TALVI- JA joulumatkailu on pisimmälle kehittynyt tuoteteemamme

 

Suomen talvella sekä lumeen ja jäähän liittyvillä aktiviteeteilla on vetovoimaa niin kotimaisilla kuin kansainvälisillä markkinoilla. Kilpailuvalttejamme ovat lumivarmuus, korkeatasoiset matkailukeskukset, laadukkaat ja omaleimaiset aktiviteetti- ja ohjelmapalvelut sekä mm. revontulet.

Suomalaisen joulupukki-ilmiön kiinnostavuus kasvaa, mitä kauemmaksi Suomesta mennään. Joulun tarjoamia mahdollisuuksia ei kuitenkaan vielä ole hyödynnetty kokonaisvaltaisesti tuotekehityksessä tai markkinointiviestinnässä. Siksi olemassa olevia joulutuotteitamme tulisi kehittää eri puolilla Suomea kunkin alueen erityispiirteisiin ja joulunviettotapoihin pohjautuen. Kansainvälisessä markkinointiviestinnässä vahvistetaan Suomen joulumaa-kuvaa pohjautuen jouluiseen “hyvään mieleen”.

Talvimatkailustrategia 2014-2018

Talven vapaa-ajan matkailun strategia 2014-2018 ohjaa sen piirissä tapahtuvaa markkinointia. Talven tarjonta on vahvimmillaan lumisen Suomen alueella (Lappi, Kuusamo, Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo ja Keski-Suomi), mutta myös Helsingin asema gateway-kohteena ja kaupunkimaisten talviohjelmien tarjoajana on merkittävä.

TAVOITTEET

  • lisätä Suomeen suuntautuvaa talvimatkailua (yöpymiset) ja matkailutuloa +5 % vuosittain
  • kehittää Suomesta Pohjois-Euroopan ykköstalvilomakohde niin lapsiperheiden kuin varttuneempienkin matkailijoiden keskuudessa
  • laajentaa ja monipuolistaa talvitarjontaa niissä teeman painopistealueissa, joissa on kehitettävää
  • lisätä kuluttajien tietoisuutta ja kiinnostusta talvi-Suomea kohtaan

TÄRKEIMMÄT KOHDEMAAT

  • Venäjä
  • Iso-Britannia
  • Saksankielinen Eurooppa (Saksa, Sveitsi, Itävalta)
  • Ranska
  • Benelux
  • Japani

Potentiaalinen, uusi markkinointialue on Kiina.

SEGMENTOINTI JA TUOTTEET

  • talviaktiviteetit (hiihto, laskettelu, lumilautailu, moottorikelkkailu, koiravaljakko- ja poroajelut)
  • elämykset (kiinnostava luonto ja kulttuuri, vahvat perinteet, historia)
  • joulu ja muut talven erityistapahtumat (joulumatkat/joulupukki, uusi vuosi, loppiainen, pääsiäinen, muut erityiset talvitapahtumat ja -juhlat)

BRÄNDIN LUONNE

  • brändinä talvi-Suomea voidaan luonnehtia seuraavasti: eksoottinen/arktinen, valkoinen, alkuperäinen ja toimiva

Talven lupaus on : Ainutlaatuinen lumikokemus – erämaa palveluilla.

TALVEN TEMAATTISET PAINOPISTEALUEET

  • Monipuoliset talven elämykset
  • Elämäntapa (saamelaisuus, arkielämän talviset ratkaisut)
  • Luonto kulttuurilla maustettuna
  • Ruoka (sesongin ainekset, talven juhlapyhien ruokaperinne)