Visit Finland käynnisti vuoden 2017 alussa uuden kehitys- ja markkinointiprojektin, joka kantaa nimeä ”Sports Travel”. Projektin ensimmäisessä vaiheessa markkinoitiin Suomen hiihtokeskuksia kiinalaisille lapsiperheille teemalla ”Learn to Ski”. Toinen vaihe käynnistyy 2018 ja tuotetarjontaa laajennetaan ympärivuotiseksi.

Matkailun kasvu on ollut hyvää ja Suomen hallitus on päättänyt panostaa matkailuun varmistaakseen kasvun jatkossakin. Yksi hallituksen uuden toimenpidekokonaisuuden, Matkailu 4.0 –suunnitelman tavoitteista on matkailun ympärivuotinen kasvu. Urheilumatkailun edistäminen luo kasvulle hyvät mahdollisuudet. Matkailu 4.0 –suunnitelmassa Visit Finlandille myönnettiin vuosille 2018-2019 erillinen budjetti, jonka puitteissa urheilumatkailun edistämistä tehdään.

Vuosi 2019 Kiinan ja Suomen yhteinen talviurheiluvuosi

Kiina valmistautuu Pekingin 2022 talviolympialaisiin ja Kiinan valtio panostaa nyt paljon urheiluinfraan ja –osaamiseen. Samalla kuluttajien kiinnostus eri urheilulajeja kohtaan kasvaa ja kiinalaisia kiinnostaa nyt muun muassa hiihdon eri lajit, jääkiekko, luistelu, jalkapallo, maratonit, vaellus ja golf.

Vuosi 2019 on julistettu Kiinan ja Suomen yhteiseksi talviurheiluvuodeksi (Xi Jinping ja Sauli Niinistö 5.4.2017). Sen avulla saatavaa tunnettuusetua kannattaa hyödyntää.

Suomi pystyy tarjoamaan sekä ammattilaisille että urheiluharrastajille tasokkaita suorituspaikkoja ja urheilu- ja liikuntakokemuksia puhtaassa luonnossa ympäri vuoden. Suomi on erinomainen kohde oppia uusia urheilulajeja.

Sports Travel -projektin tavoitteet

Projektin tavoitteena on lisätä Suomen tunnettuutta erinomaisena, ympärivuotisena kohteena urheiluharrastajien, lapsiperheiden sekä opiskelija- ja koululaisryhmien keskuudessa. Markkinointiviestinnässä nostetaan erityisesti hiihto- ja matkailukeskusten urheilullisia kesätuotteita kuten urheilutapahtumia.

Kohdemaat ja toimenpiteet

Päämarkkina on Kiina ja muut markkinat Saksa ja Iso-Britannia. Synergiaetuja haetaan Finpron ”China Winter Sports” –vientiprojektista.

Suunnitellut toimenpiteet

  • Jakelukanava- ja special interest -kohderyhmäkartoitukset Kiinassa, Saksassa ja Iso-Britanniassa
  • Tuotemanuaalit englanniksi ja kiinaksi
  • Urheilumessut, seminaarit ja myyntitilaisuudet Kiinassa
  • Tutustumis-/ostajamatkat Suomeen
  • Urheiluteemojen nostaminen Visit Finlandin some-kanavissa
  • Yhteismarkkinointitoimenpiteet matkanjärjestäjien ja muiden mahdollisten urheilu-/aktiviteettitoimijoiden kanssa
  • PR-tilaisuudet ja mediavierailut Suomeen

Vuodelle 2018 olemme tehneet yhteismarkkinointisuunnitelman, johon toivomme hiihtokeskuksia, matkailukeskuksia, urheilumatkoja tarjoavia yrityksiä sekä urheilutapahtumia partnereiksemme.

Markkinoitavat tuotekokonaisuudet ovat:

  • 1-2 viikon lumilomat perheille (opi hiihtämään, kokeile lumiaktiviteetteja)
  • Urheilutapahtumat ympärivuotisesti
  • Kesä- ja talviurheiluaktiviteetit niche-kohderyhmille
  • Leirikoulut urheilu- ja luontoaktiviteettituotteilla ympärivuotisesti

Visit Finlandin ”Sports Travel” –projektista vastaa projektipäällikkö Anne Lind.

20.11.2017