TOIMENPITEET JA TAPAHTUMAT

CF-seminaarit

Culture Finland järjestää vuosittain teemallisia kulttuurimatkailuseminaareja. Seminaareissa kuullaan kansainvälisen kulttuurimatkailun asiantuntijoita sekä keskustellaan ajankohtaisista asioista. Tapahtumia on järjestetty eri puolella Suomea, ja tavoitteena onkin lisätä toimijoiden verkostoitumista valtakunnallisesti. Tapahtumat ovat avoimia kaikille kulttuurimatkailun kehittämisestä kiinnostuneille.

Syksyn 2017 seminaari:
24.-25.10. Matkailun ja kulttuurin syke – Voimaa ja vauhtia kulttuuriympäristöstä (Tampere)

 

Kulttuurimatkailun kärkituotteet

Culture Finland (CF) on valinnut kulttuurimatkailun kärkituotteita kansainvälisille markkinoille vuosina 2015 ja 2016. Kärkituotteita valitaan vuosittain kaksikymmentä, ja ne ovat keskiössä kulttuurimatkailun markkinointitoimenpiteissä.

Kärkituotekilpailu 2015

CF kartoitti kulttuurimatkailutuotteiden tarjonnan ensimmäistä kertaa vuonna 2015. Tuotteiden tuli sisältää kulttuurisia elementtejä yhdistettynä matkailupalveluihin ja olla suunnattu kansainvälisille markkinoille. Kriteerit täyttäviä omatoimimatkailijoille kohdistettuja tuotteita löydettiin 90 ja ryhmämatkailijoille suunnattuja 120. Tästä joukosta kulttuuri- ja matkailualan ammattilaiset valitsivat 10 omatoimimatkailijoille ja 10 ryhmämatkailijoille tarkoitettua finalistia. Lopulliset kulttuurimatkailun kärkituotteet valitsivat ulkomaiset kuluttajat ja matkanjärjestäjät. Vuoden 2015 kärkituotteet löydät täältä.

Kärkituotekilpailu 2016

Vuonna 2016 järjestettiin ensimmäinen kaikille avoin kärkituotekilpailu, johon osallistui kaikkiaan yli 100 kulttuurimatkailutuotetta. Voittajatuotteet, kriteerit ja lisätiedot kilpailusta löydät täältä.

Culture Finland -alueellinen ja valtakunnallinen koordinaatio

Culture Finland -aluekoordinaation toimintamallia kehitetään yhä toimivampaan suuntaan. Vuoden 2015 aikana kartoitettiin CF-aluetiimien toimintamallit ja vaikuttavuudeltaan parhaat esimerkit. Alueelliseen toimintaan kuuluu yhteiset tapaamiset matkailu- ja kulttuuritoimijoiden kesken. Aluetiimit jatkavat alueellista kehittämistä ja yhteistyön lisäämistä ja muodostavat ydinjoukon myös markkinoinnin ja myynnin kehittämisessä alueilla.

Valtakunnallisten toimijoiden kanssa jatketaan sidosryhmätyöskentelyä ja vakiinnutetaan yhteistyömallia alueellisten kulttuuri- ja matkailutoimijoiden sekä valtakunnallisten toimijoiden välillä.

Road Show – alueelliset tuotteistamistyöpajat

Culture Finland – Road Show alueelliset tuotteistamistyöpajat on suunnattu alueen matkailu- ja kulttuuritoimijoille. Alueelliset työpajat tukevat alueen kulttuuri- ja matkailutoimijoiden verkostoitumista ja kehittävät kulttuurisisältöisiä matkailutuotteita valmiiksi vietäväksi soveltuviin jakelukanaviin. Road Show -tilaisuudet on järjestetty kerran jokaisella alueella ja kierros päättyi vuonna 2015.

Menneet tapahtumat:

Seminaari: Matkailun ja kulttuurin syke: Mikä myy – ja miten?
23.5.2017 / Lahti

Kevään 2017 kulttuurimatkailuseminaarin teemana oli kansainvälinen myynti. Puheenvuorot ja materiaalit nähtävillä seminaaritallenteesta. Katso myös seminaarin ohjelma.

Matkailukoulutuksen verkostopäivät
16.-17.11.2016 / Inari

Marraskuussa 2016 Culture Finland järjesti yhteistyössä Saamelaisalueen koulutuskeskuksen kanssa Matkailukoulutuksen verkostopäivät, jonka teemoina oli mm. matkailun kulttuurinen kestävyys, arktinen alue sekä viestinnälliset asiat kulttuurimatkailussa. Tilaisuus järjestettiin Inarissa.

Seminaari: Matkailun ja kulttuurin syke 24.5.2016

Kevään kulttuurimatkailuseminaarissa ravisteltiin olettamuksia ja avarrettiin näkökulmia. Katso puheenvuorot seminaaritallenteesta. Seminaarin puhujina nähtiin mm. futuristi Niko Herlin sekä Caroline Couret (Creative Tourism Network). Seminaarin työpajaosuudessa iltapäivällä mietittiin yhdessä tuotteistamisen teemoja ja sitä, mitkä ovat kulttuurisisältöisten matkailutuotteidemme todelliset vetovoimatekijät kansainvälisillä matkailumarkkinoilla. Seminaarin järjestivät Culture Finland -katto-ohjelma ja Edupolin Triangeli-hanke.

Road Show – alueelliset tuotteistamistyöpajat

  • Joensuussa (Pohjois-Karjalan CF Road Show) 18.11.2015
  • Ypäjällä (Hämeen CF Road Show) 25.11.2015
  • Tampereella (Pirkanmaan CF Road Show) 30.11.2015
  • Porissa (Satakunta) 28.10.2015
  • Imatralla (Etelä-Karjala) 15.9.2015
  • Helsingissä (Uusimaa) 24.3.2015
  • Oulussa (Pohjois-Pohjanmaa) 5.2.2015
  • Lahdessa (Päijät-Häme) 27.1.2015

Muissa maakunnissa tuotteistamistyöpajat on järjestetty jo vuosina 2013-2014.

Nordic Impressions networkingtapahtuma Rovaniemellä  22.-23.9.2015

Rovaniemellä järjestettiin 22.-23.9.2015 Finrelax® ja Culture Finland -tuotteiden tuotekehitys-, networking- ja myyntitilaisuus. Tilaisuuteen osallistui 22 matkanjärjstäjää Keski-Euroopasta ja 26 suomalaista myyjää. Networking-tapahtuman yhteydessä järjestettiin 19.-22.9.2015 Culture Finland –pretour Saariselkä&Inari-alueella sekä Rovaniemellä.

Be Nordic tapahtuma Milanossa 2015, 2016, 2017

Culture Finland on osallistunut kolmena vuonna Milanossa järjestettävään Be Nordic -tapahtumaan. Monipuolinen tapahtuma koostuu matkanjärjestäjä-workshopista, agenteille suunnattusta päivästä ja PR-tapahtumasta.

CF-Alueseminaarit

Kuopio / 2.-3.10.2014
Tampere / 10.-11.2.2015.

Aluetiimiseminaarien tarkoituksena on ollut lisätä CF-aluetiimien välistä verkostoitumista ja tuoda esiin kulttuurimatkailun ajankohtaisia asioita. Vuonna 2016 aluetiimiseminaarit laajennetaan kulttuurimatkailuseminaareiksi, jotka ovat avoimia kaikille kulttuurimatkailun kehittämisestä kiinnostuneille.

21.8.2017