Visit Finland on jakanut Suomen neljään suuralueeseen matkailullisen Suomi- brändin kehittämiseksi. Jako neljään suuralueeseen – Helsingin seutuun, Lappiin, Järvi-Suomeen sekä rannikon ja saariston alueeseen – luo perustan vahvalle matkailupalveluiden ja -tuotteiden tarjonnalle sekä vetovoimaisten alabrändien rakentumiselle.
Lähtökohdat kansainvälisen matkailun lisäämiseksi ovat kullakin alueella hyvin erilaiset. Visit Finlandin kehittämä yhteistyömalli huomioi kunkin alueen haasteet ja mahdollisuudet edistää alueen valmiuksia kansainvälisenä matkailukohteena. Yhteistyön tavoitteista, resursseista ja laajuudesta sovitaan suuralueen keskeisimmistä alueorganisaatioista muodostettujen strategia- ja markkinointiryhmien kanssa. Koordinoidun suuraluetyön tavoitteena on pitkäjänteinen ja alueen toimijoita yhteen sitouttava yhteistyö yhteisesti määriteltyjen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Kansainvälistymisprosessi koostuu neljästä Visit Finlandin ohjaamasta toimenpide-kokonaisuudesta:
Koordinoidun suuraluetasoisen yhteistyömallin lisäksi Visit Finland rakentaa ja ohjaa yhteistyötä myös pienempien teemallisten tai alueellisten matkailun ekosysteemien tai yritysverkostojen kanssa. Lisää tietoa mahdollisuuksista osallistua näihin partneruusverkoistoihin löytyy Tuotekehitys ja teemat -osion alta.