Siirry sisältöön
Blogi 21.09.2022

Nordic Tourism Seminar – näyteikkuna pohjoismaiseen matkailuyhteistyöhön

Elokuun 2022 lopussa matkailutoimijat ympäri Pohjoismaita kokoontuivat Helsinkiin Nordic Tourism Seminar -tilaisuuteen jakamaan näkemyksiään ja kokemuksiaan pohjoismaisesta yhteistyöstä matkailussa. Visit Finlandin järjestämän tilaisuuden tavoitteena oli kertoa yhteispohjoismaisista matkailun kehittämis- ja tutkimushankkeista sekä luoda yhteistyö- ja verkostoitumismahdollisuuksia alan toimijoille ja sidosryhmille.
Kirjoittajat

Sanna Kyyrä

Johtava asiantuntija, TEM
sanna.kyyra (at) gov.fi

Hanna Muoniovaara

Regional Partnership Manager -
Helsinki Region and Coast & Archipelago
Visit Finland
hanna.muoniovaara (at) businessfinland.fi

Hanke-esittelyiden lisäksi seminaarissa futuristi Elina Hiltunen valotti tulevaisuuden matkailua ja sen näkymiä, ja matkailualan työntekijäliittojen kattojärjestön "Nordic Union for Hotel, Restaurant, Catering and Tourism" pääsihteeri Jens Petter Hagen kuvasi matkailualan työllisyystilannetta ja matkailutyöllisyyden luonnetta. Niina Aagaard, Pohjoismaiden ministerineuvoston ja Pohjoismaiden neuvoston viestintäpäällikkö, pohti omassa puheenvuorossaan Pohjoismaiden brändin tulevaisuutta.

Seminaaripalautteen mukaan monet osallistujat olivat yllättyneitä yhteistyön laajuudesta ja monimuotoisuudesta. Yhteistyöstä on vaikea hahmottaa kokonaiskuvaa tapaamisten irrallisuuden ja viestinnän sirpaleisuuden takia. Pohjoismaiden ministerineuvoston alla toimivan matkailutyöryhmän tavoitteena on edistää viestintää hankkeiden tuloksista ja yhteistyön tavoista. Ensimmäinen viestintää tukeva seminaari järjestettiin vuonna 2019 Kööpenhaminassa Visit Denmarkin järjestämänä ja ensi vuonna seminaarijärjestelyistä vastaa Norja.

TEMin ja Visit Finlandin näkemyksen mukaan pohjoismainen matkailuyhteistyö tukee Suomen strategisia tavoitteita matkailualan kehittämiseksi. Yhteistyö edistää matkailualan ja alaan vaikuttavan toimintaympäristön muutosten seurantaa sekä lisää hyvien käytäntöjen jakamista esimerkiksi tiedolla johtamisessa, hiilipäästöjen vähentämisessä tai alan digitalisaation edistämisessä. Yhdessä voimme myös oppia ja kokeilla uutta. Hyvänä esimerkkinä tästä ovat mm. Islannin vetämä Nordic Food Tourism -hanke (2019-2021), jossa oli mukana yhteensä kahdeksan Pohjoismaata ja jonka tarkoituksena oli tarkastella ruoan merkitystä matkailussa osana kulttuuriperintöä, mutta myös osana kestävää kehitystä ja vetovoimatekijänä.

Viimeisen kahden vuoden aika pohjoismaisen matkailuyhteistyön merkitys on vain kasvanut, kun koronapandemia ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan ravistelivat ja edelleen ravistelevat matkailuelinkeinoa ja muuttavat liiketoimintaympäristöä radikaalisti. Suomen matkailustrategian kantava teema – yhteistyö – ohjaa meitä myös kansainvälisessä yhteistyössä: Yhdessä olemme enemmän, myös Pohjoismaissa.

Seminaarin tallenne ja esitykset

Lisätietoja

Pohjoismainen matkailutyöryhmä

Pohjoismaisen matkailuyhteistyön suunnitelma 2019–2023

Elinkeinoministerit varasivat 20 miljoonaa Tanskan kruunua pohjoismaiseen matkailuyhteistyöhön