Talvi toimii hyvin, mutta kesäisin hollantilaiset valuvat naapurimaihin

Kilpailukenttä

Suomi on viime vuosina saavuttanut vankan aseman Alankomaissa talvikohteena. Lapin talvituote on ollut huomattavasti kilpailijoitaan menestyksekkäämpi.

Mielenkiintoista Lapin tuotteessa on, että myös Alppien kohteet ovat ryhtyneet kopioimaan sen sisältöjä igluista erilaisiin ohjelmapalveluihin, kuten moottorikelkka- ja husky-safareihin. Näin myös Itävallan ja Italian isot talviurheilukeskukset kilpailevat Suomen (sekä Norjan ja Ruotsin) kanssa samoista markkinoista.

Kesän osalta olemme Norjan ja Ruotsin perässä. Ne ovat tehneet tuntuvia panostuksia mökkituotteeseen ja kiertomatkailijoille suunnattuihin palveluihin. Tässä naapureitamme auttaa erityisesti läheisempi sijainti ja lukuisat kohtuuhintaiset yhteydet.

Noin 2/3 hollantilaisten matkoista keskittyy touko-syyskuulle, jonka markkinoilla valloilla olevan käsityksen mukaan pitäisi olla meidän päämatkailukautemme. Näin ollen potentiaalia Suomeen suuntautuvalle matkailun kasvulle on runsaasti.

Tuotteet

Kiertomatkat, maaseutulomat, aktiviteettilomat, talvilomat.

Ryhmäkiertomatkat ovat kestoltaan keskimäärin 10-päiväisiä. Omilla autoillaan matkailevat hollantilaiset viettävät 9–17 päivää Suomessa. Omatoimisesti tehdyille kiertomatkoille on markkinoilla enemmän kysyntää kuin ryhmäkiertomatkoille.

Maaseutulomiin sisältyy useimmiten 7 yöpymistä. Näiden osalta on kysyntää sekä B&B-, maatila- että mökkimajoituksesta.

Aktiviteettilomat ovat tyypillisesti 11-päiväisiä. Jokaiselle matkapäivälle ei kuitenkaan suunnitella aktiviteettia, vaan harrasteet ajoittuvat 5–7 päivälle. Talvella pääpaino on lumilomissa ja kesällä etupäässä autokiertomatkoissa, jotka yhdistetään luonto- ja kulttuuriaktiviteetteihin.

Sisäänmyynti ja tuotteen lanseeraus kestävät yleensä 1–3 myyntisesonkia. Tuotetta tulisi uudistaa asiakaspalautteen perusteella jatkuvasti. Kovassa kilpailutilanteessa erityisesti laatu ja asiakkaiden odotusten täyttäminen ovat ratkaisevia vahvuuksia.

Kohderyhmät

Perheet, jotka perinteisesti tekevät pitkän lomamatkan kesällä Etelä-Eurooppaan ja talvella Alpeille, ovat Hollannin suurin matkailijaryhmä. Heidän houkutteleminen Suomeen kesäaikaan on kuitenkin vaikeaa johtuen epävakaisista sääolosuhteista, etäisyydestä ja hintatasosta. Talvella haasteena on lähinnä hintataso. Tämä suuri matkailijaryhmä tekee ensisijaisesti lomasuunnitelmansa yksilöllisesti, mutta ottaa huomioon ystävien ja internetin keskustelupalstojen sekä sosiaalisen median suositukset. Kulkuneuvona käytetään lähes aina omaa autoa ja majoituksena kesällä retkeilyaluetta tai edullisempaa (maaseutu)majoitusta, talvella lomahuoneistoa tai edullisempaa hotellia. Näiden kiertomatkailijoiden houkuttelemiseksi olisi mahdollista koota valmiita reittisuosituksia tms. Talven osalta tämän ryhmän kohdalla hintataso ja saavutettavuus asettavat kuitenkin haasteita.

Suomen kannalta kiinnostavia ryhmiä ovat (lapsettomat) pariskunnat, sinkut ja ystäväryhmät. Nämä ryhmät matkailevat usein myös sesongin ulkopuolella ja hakevat lomiltaan erilaisia aktiviteetteja ja uusia elämyksiä.

Tähän ryhmään kuuluu kasvava joukko 35–70-vuotiaita, jotka toivovat lomaltaan aurinkorantojen ja löhöilyn sijaan aktiviteetteja: retkeilyä, vaellusta, (maasto)pyöräilyä, juoksua ja pitkänmatkanluistelua. Tämä ryhmä haluaa lomallakin pitää huolta kunnostaan ja hyvinvoinnistaan unohtamatta rentoa illanviettoa, kulinaarisia elämyksiä ja kulttuuritarjontaa.

Talvimatkailun kannalta kiinnostava ryhmä on ystäväporukat ja pariskunnat (20–55 v.), jotka etsivät uusia elämyksiä loppuun kolutun alppiloman tilalle. Pohjois-Suomen luonnon eksotiikka yhdistettynä korkealaatuiseen mökkimajoitukseen ja kreisiin after ski -kulttuuriin on raikas kokemus hollantilaiselle, joka jakaa kokemuksensa myös ystäväpiirilleen.

Incentiven merkitystä ei myöskään tulisi unohtaa uusien tuotteittemme hyvänä lanseerauskeinona. Tätä kohderyhmää voisi myös tulevaisuudessa yrittää kasvattaa mm. terveys- hyvinvointipalvelumatkailun saralla. Hollannissa työnantajat ovat hyvin kiinnostuneita työhyvinvoinnista ja erityisesti työntekijöiden vitaalisuuden säilyttämisestä. Yhdistetyistä koulutus- ja hyvinvointimatkoista stressaantuneille ja kiireisille työntekijöille saattaisi löytyä incentive- tai kokousmatkailullekin potentiaalia.