Siirry sisältöön
Blogi 27.03.2023

Haluatko testata tekoälyä yrityksessäsi?

Keskustelin Itä-Suomen yliopiston Matkailuliiketoiminnan professorin ja matkailuliiketoiminnan kansainvälisen maisteriohjelman johtajan, Juho Pesosen kanssa siitä mihin matkailun digitalisaation ollaan menossa seuraavaksi. Onko toimialalle tulossa vielä jotakin uutta isompaa transformaatiota tai mistä saisi apuja yritysten tämän hetken haasteisiin?
Kirjoittaja
Kaisa Kosonen

Head of Digital Development
kaisa.kosonen (at) businessfinland.fi

Verkkokauppa ja digitaalinen jakelu ovat olleet kehitysfokusessa matkailutoimialalla jo pitkään, ja kaikki tiedämme, että matkailijat tavoittaa parhaiten digitaalisista kanavista. Meillä riittää näiden perusasioiden kehittämisessä edelleen työtä, jonka takia meillä Visit Finlandillakin on näihin paljon toimenpiteitä.

Haasteina toimialalla kaiken kehittämisen suhteen on yleensä osaajien, ajan ja rahan puute. Yrittäjillä riittää tekemistä ihan arjen pyörittämisessä ja digitaalisessa maailmassa pärjääminen vaatii muun muassa paljon sisällöntuotantoa ja kanavien hallintaa.

Tekoälyyn kannattaa panostaa nyt

Juhon mukaan tekoäly on ehdottomasti se juttu mihin nyt kannattaa keskittyä. Tekoälyn hyödyntäminen on erittäin helppoa, halpaa ja toimivaa. Esimerkiksi tuotekuvauksia, blogitekstejä ja muuta sisältöä voi tuottaa lähes ilmaiseksi.  Tekoälyn avulla voi koodata jo vaikka mobiilisovelluksia. Kun lähtee hyödyntämään tekoälyä nyt, voi saada vielä kilpailuetua suhteessa muihin. Juho kannustaa yrityksiä nopeasti ja rohkeasti kokeilemaan ja huomaamaan mitä hyötyä ja helpotusta he voivat saada arkeensa ja miten aikaa jää enemmän, vaikka asiakkaille. Rutiiniprosesseja kannattaa pyrkiä automatisoimaan.

Juho pohti, että ehkä joskus tulevaisuudessa ei tarvita edes online-matkatoimistoja, kun tekoäly hoitaa matkailijan matkavarauksetkin juuri käyttäjän toiveiden mukaisesti. Samoin oli keskustelua siitä, mihin markkinoijia jatkossa tarvitaan, kun tekoäly tuottaa sisältöä valittujen kriteerien mukaisesti: ”Tässä kohderyhmä, tässä palvelun eri osat ja kuvia, suunnittele verkkosivu ja mainokset ja valitse kanavat mistä kohderyhmän löytää”.

Osaamista alalla tarvitaan siinä kuka osaa hyödyntää tekoälyä parhaiten ja kysyä siltä oikeat kysymykset, että saa oikeat tulokset. Luovuudelle on yhä tilaa ja tarvetta! Matkailualalla fokus siirtyy varmasti yhä vahvemmin ensiluokkaisten elämysten tuottamiseen, kun itse kauppa ja sisällöntuotanto tapahtuu helposti.

Mahdollisuuksia ja uhkakuvia

Tekoälyn lisäksi Juho näkee potentiaalia XR/AR kentässä, erityisesti yhdistettynä tekoälyn potentiaaliin. Tekoälyn mahdollisuudet luoda virtuaalimaailmoja ja -sisältöjä voivat avata uusia ovia virtuaalielämyksille. Lisäksi tekoälyn kyky tuottaa sosiaalisen median sisältöjä, joita ei pysty erottamaan oikeista matkakuvista, voi vaikuttaa siihen, kuinka käytämme sosiaalista mediaa. 

Keskustelumme liippasi myös muita teknologioita ja vaikutelma on se, että metaversumi (virtuaalimaailmoja yhdistävä verkko) ja lohkoketjut (väärentämätön hajautettu tietokanta) eivät ehkä olekaan ottamassa tuulta alleen ja hype niiden suhteen alkaa olla laantumassa. Toisaalta Gartnerin hypekäyrän mukaan tämä ei ole yllätys. Hypen laantumisesta voi mennä vuosiakin ennen kuin teknologia muuttuu tuottavaksi. Kvanttitietokoneet ja kvanttilaskenta herättää kiinnostusta ja myös hieman uhkakuvia, kun niiden kehitys voi mahdollistaa tietomurtoja salasanojen murtuessa aiempaa helpommin ja jopa kiihdyttää digitaalista sodankäyntiä.  Nämä uhkat vaikuttavat toki matkailuunkin. Odotettavissa on, että jollakin aikavälillä koko internetin logiikka voi muuttua tästä johtuen.

Harjoitellaan yhdessä

Juuri tässä hetkessä kannustaisimme yrityksiä huolehtimaan perus digiasiat kuntoon (kuten verkkosivut, verkkokauppa, some-näkyvyys, analytiikka, jakelukanavastrategia) ja tätä työtä helpottamaan kannattaa rohkeasti lähteä kokeilemaan tekoälyä. Myös yrityksen strategiaa kannattaa sparrailla tekoälyn kanssa ja löytää uusia tapoja tehdä asioita ja tunnistaa oma kilpailuetu.

Koska itsekin kaipaan konkretiaa ja oppeja siitä, että miten tekoälyä sitten ihan oikeasti lähdetään hyödyntämään, niin toivon löytäväni 2-5 yritystä jotka ilmoittautuisivat minulle ja voisimme yhdessä tekoälyasiantuntijan kanssa pilotoida ChatGPT:tä sisällöntuotantoon ja kenties jotain muitakin matalan kynnyksen mahdollisuuksia.

Jos ilmoittautuneita on useampia, niin katsotaan että kaikki saavat oppia aiheesta ja tavoite on jakaa tietoa kaikille laajemminkin. Tarkoitus on tehdä kevyt ja konkreettinen harjoitus, joten kokeilu ei tule viemään paljoa aikaa. Tulokset toivottavasti hyödyttävät jatkossa isostikin.

Hae siis mukaan pilotointiryhmään ottamalla yhteyttä kirjoittajaan. Työpaja tullaan järjestämään Helsingissä.

Otetaan tekoälyä haltuun ja avataan uusia mahdollisuuksia!