Ranskalainen hakee Suomesta aitoja ja erilaisia kokemuksia luonnon äärellä

 

Kilpailukenttä

Suomen suurimpia kilpailijoita Ranskan markkinoilla ovat Kanada sekä muut Pohjoismaat, etenkin Ruotsi, Norja ja Islanti ovat kilpailijoita erityisesti kesäkaudella.

Kävijämäärät Ranskasta Ruotsiin ovat lisääntyneett yhtäjaksoisesti monta vuotta. Ruotsi on vahvistanut asemiaan Ranskassa erityisesti ympärivuotisena city break -kohteena, varsinkin Tukholma ja Göteborg. Tähän on vaikuttanut erityisesti suorien lentoyhteyksien (sekä low cost että muiden) lisääntyminen paitsi Pariisista myös Lyonista, Nizzasta ja Marseillesta. Myös Ruotsin talvimatkailukohteet ovat nopeasti kehittymässä ja ottamassa Suomea kiinni. Useat Suomea tuottavat matkanjärjestäjät ovat lisänneet Ruotsin talvimatkatarjontaansa.

Norja mielletään Pohjoismaista eniten kesäkohteeksi. Vuonot ovat käyntikohteena tunnetuin, Hurtigrutenin lisäksi myös muut risteilytoimijat järjestävät matkoja ympäri vuoden. Vuonojen lisäksi Norjaa markkinoidaan revontulilla, napapiirillä, talviaktiviteeteilla ja kesäisin luontoaktiviteeteilla sekä mökkimajoituksilla, eli samoin argumentein kuin Suomeakin.

Islantia markkinoidaan Ranskassa tulivuorten lisäksi luonnolla (jäätiköt, geysirit, maisemat, revontulet…), luontoaktiviteeteilla (pyöräily, vaeltaminen, ratsastus, rafting..), valokuvauskohteilla, ja Reykjavikia myös vilkkaalla yöelämällä. Myös seikkailuaiheiset teemat ovat nykyään usein esillä Islannin tarjonnassa.

Kanada on ollut perinteisesti Suomen pahin kilpailija talvikaudella. Kanada tarjoaa samat aktiviteetit ja olosuhteet kuin Suomikin, ja lisäksi ranskankielisen ympäristön, mikä on ranskalaisen kannalta merkittävä etu. Lisäksi korostetaan autenttisia, viehättäviä majoitusvaihtoehtoja, jotka usein sijaitsevat historiallisissa rakennuksissa. Autenttisuus, intiimiys ja kulttuurilliset yhteiset juuret ovat argumentteja jotka toimivat hyvin Ranskassa.

Tuotteet

Kaikki talvituotteet (erityisesti multiaktiviteettimahdollisuus) , kesämatkailussa autoilureitit, luontoaktiviteetit, kalastus ja kulttuurituotteet. Kysyntää olisi kehittyneille well being-tuotteille.

Ranskalaiselle matkustajalle on tärkeää, että hän saa palvelua omalla kielellään. Ruoan laatu (autenttisuus ja raaka-aineiden hyvä laatu, ei tarvitse olla monimutkaista) on tärkeää, samoin ruoka-ajat; ranskalainen on tottunut syömään lounaansa klo 12-14.30 välillä ja illallisensa klo 19-21 välillä. Autenttisuus on muutenkin ranskalaisen mieleen, massaturismipaikat ja liian modernit, persoonattomat kohteet eivät miellytä. Ranskalainen odottaa löytävänsä Suomesta luonnonläheisyyttä, erilaisuutta ja rauhaa, mutta samalla myös vauhdikkaita kokemuksia sekä erilaisia aktiviteetteja.

Kohderyhmät

Kohderyhmä Ranskassa ovat 35+ -vuotiaat, hyvätuloiset, hyvin koulutetut pariskunnat ja lapsiperheet, jotka ovat jo matkustaneet paljon ja etsivät uutta, erilaista kohdetta. Lapsiperheet ovat tärkeä kohderyhmä erityisesti joulun ja talvilomien aikaan. Meetings industry -ryhmät ovat myös tärkeä ja potentiaalinen kohderyhmä. Helsinkiä koskien tärkeitä kohderyhmiä ovat edellä mainittujen lisäksi gay-matkailijat ja nuoremmat, itsenäisesti, matkustavat ja matkansa suunnittelevat

Kesämatkailua kehitettäessä hyviä kohderyhmiä ovat myös aktiviteettiharrastajat, kulttuurimatkailusta kiinnostuneet sekä lapsiperheet (mökkilomat lomakylissä).

Alueellisesti suurin osa matkailijoista tulee Suur-Pariisin alueelta, koska suurin osa lentoyhteyksistä lähtee Pariisista. Etelä-Ranska on myös potentiaalinen alue ja Nizzasta on muutama viikoittainen suora lentoyhteys kesäkaudella Helsinkiin. Kiinnostusta tällä alueella pohjoiseen on ja Nizzan lentokentältä lähtevät lennot Ruotsiin ja Norjaan ovat lisääntyneet pitkälti halpalentoyhteyksien ansiosta.