Siirry sisältöön

Kasvuohjelmasta piristysruiske

Itäisen Suomen matkailuelinkeino saa piristysruiskeen kestävää kansainvälistä matkailua tukevan kasvuohjelman myötä. Visit Finlandin käynnistämä Itäisen Suomen kestävän matkailun kasvuohjelma luo matkailuyrityksille kyvykkyyksiä ja mahdollisuuksia uusien markkinoiden tavoittamiseen, erityisesti keskieurooppalaisten matkailijoiden houkuttelemiseen. Samalla rakennetaan koko Suomen matkailun kasvua.

Itäisen Suomen kestävän matkailun kasvuohjelman rahoituksen on myöntänyt Etelä-Savon maakuntaliitto Visit Finlandille työ- ja elinkeinoministeriön osoittamasta alueiden kestävän kasvun rahoituksesta. Kasvuohjelman toteutusalue on Kainuu, Pohjois-Savo, Etelä-Savo, Pohjois-Karjala, Etelä-Karjala ja Kymenlaakso. Kolmevuotista kasvuohjelmaa toteutetaan ajalla 1.3.2025 – 29.2.2028 ja sen budjetti on 2 940 000 euroa.

Vaikuttavuustavoitteet

  • Itäisen Suomen alueen tunnettuus (vetovoima ja tuotetarjonta) kasvaa
  • Pk-matkailuyritysten kansainvälinen kilpailukyky paranee ja kasvuedellytykset elpyvät
  • Matkailutulo kansainvälisiltä markkinoilta kasvaa

Kohderyhmät ja yhteistyötahot

Kasvuohjelman kohderyhmänä ovat itäisen Suomen alueen pk-matkailuyritykset, jotka hakevat kasvua kansainvälisiltä markkinoilta ja täyttävät Visit Finlandin kansainvälistymiskriteerit.

Kasvuohjelmaa toteutetaan tiiviissä yhteistyössä itäisen Suomen kansainvälistä kasvua hakevien matkailun alueorganisaatioiden kanssa: Visit Kotka-Hamina/Cursor Oy, Visit Kouvola/Kouvolan kaupunki, goSaimaa Oy, Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy, Visit Savonlinna/Savonlinnan Seudun Matkailu Oy, Pohjois-Savon Matkailu Oy, VisitKarelia/Business Joensuu Oy, Arctic Lakeland -verkosto.

Toimenpiteet

Visit Finland toteuttaa kasvuohjelman toimenpiteitä. Kasvuohjelma täydentää itäisen Suomen maakuntien matkailun alueorganisaatioiden kansainvälisen kasvun ponnisteluja. Ohjelma tuo kaivattua tukea markkinointiin, myynninedistämiseen ja saavutettavuuden parantamiseen sekä vahvistaa alueen kilpailukykyä kehittämällä kestävää matkailua ja tiedolla johtamista. Toimenpiteet jakautuvat neljään työpakettiin:

Työpaketti 1: Markkinointi

  • PR- ja mediatyö: lehdistötiedotteet, juttuideat, media- ja vaikuttajamatkat, TV-tuotantojen houkuttelu alueelle, PR-tilaisuudet kohdemarkkinoilla.
  • Markkinoinnin kattokonsepti myynninedistämisen ja markkinoinnin jakelukanavakampanjoita varten, konseptin toolkit
  • Digitaalisen näkyvyyden vahvistaminen
  • Markkinointikampanja globaalin kysynnän ja tunnettuuden kasvattamiseksi
  • Jakelukanava / OTA-kampanja

Työpaketti 2: Myynninedistäminen

  • Myynninedistämisen polku -seminaarit itäisen Suomen matkailuyrityksille
  • Myyntitapahtumat kohdemarkkinoilla, kotimaassa tutustumismatkojen yhteydessä sekä online.
  • Tutustumismatkat matkanjärjestäjille ja DMC-toimijoille
  • Myynninedistämisen tukeminen, yhteistyö matkanjärjestäjien ja matkailun alueorganisaatioiden kanssa
  • Myynninedistämisen kampanjat
  • Saavutettavuuden edistäminen: neuvottelut, yhteismarkkinointikampanjat

Työpaketti 3: Kestävä matkailu

  • STF-klinikat
  • Viestintäklinikat
  • Matkailualuekohtaiset destinaatioiden kiinnostuksen mukaan: sertifioitu matkailualue, destinaatiotason hiilikurilaskenta, yhteisölähtöinen matkailualue, luontopositiivinen matkailualue

Työpaketti 4: Tiedolla johtaminen

  • Potentiaalisten matkailijasegmenttien tunnistaminen
  • Alueen tunnettuuden ja kiinnostavuuden seuranta
  • Destinaatiokokemuksen seuraaminen ja mittaaminen

Kasvuohjelman tarve ja lähtökohdat

Kasvuohjelman taustalla ovat viime vuosien kriisit (Covid-pandemia, Venäjän Ukrainaan kohdistuneen hyökkäyssodan seurauksena venäläisten matkailun tyrehtyminen, kustannusten nousu ja työvoimapula), joista osa on aiheuttanut erityisiä haasteita juuri itäiseen Suomeen ja saattanut alueen matkailuyritykset erityisen vaikeaan asemaan.

Itäisen Suomen matkailu nojaa vahvasti kotimaanmatkailuun merkittävästi koko maan keskiarvoa enemmän. Kansainvälisen matkailun osalta itäisen Suomen matkailualueet ovat olleet erittäin riippuvaisia Venäjältä Suomeen suuntautuneesta matkailusta. Muiden matkailumarkkinoiden osuus on ollut vähäinen.

Alueen kansainväliselle kasvulle on hyvät edellytykset. Tarvitaan tiivistä yhteistyötä alueen matkailutoimijoiden kanssa ja kesken, alueen tunnettuuden kasvattamista, aktiivista myyntityötä sekä panostuksia kestävän matkailun kehittämiseen ja tiedolla johtamiseen.

 

ITSE2 LOGOT.png