TOIMENPITEET JA TAPAHTUMAT

Ajankohtaista:

Culture Finland -kärkituotekilpailu 2016

Culture Finland (CF) etsii kulttuurimatkailun kärkituotteita kansainvälisille markkinoille avoimella kilpailulla syksyllä 2016. Kilpailuun kutsutaan mukaan kaikki kulttuurimatkailutoimijat, joilla on houkuttelevia, kansainvälisille matkailijoille suunnattuja sisältöjä ja kiinnostus edustaa Suomen kulttuurisen matkailutarjonnan kärkeä. Kilpailu on auki 18.10.-11.12.2016 välisenä aikana.

Kilpailun tuloksena valitaan 20 kärkituotetta, jotka ovat näkyvästi mukana Culture Finlandin kv-markkinointitoimenpiteissä vuonna 2017.

Lisätiedot ja ohjeet kärkituotekilpailusta täältä.

Matkailukoulutuksen verkostopäivät 16.-17.11.

Marraskuussa 2016 Culture Finland järjestää yhteistyössä Saamelaisalueen koulutuskeskuksen kanssa Matkailukoulutuksen verkostopäivät, jonka teemoina on mm.matkailun kulttuurinen kestävyys, arktinen alue sekä viestinnälliset asiat kulttuurimatkailussa. Tilaisuus järjestetään Inarissa 16.-17.11. Seminaarin livestreamia voi seurata täältä.

CF-seminaarit

Culture Finland on järjestänyt kaksi aluetiimiseminaaria Kuopiossa 2.-3.10.2014 ja Tampereella 10.-11.2.2015. Aluetiimiseminaarien tarkoituksena on ollut lisätä CF-aluetiimien välistä verkostoitumista ja tuoda esiin kulttuurimatkailun ajankohtaisia asioita. Vuonna 2016 aluetiimiseminaarit laajennetaan kulttuurimatkailuseminaareiksi, jotka ovat avoimia kaikille kulttuurimatkailun kehittämisestä kiinnostuneille. Ensimmäinen valtakunnallinen seminaari järjestettiin 24.6.2016 Helsingissä.

Kulttuurimatkailun kärkituotteet

Culture Finland kartoitti suomalaisten kulttuurimatkailutuotteiden tarjonnan ensimmäistä kertaa vuonna 2015. Tuotteiden tuli sisältää kulttuurisia elementtejä yhdistettynä matkailupalveluihin ja olla suunnattu kansainvälisille markkinoille. Kriteerit täyttäviä omatoimimatkailijoille kohdistettuja tuotteita löydettiin 90 ja ryhmämatkailijoille suunnattuja 120. Tästä joukosta kulttuuri- ja matkailualan ammattilaiset valitsivat 10 omatoimimatkailijoille ja 10 ryhmämatkailijoille tarkoitettua finalistia. Lopulliset kulttuurimatkailun kärkituotteet valitsivat ulkomaiset kuluttajat ja matkanjärjestäjät. Vuoden 2015 kärkituotteet löydät täältä.

Vuonna 2016 järjestetään ensimmäinen kaikille avoin kärkituotekilpailu, joka on auki ilmoittautumiselle 15.10-11.12. välisenä aikana. Voittajat saavat laajaa näkyvyyttä CF:n myynti- ja markkinointitoimenpiteissä sekä statuksen kulttuurimatkailun kärkituotteena.

Culture Finland -alueellinen ja valtakunnallinen koordinaatio

Culture Finland -aluekoordinaation toimintamallia kehitetään yhä toimivampaan suuntaan. Vuoden 2015 aikana kartoitettiin CF-aluetiimien toimintamallit ja vaikuttavuudeltaan parhaat esimerkit. Alueelliseen toimintaan kuuluu yhteiset tapaamiset matkailu- ja kulttuuritoimijoiden kesken. Aluetiimit jatkavat alueellista kehittämistä ja yhteistyön lisäämistä ja muodostavat ydinjoukon myös markkinoinnin ja myynnin kehittämisessä alueilla.

Valtakunnallisten toimijoiden kanssa jatketaan sidosryhmätyöskentelyä ja vakiinnutetaan yhteistyömallia alueellisten kulttuuri- ja matkailutoimijoiden sekä valtakunnallisten toimijoiden välillä.

Road Show – alueelliset tuotteistamistyöpajat

Culture Finland – Road Show alueelliset tuotteistamistyöpajat on suunnattu alueen matkailu- ja kulttuuritoimijoille. Alueelliset työpajat tukevat alueen kulttuuri- ja matkailutoimijoiden verkostoitumista ja kehittävät kulttuurisisältöisiä matkailutuotteita valmiiksi vietäväksi soveltuviin jakelukanaviin. Road Show -tilaisuudet on järjestetty kerran jokaisella alueella ja kierros päättyi vuonna 2015.

Menneet tapahtumat:

Seminaari: Matkailun ja kulttuurin syke 24.5.2016

Kevään kulttuurimatkailuseminaarissa ravisteltiin olettamuksia ja avarrettiin näkökulmia. Katso puheenvuorot seminaaritallenteesta. Seminaarin puhujina nähtiin mm. futuristi Niko Herlin sekä Caroline Couret (Creative Tourism Network). Seminaarin työpajaosuudessa iltapäivällä mietittiin yhdessä tuotteistamisen teemoja ja sitä, mitkä ovat kulttuurisisältöisten matkailutuotteidemme todelliset vetovoimatekijät kansainvälisillä matkailumarkkinoilla. Seminaarin järjestivät Culture Finland -katto-ohjelma ja Edupolin Triangeli-hanke.

Road Show – alueelliset tuotteistamistyöpajat

  • Joensuussa (Pohjois-Karjalan CF Road Show) 18.11.2015
  • Ypäjällä (Hämeen CF Road Show) 25.11.2015
  • Tampereella (Pirkanmaan CF Road Show) 30.11.2015
  • Porissa (Satakunta) 28.10.2015
  • Imatralla (Etelä-Karjala) 15.9.2015
  • Helsingissä (Uusimaa) 24.3.2015
  • Oulussa (Pohjois-Pohjanmaa) 5.2.2015
  • Lahdessa (Päijät-Häme) 27.1.2015

Muissa maakunnissa tuotteistamistyöpajat on järjestetty jo vuosina 2013-2014.

Nordic Impressions networkingtapahtuma Rovaniemellä  22.-23.9.2015

Rovaniemellä järjestettiin 22.-23.9.2015 Finrelax® ja Culture Finland -tuotteiden tuotekehitys-, networking- ja myyntitilaisuus. Tilaisuuteen osallistui 22 matkanjärjstäjää Keski-Euroopasta ja 26 suomalaista myyjää. Networking-tapahtuman yhteydessä järjestettiin 19.-22.9.2015 Culture Finland –pretour Saariselkä&Inari-alueella sekä Rovaniemellä.

Be Nordic tapahtuma Milanossa 21.-22.5.2015

Culture Finland osallistui Milanossa järjestettävään Be Nordic tapahtumaan: matkanjärjestäjä-workshop,  agenteille suunnattu päivä ja PR-tapahtuma. Tapahtumaan osallistumista suunnitellaan myös seuraavalle vuodelle 2016. Jos olet kulttuurituotteita tarjoava matkailuyrittäjä tai matkailijoille kulttuurielämyksiä tarjoava kulttuuritoimija/kohde voit lähteä tapahtumaan Culture Finlandin matkaan edullisesti tutustumaan tai esittelemään kultuurituotteitasi italialaiselle yleisölle tai lähetä tapahtumaan kuluttajamarkkinointimateriaalia. Ota yhteyttä susanna.markkola (at) visitfinland.com.

1.11.2016