helsinki-pietari -yhteys herättää kiinnostusta

Kilpailukenttä

Pääkilpailijoitamme ovat talvimatkoissa Norja, Islanti ja Kanada ja kesällä Ruotsi, Norja, Islanti, Tallinna ja Pietari.

Norjan vetovoimatekijänä ovat vuonot ja vahvuutena Pohjoismaiden suurin markkinointibudjetti, joka käytetään pitkälti tuotemarkkinointiin matkanjärjestäjien ja lentoyhtiöiden kanssa. Norjan näkyvyys on ihan omaa luokkaansa niin metrossa kuin online- ja printtimainonnassa. Kampanjat toteutetaan partnereiden kanssa, joista suurin on Hurtigruten. Talvella teema on revontuliristeilyt ja kesällä keskiyön aurinko vuonojen maassa.

Ruotsin vetovoimat ovat ympärivuotisesti Tukholma ja talvella Ice Hotel. Molemmat myyvät upealla kuvaviestinnällään ja Tukholma mielletään yhtenä ”seksikkäimmistä” ja kauneimmista Euroopan kaupungeista. Ruotsin PR on erittäin aktiivinen ja hakee maalle monipuolista näkyvyyttä. Ruotsin matkailutoimisto myös panostaa voimakkaasti erilaisiin tapahtumiin ja tempauksiin. Varsinkin ruokapuolella maa on nostanut profiiliaan ja saanut positiivista julkisuutta. Ehkäpä siitä syystä Lontooseen on avattu tämän vuoden aikana useampi Ruotsi-ravintola ja -kauppa. Halpalentoyhtiöt ovat lentäneet Isosta-Britanniasta Ruotsin eri kentille jo vuosia. Suomessa reittejä lakkautetaan samalla kun Ruotsin verkosto kasvaa.

Islanti kiinnostaa erikoisuudellaan, hyvillä yhteyksillään ja tämän hetken hintatasollaan. Sanoma on hyvin samanlainen kuin Suomen – eli revontulet, talviaktiviteetit hiihtoa lukuun ottamatta ja tietysti luontovetoiset kesäpaketit. Reykjavik on nuorten huvittelukohde.

Tallinna kiehtoo vanhan kaupungin lumolla ja hintatasolla. Viron tunnettuus monipuolisena kylpylälomakohteena, jossa hinta- laatusuhde kohdallaan, on kasvanut viime vuoden aikana. Mainoksia ei juuri näy. Lehtikirjoituksia sen sijaan on runsaasti. Viro on avannut oman yhden henkilön toimiston Lontooseen tarkoituksena tiivistää matkanjärjestäjäyhteistyötä.

Pietarin läheisyys kiehtoo. Viikonloppu ja kulttuurimatkoja on runsaasti tarjolla. Helsinki-Pietari kiinnostaa edelleenkin nopean junayhteyden ja viisumivapaiden risteilyjen ansiosta.

Kanadalla pitkälti samat myyntiargumentit kuin Suomella , etuna englannin kieli. Lento on pitkä, mutta paketin saa suurin piirtein samaan hintaan kuin matkan Lappiin.

Tuotteet

Talviaktiviteetit, joulupukki, villieläinten katselu, musiikkifestivaalit, kaupunkilomat, Pietarin viisumivapaat risteilyt yhdistettynä Helsinkiin, laajennettu eläinten katselu (sudet, ahmat, ilvekset), metsänantimet (marjojen ja sienten kerääminen luonnosta ja niiden ruuaksi valmistaminen), +50 (aktiviteetti yhdistettynä viihteeseen kuten esim. tanssi, jumppa, patikointi, karaoke, valokuvaus), puutarha- ja hyvinvointipaketit, yhdistelmäpaketit Tukholma/Tallinna ja TallinkSilja/Viking Line.

Kohderyhmät

+50, nuoret ja keski-ikäiset hyvin koulutetut ja hyvätuloiset uusia kohteita etsivät, joulutuotteessa edelleenkin lapsiperheet, modernit humanistit

Kuluttajien tarpeet ja odotukset: laatu, monipuolinen tarjonta, kohdallaan oleva hinta-laatusuhde, enemmän ja monipuolisempia opastettuja kesätuotteita, joustava asiakaspalvelu ja asiakaslähtöisyys.