Nettisivut ovat yleensä tiedonjakoa varten – sieltä halutaan löytää konkreettista infoa. Esimerkiksi Visitfinland.comiin tullaan usein kysymysten perässä, kuten "what to do in Finland." Somekanavien kautta on mahdollisuus tavoittaa olemassa olevien asiakkaiden lisäksi paljon uusia yleisöjä. Some onkin oiva paikka houkutella potentiaalista uutta asiakaskuntaa inspiroivan ja viihdyttävän sisällön avulla. Suosittelemmekin miettimään, onko yrityksesi niissä kanavissa, joissa nykyiset ja tulevat asiakkaasi viettävät aikaa.
Yrityksen kanavastrategia on tärkeä miettiä myös ylläpidon näkökulmasta. Jokaista kanavaa tulee päivittää aktiivisesti, joten ei kannata avata monella kielellä somekanavia tai nettisivuja, jos niitä ei pysty ylläpitämään järkevästi.
Google ei ole enää ainoa hakukone, josta haetaan tietoa matkailuun liittyen. Sosiaalisen median alustat, kuten Instagram, Youtube ja Tiktok, ovat kasvattaneet suosiotaan hakumoottoreina. Kun kansainvälinen matkailija etsii inspiraatiota ja tietoa matkakohteesta, hän aloittaakin entistä useammin somesta. Somessa näkee nopeasti – ja omalta mukavuusalueelta poistumatta – ravintola-annoksen, hotellihuoneen sisustuksen tai mielenkiintoisen käyntikohteen sijainnin. Sisältö koetaan usein myös luotettavampana, koska se on käyttäjältä toiselle jaettua eikä yrityksen omaa markkinointimateriaalia.
Hakuystävällinen optimointi kannattaa huomioida yrityksen someprofiilin päivittämisessä ja julkaisujen tekemisessä. Sisältyväthän profiilisi esittelytekstiin keskeiset avainsanat, jotka kuvaavat tarjoamaasi palvelua? Onhan linkki nettisivuille kunnossa? Miltä sisältösi näyttävät – ovatko ne kanavanmukaisia? Onko tekemisesi yhtenäistä ja erotutko kilpailijoista? Samalla kannattaa miettiä päivitysten hashtagit kuntoon. Ne ovat myös hakusanoja, joilla profiili löydetään. Ota siis haltuun somekanavien SEO.
Lyhytmuotoiset videot dominoivat sosiaalisen median alustoja myös vuonna 2023. TikTokin toimiessa kehityksen kiihdyttäjänä, ovat muut alustat nopeasti kehittäneet vastaavia formaattejaan – kuten Instagram Reels ja Youtube Short – ja valjastaneet algoritmin ruokkimaan näkyvyyttä. Riippumatta siitä, mitä alustaa käytät nykyään, videosisältöön kannattaa panostaa. Vaikuttavat, selkeät ja kanavanmukaiset audiovisuaaliset sisällöt, jotka herättävät katsojan huomion ensimmäisten sekuntien aikana erottuvat parhaiten.
Viime kuukaudet ovat tuoneet mukanaan lukuisia alustoja, kuten ChatGPT, joissa tekoäly kykenee luomaan laadukkaita ja uskottavia sisältöjä lähes mistä tahansa. Tekoälyn käytön ennustetaankin kasvavan tänä vuonna aina tekstisisällöistä kuviin ja videoihin, koska se säästää aikaa, vaivaa ja kustannuksia. Myös Visit Finland testaa tekoälyn hyödyntämistä yhdessä matkailualan kanssa. Laadunvarmistusta ei tosin kannata unohtaa – tekoälyt eivät vielä ole täysin luotettavia ja logiikkavirheitä sattuu.
Nettisivujen cookiesit, eli evästeet tai keksit, ja käyttäjien yksityisyys ovat puhuttaneet vuosia. Perinteisesti nettisivukäyttäytymistä on seurattu evästeillä eli pienillä tekstitiedostoilla, joita sivusto on tallentanut käyttäjän päätelaitteelle. Jos olet esimerkiksi käynyt Facebookissa, sitten tietyssä verkkokaupassa ja palannut se jälkeen Facebookiin, olet saattanut nähdä siellä kyseisen verkkokaupan mainoksia. Tässä tapauksessa on käytetty kolmannen osapuolen keksejä eli sellaisia, joita hyödyntävät muutkin sivustot kuin se, jolla kyseisellä hetkellä vierailet.
Kolmannen osapuolen evästeiden tie päättyy pian. Selaimet, kuten Safari, Firefox ja pian myös Google Chrome, eivät enää tue näitä evästeitä. Tämä tulee vaikuttamaan merkittävästi verkkomainontaan. Tämän lisäksi yritysten omiin evästekäytäntöihin on tullut muutoksia. Verkkosivujen tulee ilmoittaa avoimesti mitä dataa ne käyttäjästä keräävät ja antaa mahdollisuus kieltäytyä datankeruusta (se kuuluisa ponnahduslaatikko). Tämä vaikuttaa mm. analytiikan keräämiseen. Jos käyttäjä hylkää kaikki evästeet, hänen käyntinsä verkkosivuilla ja esimerkiksi sijaintinsa tietyssä maassa, eivät tallennu analytiikkaan. Tähän murroksessa olevaan verkkomaailmaan kannattaa totutella ja samalla aktiivisesti seurata mitä ratkaisuja esimerkiksi uusi Google Analytics 4 tuo palettiin.
Jos metaversumin (eng. metaverse) merkitys ja sen tarjoamat mahdollisuudet ovat vielä jääneet epäselviksi, et ole ainoa. Metaversumi nousi vauhdilla otsikoihin, kun Facebook ilmoitti lokakuussa 2021 vaihtavansa nimensä Metaksi kuvaamaan tavoitettaan rakentaa metaversumiyhtiö. Tämän jälkeen lukuisat teknologia-alan yritykset, kuten Microsoft ja Epic Games, ovat ilmoittaneet suunnitelmistaan kehittää omaa versiotaan metaversumista.
Mutta mitä metaversumi tarkoittaa? Yleisesti metaversumi tarkoittaa virtuaalimaailmojen verkostoa, missä käyttäjät voivat kommunikoida keskenään. Virtuaalimaailmassa on mahdollista tarjota immersiivisiä elämyksiä, kuten urheilla, kokoustaa tai viettää aikaa ystävien kanssa. On helppo nähdä, että tästä on enää lyhyt matka metaversumin hyödyntämiseen matkailualalla, sillä se tarjoaa helpon, edullisen ja turvallisen tavan tutustua uusin kohteisiin. Esimerkiksi Louvren museoon Pariisissa voi jo nyt lähteä virtuaalimatkalle ilman jonoja ja pääsymaksua. Vain aika näyttää metaversumin kohtalon, mutta asiantuntijoiden arvioiden mukaan metaversumin kehityksellä tulee olemaan merkittävä vaikutus sosiaaliseen mediaan, tarjoten käyttäjille entistä immersiivisempiä tapoja vuorovaikutukseen.