Yleisönä koko maailma – digitaalinen markkinointi Visit Finlandilla

Nykypäivänä digitaalisen markkinoinnin värikkään sateenvarjon alle lasketaan lähes kaikki sähköisissä kanavissa tai alustoilla tapahtuva markkinointi. Niin myös Visit Finlandilla. Markkinoimme Suomea kirjaimellisesti läpi verkon – niin sosiaalisessa mediassa, nettisivuilla, hakukoneissa kuin karttapalveluissakin.

Tavoitteenamme on löytää mahdollisimman hyvin ne sähköiset kanavat, joista meille tärkeät kohdeyleisöt löytyvät ja saada heidät kiinnostumaan Suomesta matkailukohteena sekä ohjata heitä kohti ostopolkua ja elinkeinoa. Yleisönä on koko maailma, joten monta rautaa täytyy olla tulessa.

Yhdessä Suomen matkailun hienojen kasvulukujen kanssa ovat myös Visit Finlandin seuraajamäärät kasvaneet. Instagramissa ourfinland-kuvavirtaamme seuraa yli 204 000 henkilöä ja Suomi-kuvat keräävät hetkessä tuhansia tykkäyksiä. Facebookissa I wish I was in Finland -seuraajia on reippaat 470 000. Erilaisten digikampanjoiden, kuten Ruotsiin suuntautuneen Figgen ja kansainvälisen The Sympony of Extremes -kampanjan myötä olemme onnistuneet tavoittamaan kotimaiselle sisällölle jo miljoonia silmäpareja tänä vuonna.

Uudet teknologiat tarjoavat elämyksiä

Edellä mainittujen kanavien rinnalle olemme ottaneet myös uusia teknologioita. Oma roolini pyöriikin vahvasti juuri näiden asioiden parissa. Käynnissä on lisätyn todellisuuden (AR, augmented reality) -pilottiprojekti, jonka myötä tuomme erään suomalaisillekin hyvin tutun hahmon sähköiselle alustalle. Lisäksi olemme mukana kansainvälisessä virtuaalitodellisuuden (VR, virtual reality) projektissa, jossa virtuaalilasien avulla pääsee kokemaan Suomen uniikit maisemat aina eteläisistä merenrannoista pohjoisen hehkuviin revontuliin. Myös visitfinland.com:ssa sijaitseva My Stay -portaali on kehityksen alla.

Tavoitteenamme meneillään olevissa projekteissa on tuoda jotain uutta ja erilaista sisältöä markkinoinnin palettiimme, jotta Suomi erottuisi entisestään globaalisti mielenkiintoisena matkailukohteena. Lisäksi käyttökokemukset ja sitä kautta karttuva digitaalinen tietotaito ovat ensiarvoisen tärkeitä, jotta pysymme kehityksessä mukana kansainväliselläkin tasolla.

Digitaalisuus avaa oven

Nykyisin sanotaan, että kärsimme digiähkystä. Monet digitaalisuuteen liittyvät sanatkin saattavat tuntua kolkoilta ja etäisiltä – jopa vaikeilta. Uskon kuitenkin itse, että Suomen erikoispiirteet, kuten upea luonto, mielenkiintoiset kaupungit, tunnelmalliset saunat sekä puhdas ruoka ja ilma, tarjoavat erinomaisen pakopaikan arkipäivän kiireille.

Digitaaliset kanavat avaavat oven tähän maailman; nettiähkyn keskellä taianomainen video suomalaisesta luontomaisemasta voi todella pysäyttää ja rauhoittaa. Kun ovi on avattu mielenkiintoisella ja aidolla sisällöllä, on matkailijan helppo tulla Suomeen.

Todellisuus kun on usein taruakin ihmeellisempää.

Yhteistyöterveisin,
Sara Terho
Digital Marketing Specialist
sara.terho@visitfinland.com


Nimensä mukaisesti blogissamme matka jatkuu! Jatkossa blogiin kirjoittaa Paavo Virkkusen lisäksi kaikki muutkin Visit Finlandilla eri työtehtävissä työskentelevät asiantuntijat, jotka tarkastelevat matkailun kehittämistä ja markkinointia sekä kaikenlaisia matkailuun liittyviä ilmiöitä eri näkökulmista.



Matka jatkuu 22.8.2017 — Elokuisena perjantai-iltana havahduimme uuteen todellisuuteen
Matka jatkuu 6 — Kiina ei ole ainoa painopisteemme
Matka jatkuu 28.10.2016 — Finland – Best in Travel 2017
Matka jatkuu 16.5.2016 — RoadShowlta Xidanin aukiolle
Matka jatkuu 8.4.2016 — “We are in love”
Matka jatkuu 7.3.2016 — Päivä on pidentynyt jo merkittävästi