalaisen viennin ja kasvun strategisena painopisteenä ja tekee onnellisesta Suomesta myös menestyvän ja hyvinvoivan Suomen.