Siirry sisältöön
Blogi 05.03.2024

Visit Finland DataHub – Kansallinen tuotetietokanta tukee matkailutuotteiden monikanavaista näkyvyyttä

Kirjoittaja
Annakaisa Ojala

Manager, Digital Development
annakaisa.ojala (at) businessfinland.fi

Kansainvälisten matkailijoiden tavoittaminen ja tehokas asiakashankinta edellyttävät suomalaisten matkailukohteiden ja -tuotteiden löytymistä monikanavaisesti oikeista digitaalisista kanavista.
Visit Finland DataHub lanseerattiin vuonna 2021 vastaamaan osaltaan tähän tarpeeseen - tavoitteena helpottaa matkailutuotteiden monikanavaista löydettävyyttä ja mahdollistaa tuotesisältöjen jakaminen moneen eri kanavaan yhden tietokannan kautta.

DataHub on ollut lähes kolme vuotta matkailuelinkeinon käytössä, nykyään DataHubin tietokannassa on

  • 2300 yritystä, näistä 265 on STF-merkin saaneita yrityksiä
  • 8000 tuotetta, näistä 1400 on STF-yritysten tuotteita
  • julkaisukanavia 41

Matkailutuotteita esitellään monissa eri kanavissa

Visit Finland esittelee omissa digikanavissaan suomalaista matkailutarjontaa hyödyntäen DataHubin tietokantaa - kansainvälisille matkailijoille suunnatussa Visitfinland.comissa sekä B2B-kanava Finland Travel Prossa ja matkanjärjestäjille tarkoitetussa Travel Tradessä. Lisäksi monet muut sivustot esittelevät tuotteita ja palveluita DataHubin kautta, kuten maakuntien sivustot, matkailualueiden sivustot, teemalliset sivustot sekä alueelliset mobiilisovellukset.
Mielenkiintoinen DataHubin käyttötapaus löytyy Tampereelta. Tampere hyödyntää monipuolisesti DataHubia omilla verkkosivuillaan, mutta tuotteita nostetaan myös kaupungilla oleviin kosketusinfonäyttöihin, lue lisää täältä.

DataHubia kehitetään käyttäjälähtöisesti myös tulevina vuosina

DataHubissa on aktiivinen käyttäjäyhteisö, jossa DataHubin käyttäjät voivat jakaa käyttökokemuksia ja vinkkejä, mahdollisia haasteita sekä esittää kehitysaihioita DataHubin backlogille. Tämän vuoden aikana DataHubin kehityksessä on tulossa mm. yrityskäyttäjien dashboard -näkymä ja parannuksia tuoteryhmätyökaluun sekä automaattiset muistutukset käyttäjille tuotetietojen päivittämisestä ajan tasalle. Lisäksi tämän vuoden aikana DataHubissa otetaan käyttöön Business Finlandin BF-tunnuksella kirjautuminen, jatkossa DataHubiin ja STF Hubiin voi kirjautua samalla tunnuksella. DataHubia on tarkoitus kehittää käyttäjälähtöisesti myös tulevina vuosina, käytettävyysparannuksia ja uusia toiminnallisuuksia nostetaan backlogille yhdessä käyttäjäyhteisön kanssa.

PS: DataHubin käyttäjille tarjolla tukea ja vinkkejä kevään klinikoissa, ilmoittaudu mukaan täältä.