Eurooppa on kiinalaisten halutuin ulkomaan kohde

Kiina on monimutkainen markkina-alue: 31 provinssia, 656 kaupunkia, 48 000 murretta, 80 puhuttua kieltä sekä kasvavat tulo- ja koulutuserot. Itävallan konsulaattien arvioiden mukaan tärkeimmät lähtöalueet ovat Bohai (Peking 12,2 milj, Tianjin 10,4 milj), Yangtze River Delta (Shanghai 16,6 milj, Jiangsu, Zhejiang), Pearl River Delta (Guangzhou 8,9 milj, Guangdong), Sichuan (Chongqing 9,4 milj, Chengdu). Nämä alueet ovat vahvimmin kaupungistuneita, taloudellisesti kehittyneimpiä ja niillä on eniten lentoyhteyksiä ulkomaille.

Eurooppa on kiinalaisten halutuin ulkomaan kohde, joten Suomen kilpailijoita ovat periaatteessa kaikki Euroopan maat, suosituimpia ovat Venäjä, Saksa, Italia, Ranska, Italia, Iso-Britannia. Eurooppaa arvostetaan erityisesti sen maiseman, kulttuurin ja historian ansiosta. Suomi on kiinalaisten mielissä osa pohjoismaista/ skandinaavista aluetta: Ruotsi, Tanska, Viro ja Norja.

Talvella kilpailijoita ovat myös Australia ja Kaakkois-Aasia. Monet haluavat matkustaa lämpimään kohteeseen talvikaudella.

Tuotteet

Luonto, joulu & joulupukki, revontulet, sauna, talviaktiviteetit, kesäaktiviteetit, keskiyön aurinko, shoppailu, nähtävyyksien katselu ja mahdollisuudet valokuvien ottamiseen (niin nähtävyyksistä kuin maisemista) kiinnostavat kiinalaisia.

Mahdollisuudet Suomelle kiinalaisten matkustustrendeissä:

  • Kaipuu yksinkertaisuuteen ja alkuperäisyyteen
  • Suomi tarjoaa jotain uutta kokeneille matkailijoille
  • Skandinavian ja Venäjän läheisyyden hyödyntäminen
  • Kohteisiin liittyvät tarinat ja taustat kiinnostavat: saattavat tulla elokuvista tai laulujen sanoista. Kohdebrändäys pienten ryhmien kautta: Kaurismäki, Räikkönen, Sibelius, Muumit, Marimekko

Toive kevyille fyysisille aktiviteeteille (ns. soft action) kasvaa nuorten keskuudessa. Perinteisten ja arvostusta tuovien aktiviteettien lisäksi matkan toivotaan pitävän sisällään hauskuutta, toimintaa, viihdettä ja urheilua. Ihanteelliset kohteet, joissa erilaisia aktiviteetteja voi harrastaa, sijaitsevat lähellä perinteisiä nähtävyyksiä.

Matkaohjelman pitää olla vaihteleva, kiinalaisille on myös tärkeää, että aktiviteeteista ja nähtävyyksistä voi kertoa kotona ystäville ja tuttaville.

Perinteiset kulttuurihistorialliset matkareitit vaihtuvat usein reitteihin, joissa kuljetaan jonkun idolin jalan jäljissä (elokuva, musiikki, urheilu tai kulttuuri).

Kiinalaiset matkailijat odottavat hyvää palvelua: ei itsepalvelua kiinalaisille!

Kohderyhmät

Monissa Euroopassa tehdyissä katsauksissa on noussut esiin, että kiinalainen ulkomaanmatkaaja on keskimääräistä matkaajaa nuorempi. Tulevina vuosina kasvu rakentuu ensisijaisesti uuden matkailijasukupolven varaan, joka on edellistä paremmin koulutettua, varakkaampaa ja tiedostavampaa alle 45-vuotiaiden joukkoa.

Kiinalaismatkailussa on alkanut toinen ja kolmas aalto. Ryhmämatkailijoista pienryhmä/yksilömatkailijoiksi. Tällä hetkellä volyymi on silti yhä ryhmämatkoissa.