Kärkituotekilpailu

Visit Finland -kärkituotekilpailu uudistuu vuonna 2017. Teemalliset kilpailut yhdistyvät yhdeksi kilpailuksi ja haemme tuotteita hyvinvointimatkailun (Finrelax), kesäaktiviteettien (Outdoors Finland) ja kulttuurimatkailun (Culture Finland) teemoihin.

Kilpailun ilmoittautuminen on auki 1.10.-1.11.2017. Katso lisätiedot ja ilmoittautuminen kärkituotekilpailu -sivulta.

 

 

Kulttuurimatkailun kärkituotteet 2016 CULTURE-tahtituote-lores

Culture Finland (CF) etsi jälleen kulttuurimatkailun kärkituotteita kansainvälisille markkinoille. Kilpailuun kutsuttiin mukaan kaikki kulttuurimatkailutoimijat, joilla on houkuttelevia, kansainvälisille matkailijoille suunnattuja sisältöjä ja kiinnostus edustaa Suomen kulttuurisen matkailutarjonnan kärkeä.

Kilpailun tuloksena valittiin 20 kärkituotetta, jotka ovat näkyvästi mukana Culture Finlandin kv-markkinointitoimenpiteissä vuonna 2017.

Culture Finland TOP20-kärkituotteet (alueittain aakkosjärjestyksessä)

Pääkaupunkiseutu:

·  Cosy Home Dinners – Cosy Finnish Evening, Helsinki, päivällinen suomalaisessa perheessä, tutustumista suomalaisten elämäntyyliin

· Day With a Local, Helsinki, aitoa vuorovaikutusta, kulttuurista ja kulttuurieroista oppimista sekä keskusteluja kiinnostavista aihepiireistä paikallisen kanssa

· Guided Art Tours by HKI Art Guide, Helsinki, galleriakierroksia, taide-elämyksiä ja yhteisiä kahvihetkiä

· In the Footsteps of Best-known Finnish Architects – Alvar Aalto and Eliel Saarinen 2017, Helsinki/Lahti/Seinäjoki/Jyväskylä, tutustumismatka kuuluisten suomalaisten arkkitehtien työhön

· Remote Helsinki, Helsinki, yhdistelmä esitystä, huviretkeä, videopeliä ja seikkailua

· Sibelius Finland Experience, Helsinki, Erik Bruunin palkittu grafiikka, suomalaisen luonnon kuvat ja historialliset filmit säestävät elävää viulu- ja pianomusiikkia Kansallissalissa

· Take a break and Escape to Krapi!, Helsinki, uusia ja vanhoja kulttuurielämyksiä sekä käsintehtyjä herkkuja

· The Tom of Finland Experience, Helsinki, opastettu teemakierros Touko Laaksosen elämänvaiheista ja yhteiskunnan muutoksesta Suomi 100:n hengessä

Saaristo ja rannikko:

· Narrative SMAKU walk in Old Porvoo, Porvoo, ruoan ja ruokakulttuurin elämyksellinen makumatka

· The Song of the Sisters, Naantali, opaskierros keskiaikaisessa luostarikirkossa ja tutustumista paikalliseen historian tarinankerronnan, laulun ja yhteishengen kautta

Järvi-Suomi:

· Culture and Music in Kuhmo, Finland, Kuhmo, kamarimusiikkia, Kalevalaa ja karhuja Suomen kesän kauneimpaan aikaan heinäkuussa

· Finland’s Big Year 2017 – On the birth places of independency, itsenäisyyden syntyä, talvisotahistoriaa, Kalevalaa ja karelianismia, paikallista ruokakulttuuria ja elämäntapaa

· Finnish Lake Culture Holiday, Hotel & Spa Resort Järvisydän, Saimaa

· Moomin Museum, Tampere, Tove Janssonin alkuperäistöitä, grafiikkaa ja pienoismalleja Muumimuseossa

·  Rug Rag of Memories Weaving Retreat, Loikansaari, Etelä-Savo, luonnonläheistä lomaelämää ja kangaspuilla kutomista

· Selrachius Museums, Tour to the Art Town Mänttä, Mänttä, Pohjois-Häme, paikallisaarteita, arkkitehtuuri, järvimaisemaa ja metsäntuoksua sekä ruokaelämyksiä Järvi-Suomessa

· Silence with Kantele, Pohjois-Karjala, oman kanteleen luominen ja syventyminen soiton saloihin hiljaisessa majatalossa

· Stop Over Savonlinna Opera Festival, Savonlinna, kansainvälisesti tunnettu suomalainen kulttuurifestivaali

·  Tasting Tampere, Tampere, tutustumista oivallisten oluiden, kiehtovien ginien, maistuvan makkaran ja juurevan paikallisruuan avulla Tampereeseen

Lappi:

· Saunatour – Day as a Finn, Lappi, perinteisiä ja tämän päivän suomalaisia elämyksiä arktisessa ympäristössä

 

Mukaan haettiin niin uusia kuin vakiintuneitakin elämyksiä kaikilta kulttuurimatkailun painopistealueilta: suomalainen elämäntapa, design ja arkkitehtuuri, luovien alojen sisällöt (festivaalit, eri taiteen alat, kädentaidot jne) sekä ruoka. Erilaisia tuotesisältöjä ja niihin liittyviä elementtejä on avattu Culture Finland -tuotesuosituksissa. Kilpailuun haettiin tuotteita, joiden oli suositeltavaa täyttää

Culture Finland -kriteerit kulttuurimatkailutuotteille ja
Visit Finlandin kansainvälistymiskriteerit

Tuotteet voivat olla suunnattuja joko yksittäisille matkailijoille tai ryhmille.

Arvioinnin ja valinnan kilpailun finalisteista ja voittajista teki Visit Finlandin nimeämä kotimaisista ja kansainvälisistä kumppaneista sekä asiantuntijoista muodostuva raati. Tuotteiden arviointi perustuu Culture Finland -tuotesuosituksiin, joissa on eritelty suositeltavat elementit kuhunkin kulttuurimatkailun tuotetyyppiin. Voittajat julkistetettiin tammikuussa 2017.

Palkinnot

Voittajatuotteet saavat

  • voittajan valinnan mukaisesti ilmaisen ITB- tai BeNordic myyntitapahtumaan osallistumisen vuonna 2017
  • Authentic Culture Experience -statuksen MyStay -tuotehakemistossa ja tuotteen omassa markkinoinnissa
  • runsaan näkyvyyden Culture Finland –ohjelman myynti- ja markkinointitoimenpiteissä
  • medianäkyvyyttä

 

Taustaa

Culture Finland (CF) on valtakunnallinen kulttuurimatkailun kehittämisohjelma. CF:n toimenpiteillä lisätään Suomeen suuntautuvaa ja Suomessa tapahtuvaa kulttuurimatkailua edistämällä aloilla toimivien tahojen yhteistyötä uusien, houkuttelevien kulttuurimatkailutuotteiden ja -palveluiden synnyttämiseksi.

Culture Finland -kärkituotekilpailu järjestetään tänä vuonna kaikille avoimena kilpailuna. Kärkituotteet valittiin ensimmäisen kerran vuonna 2015 tuotekartoituksen avulla, jonka kautta löydettiin laaja kattaus kulttuurisisältöisiä tuotteita. Tuotteet haettiin kulttuurimatkailun aluekoordinaattoreiden kautta, ja voittajat valittiin ulkomaalaisten kuluttajien ja matkanjärjestäjien toimesta. Tuotteet ovat olleet mukana Culture Finlandin markkinoititoimenpiteissä vuoden 2016 aikana mm. messutapahtumissa sekä tutustumismatkoilla.

Kartoituksessa valitut kärkituotteet painottuivat ruokaan ja elämäntapaan, ja tämän vuoden kilpailussa niiden rinnalle toivotaankin lisää luovien alojen sisällöistä ammentavia matkailutuotteita. Viime vuoden kartoituksen satoa ja sen myötä esille nousseita kehitysehdotuksia voit katsoa liitteestä CF-tuotekartoitus 2015.

Kulttuurimatkailusta ja tuotteistamisesta löydät kattavasti tietoa osoitteesta www.kulmat.fi. Sivustolta löydät myös työkaluja sekä kulttuurimatkailun tuotteistamisen asiantuntijapalveluita tarjoavien tahojen yhteystietoja.

 

30.9.2017

Ladattavat